Motorgym: moto-fitko na doma

Možností, jak zkrátit čekání na jaro, je spousta. Někdo se po večerech v garáži věnuje tunění motorky, jiný spřádá cestovatelské plány na léto, další třeba jen tak klábosí s kamarády na motorkářských webech. Volný čas se dá ale využít také k fyzické přípravě na další sezónu, a nemusíte kvůli tomu ani kupovat permici do Rambodílny. Do redakce nám před pár dny dorazila sada tréningových pomůcek, se kterými se dá trénovat klidně doma v obýváku.

Motorgym: moto-fitko na doma
Možná si teď ťukáte na čelo a ptáte se proč byste na sobě měli něco zlepšovat. Jezdit na motorce umíte, tak a to stačí, ne? Jestli vás nikdy nenapadlo, že byste mohli mít řízení víc pod kontrolou, nebo si u ježdění užít víc legrace, případně se cítit bezpečněji, asi nemá cenu číst dál. Následující řádky jsou určeny hlavně těm, kdo se nespokojí jen tak s něčím a rádi posouvají svoje limity.

Určitě budete souhlasit, že jízda na motorce je něco úplně jiného než řízení auta. Vyžaduje smysl pro rovnováhu, koordinaci pohybů a v neposlední řadě představuje i větší fyzickou zátěž. U ježdění po závodním okruhu nebo motokrosové trati je to bez debat, ale ke sportu se dá přirovnat i svižnější svezení po okreskách nebo zdolávání alpských průsmyků. A sport se - jak známo - nedá pořádně provozovat bez tréninku. Fyzičku samozřejmě můžete pilovat zvedáním metráků železa v tělocvičně, ale co tak důležitá stabilita? Tu si ve fitku moc nevypracujete. 
Trial je samozřejmě ve srovnání s běžnou silnicí trochu extrém, ale dobrá schopnost udržet balanc pomáhá při jízdě na motorce prakticky v každé situaci. Když máte zmáklou vlastní rovnováhu, dokážete v zatáčce lépe vnímat co se děje s motorkou pod vámi, a při brzdění nebo akceleraci zase efektivněji rozložit váhu mezi obě kola - nebo naopak efektně vystřihnout jízdu po předním nebo po zadním. Stabilnější držení těla z vás zkrátka udělá lepšího jezdce, a nezáleží na tom jakou motorku vlastně máte.
A protože i naši testovací jezdci a redaktoři se pořád mají v čem zlepšovat (i když je pro ně ježdění skoro denním chlebem), začali jsme na začátku zimy hledat nějakou šikovnou tréninkovou pomůcku. Padla nám do oka balanční deska MotorBoard, která je součástí sestavy MotorGym, používané hlavně motocyklovými závodníky a kaskadéry. Jednu sadu nám výrobce zapůjčil, a tak začínáme pilně trénovat. Zatím hlavně stabilitu na desce, ale čekají nás i další prvky na posilování prstů, zápěstí a předloktí - prostě těch částí rukou, které dostávají při jízdě nejvíc zabrat.
Vraťme se ale k úplnému základu, tedy trénování stability. Princip je celkem jednoduchý: dřevěná deska se položí na válec ze stejného materiálu. Aby desla po válci neklouzala, je zespodu podlepená smirkem a na krajích má zarážky proti vyjetí z válce. Po sestavení vzuniklne něco jako malá houpačka. Na cvičení stačí prostor dva na tři metry, ideálně s měkčím povrchem (například kobercem). A celý trik spočívá v tom, postavit se rozkročmo na desku a snažit se udržet oba její konce ve vzduchu.
Na první pohled to vypadá jako cvik, který se dá zvládnout s prstem v nose, ale omyl! Prkno se pod nohama kývá ze strany na stranu, a při nezkušeném pokusu o dohánění rovnováhy podjedou nohy jako Jánošíkovi na hrachu.  Podobné pocity jsem měl při prvním seznámení se snowboardem - jen s tím rozdílem, že z MotorBoardu se snadněji vystupuje. Jako každá nová věc, i cvičení s deskou je otázkou cviku. Po chvíli zkoušení jsem konečně zjistil jak na to, a ve stoji vydržel i několik minut v kuse. Jenže to už mě tak bolely vnitřní svaly (o kterých za jiných okolností vůbec nevím), že jsem s tréninkem musel pro první přestat. Na chůzi po samotném válci - což je další možnost využití MotorBoardu - padly poslední zbytky sil.
Novoroční předsevzetí ale zní trénovat alespoň třikrát denně, a za pár týdnů dáme vědět, jestli nastala nějaká zlepšení. Na zkoušku tu máme i zmíněné další pomůcky, konkrétně řídítka PowerBars a gumový obušek PowerGum. Cíl opakovaného mačkání páček s protitažnými pružinami je zřejmý - dostat víc síly do prstů a předloktí, což se může hodit hlavně v terénu. Ale i na okruhu a obecně v často se střídajících zatáčkách dostávají ruce pěkně zabrat. Snad neztratíme cit pro řízení, až je na jaře budeme mít jako medvědí tlapy. Jo, a jestli nás ten bodybuilding chytne, můžeme si powerBars vzít do fitka. Na přivařená oka se totiž dají nasadit karabiny, a řídítka pak zavěsit místo klasických posilovacích držadel.
Zbývá představit ještě PowerGum, což je v podstatě gumový válec s trochu větším průměrem než motorkový heft, a délkou...no, větší než malou. Tváří se jako nezničitelný, ale budeme s ním kroutit a ohýbat ho jen co síly stačí. Uvidíme, kdo vydrží déle. 
Více na www.motorgym.cz

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.29
Známkováno: 14x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.

TOPlist