V oblečení PSÍ Hubík se jezdí i Dakar
Text: TZ | Foto: TZ | Foto: Jaroslav Jindra | Zveřejněno: 22.2.2012 | Zobrazeno: 8 064x
Firmu PSi Hubík zná většina motorkářů především jako tuzemského výrobce motocyklového oblečení, a slávu české značky šíří celá řada špičkových silničních závodníků na světových okruzích, kteří oblékají její kombinézy. Věděli jste ale, že oblečení Hubík už poněkolikáté absolvovalo nejnáročnější off-road závod planety, rally Dakar?
Jak si se zakázkovou výrobou oblečení na Dakar poradili návrháři a švadleny u PSÍ Hubík, to posoudí nejlépe sami jezdci, kteří si jej v Tlumačově objednali a pak na vlastní kůži vyzkoušeli.
Jan Veselý, Dakar 2012, Czech Dakar Team
Ján Zaťko, Dakar 2012, Slovakia Turboteam Zatko
Radek Matoška, Dakar 2011, Hant Logomotion Team
David Pabíška, Dakar 2011, KM Racing Team
Kaštan Ivo, 2004-2009, Gauloises Team
Kalhoty se v zásadě neliší od motokrosových, nepoužívám ortézy, jen lehké a odvětrané chrániče holení a kolen, ale pozor na stahovací pásky kolem lýtka, po několika dnech mohou dřít trošku nateklé nohy, řešením jsou kapsy v podšívce pod koleny, kam se vloží. Vně vkládané chrániče se příliš neosvědčily, měly tendenci povytahovat nohavice z bot. Navíc vnější část u kolen musí být velmi pevná, je to exponované místo, které je pískováno a kamenováno ale zároveň nesmí odřít nádrž při jízdě ve stupačkách. Propracovaný pas, zapínání a měkké výztuhy v pánevní části jsou u kalhot PSI zavedenou samozřejmostí, stejně jako nezničitelná perforovaná podšívka.Mimochodem, kalhoty z ročníků 2005 a 6 používám v motokrosech dodnes a nenesou známky opotřebení, snad kromě oleštění od výfukového svodu..Bunda je totéž co kvalitní přílba, stejně důležitá a nepostradatelná, vždyť v ní vlastně bydlíte dva týdny a tisíce kilometrů. Tady byly moje nároky o to specifičtější, že jsem nepoužíval "chráničovou vestu" a leatt brace,přičemž pevná ochrana hrudi, páteře, ramen, loket a krku je povinná výbava kontrolovaná na přejímkách. Řešením bylo integrovat všechny tyto prvky přímo do bundy, včetně speciálního měkkého nákrčníku v límci.
Obrovskou výhodou tohoto řešení je, že v případě potřeby (jakékoli..),zkrátka shodíte bundu a v tričku se opravuje lépe, než obalen chrániči, které se fakt blbě vysvlékají. Dvě vnitřní vodotěsné kapsy na doklady a náhradní sklo do brýlí, dvě spodní vnější na drobnosti, našité aby netlačily a vymyšlené tak, aby z nich nic nevypadlo ani když je zapomenete zapnout. Na zádech opět vnější kapsa na camelbag, který je fixován, aby se nedeformoval a plný neomezoval v pohybu, promyšlené vedení hadičky, která nesmí zavazet a za jízdy ji potřebujete rychle nahmátnout, vysunout , napít se a schovat aby vám necákala drahocenná
voda. Pod ní bohatě dimenzovaná bederní kapsa s bočními zipy na termomikinu, protože nejen v Africe je ráno a večer ukrutná zima. Horní přední kapsy ne, jsou na nic a hlavně omezí drahé místo na loga sponzorů, i plastová kapsička na rukávu je pořád zapařená jak okno v zimě a v rukavicích se špatně obsluhuje. Kvalitní druky a zipy, které fungují i plné prachu a písku jsou snad jen u PSÍ samozřejmostí, místo odepínacích rukávů stačí větrací zipy v podpaždí a ventilační zip na zádech zaručí prima průvan, až se budete potit v dunách. Kolem zápěstí pružné měkké náplety a žádné drukozipové parády. Za poutka s druky na povinná startovní čísla mi technici na přejímkách vždy tleskali, protože snad všem museli bundu proděravět a druky nastřelit - pracné a navíc to vlastně spojením podšívky s vnější částí bundu znehodnotí.
Dakarská bunda je lepší kratší, aby se nedeformovala při sezení a relativně těsná aby nevlála při větších rychlostech a v jízdě ve stupačkách. Vyšitá a nikoli našitá loga sponzorů jsou pomyslnou třešničkou, stejně jako ta správná barva, třeba dakarsko legendární modrá GAULOISES a to celé na míru dle vašich proporcí. Materiál neřešte, u PSI vám doporučí ten nejmodernější a nejfunkčnější. Možná nebude tak lesklý jako třeba u americké nebo italské bundy šité v Asii, ale o to pevnější a nezničitelný až projedete trním nebo se vyválíte na pistě.
Ušít a vymyslet bundu pro Dakar není jednoduché, kdyby bylo, dělá to každý. A to platí i o Dakaru samotném. Takže moje rada na závěr: ať už se chystáte kamkoli, vemte to přes Tlumačov.