RUTAN PERFORMANCE – novinky 2015
Text: Petr Poduška | Foto: Rutan | Zveřejněno: 24.2.2015 | Zobrazeno: 5 695x
Firma Rutan Performance vznikla zhruba před osmi lety jako projekt nadšence, který miloval (a miluje) motorky a několik kamarádů po něm chtělo tu a tam vyrobit padací protektory, protože měl klíčky od místnosti, kde stál soustruh. Jak šel čas, objednávky se množily a firma se postupně začala rozrůstat díky doporučení jednotlivých zákazníků. Z koníčku se stal „vedlejšák“, z něj brzy hlavní pracovní poměr a dnes firma prodává tisíce sad ročně a její obraty prudce rostou vzhůru.
Radku, nápad s netradičním způsobem marketingu a prodeje je zajímavý. Můžeš na začátek případným zájemcům o dealerství představit celou produktovou řadu značky Rutan? Vyrábíte kromě padacích protektorů i další moto doplňky?
Ano, vyrábíme také další drobné příslušenství jako např. závažíčka do řídítek nebo protektory výfuku. Za poslední dva roky jsme však také rozšířili sortiment o nakupované věci, kde si pečlivě vybíráme výrobce a kvalitu. V tuto chvíli jsou to karbonové doplňky – především ochranné kryty , CNC páčky, brzdové kotouče, přepákování stupaček a jiné. Všechny tyto doplňky mám já také na svých motorkách a jsou vystaveny dlouhodobě zátěžovým testům při stuntridingu na letišti, na závodním okruhu nebo i v běžném provozu. Prozatím vše obstálo na jedničku.
Je známo, že při vývoji vašich produktů vycházíte hlavně z crashtestů. Co je ale zdrojem informací, když vyvíjíte například padací protektory na úplně nový model motorky?
Crahstesty jsou základním kamenem celé konstrukce. Filosofie firmy je vyrábět především funkční výrobky a to se bez crashtestů a zpětné vazby zákazníků neobejde. Ke dnešnímu dni jich máme zhruba 170 (jen těch nahlášených, reálné číslo bude podstatně větší) a každý další crashtest slouží jako analýza, zda se na dané sadě dá ještě něco vylepšit. Při vývoji nové sady už je inspirací samotné know how, které z těchto crashtestů vychází. Jako vhodný příklad se dá použít nově vyvinutá sada pro Kawasaki Z-1000SX, kde byla použita větší deformační mezera mezi deskou protektoru a motorem než tomu bylo dříve, protože při nedávném crashtestu na podobné sadě došlo k enormnímu průhybu desky a to by mohlo poškodit povrch motorového bloku.
Všechny vaše produkty jsou vyrobeny v České republice. Znamená to, že i použité materiály mají český původ? Neláká vás přestěhování výroby do levnější Číny a s tím spojený větší zisk?
Je to tak. Všechny naše výrobky jsou vyrobeny v České republice. Máme několik spolehlivých dodavatelů, se kterými dlouhodobě spolupracujeme. Použité materiály jsou sice nakoupeny u českých firem, ale většinou jde o zahraniční výrobu, především Německo. Je to z důvodu vysokých nároků na kvalitu plastových polotovarů, u kterých jsme sice zkoušeli české výrobce, ale nevyhovovali našim požadavkům. Přestěhování výroby do Číny neplánujeme.
Pro každou značku je nejlepší reklamou, když si její produkt vybere nějaká známá osobnost. Používá doplňky Rutan některý z našich nebo zahraničních závodníků? Jak jsou spokojeni?
Vzhledem k úzkému propojení s českým Stuntridingem naše doplňky používá řada našich motokaskadérů. Tam se ale jedná spíše o individuální komponenty pro přestavby kaskadérských speciálů jako brzdové kotouče, případně protektory do os, nebo vysoce odolná řada protektorů pro CBR600F – stunt special. Dále naše snaha o PR prostřednictvím známých závodníků prozatím nezašla, soustřeďujeme se především na marketing prostřednictvím doporučení spokojeného zákazníka svému okolí.
Budou moci vidět vaše výrobky návštěvníci výstavy Motosalon?
Ano, i letos nás můžete navštívit v pavilonu P na stánku č. 73, kde je pro zákazníky přichystána tradiční 10% sleva, Rutanova slivovice a celkem čtyři motorky s ukázkami našich doplňků.
Zmínil ses o nově připravovaném systému distribuce, kde se o tom mohou zájemci dozvědět něco více?
Zájemci nám mohou psát na info@rutan.cz, obratem sdělíme bližší informace.