Filtry pevných částic i pro motorky?

Filtry pevných částic dnes už dobře zná většina majitelů dieselových automobilů, jejichž vozidla jsou tímto ekologickým zázrakem vybavena. Týká se to především modernějších vozidel splňujících emisní normy Euro 4 a vyšší, v poslední době se však na světlo dostala informace, že se plánuje zavedení filtrů pevných částic i pro motory benzínové. Pro ty, kdo o filtrech pevných částic nikdy neslyšeli, objasníme problematiku podrobněji v tomto článku a podíváme se, zda je čas se začít bát.

Jak funguje filtr pevných částic?

Filtr pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter) popř. FAP (Filtre a Particules) je výfuková část vozidla, která má za cíl redukovat prašné částice produkované motorem při spalovacím procesu. Zatímco katalyzátor řeší redukci oxidů dusíku, díky namontovanému filtru pevných částic je možné redukovat saze, které vídáme u naftových vozidel bez tohoto filtru jako černý kouř valící se z výfuku. Naopak s filtrem jde z výfuku pouze pára a mikročástice zplodin jsou zachycovány ve výfukovém systému. Když částice unikají volně do ovzduší, napomáhají podle odborníků vzniku smogové situace a zhoršují dýchání zejména u jedinců se sklonem k astmatu a potížím s průduškami.
Na první pohled blahodárné zařízení má ale samozřejmě i svoje negativní stránky. Správné fungování DPF filtru je totiž podmíněno pravidelnou regenerací, která musí proběhnout každých několik set kilometrů. Principem regenerace je vpuštění paliva do výfukového systému, ve kterém se tak prudce navýší teplota spalin, jenž pomohou spálit dosud nahromaděné saze a přeměnit je na miniaturní popel, který se ve filtru pomalu kumuluje. Životnost filtru tak samozřejmě není nekonečná a dříve či později dojde k jeho úplnému zaplnění. U starších typů DPF a FAP filtrů to bylo již po ujetí 60-80 tisíc kilometrů, u nejnovějších typů filtrů je možné najet až 200 tisíc km. Vše ale závisí na tom, zda řidič tankuje kvalitní palivo a jakým stylem jízdy jezdí.

U řidičů, kteří jezdí převážně jen ve městě a na dálnici se za celý rok dostanou jen vyjímečně, nastávají tak při regeneracích komplikace. Plnohodnotná regenerace filtru totiž probíhá až ve chvíli, kdy je motor v provozu dostatečně dlouhou dobu a pracuje v režimu konstantních 2500 – 3000 otáček na min. Při nedodržení těchto podmínek se pak často stává, že vlivem špatně proběhlé regenerace dojde ke snížení propustnosti a tím i snížení udávané životnosti filtru a to až na polovinu.

Jak řešit problém s ucpaným filtrem pevných částic?

Ve chvíli, kdy se vozidlo dostane do stádia, kdy nahlásí chybu filtru DPF a žádá si jeho výměnu, má majitel několik alternativ, jak nastalou situaci řešit. Standardním a stále asi nejběžnějším způsobem je výměna DPF filtru u oficiálního autorizovaného servisu. Cena originálního dílu je ale natolik vysoká, že často převýší aktuální hodnotu vozidla, např. u značky Mazda se výměna DPF filtru pohybuje v rozmezí 60 -100 tisíc korun, což je investice, která nejednoho majitele přivede do mdlob. Není se tedy co divit, že v takovou chvíli všichni hledají alternativní východiska.
Dosti rozšířeným způsobem řešení se pak stává trvalé odstraňování filtru z vozu. Odstranění filtru pevných částic DPF je oblíbené nejen proto, že patří mezi relativně levná řešení, ale i proto že vedlejším efektem často bývá mírné navýšení kroutícího momentu vlivem zvýšené průchodnosti výfuku a také následné snížení spotřeby paliva. Nic to ale nemění na tom, že se takovým zákrokem stává vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích a při následném provozu tak hrozí i odebrání technického průkazu.

Od roku 2015 navíc vstoupí v platnost novela zákona, která limity výrazným způsobem zpřísní i v České republice. Všichni majitelé vozidel s odstraněným filtrem pevných částic tak mohou mít následně při pravidelné technické kontrole problémy, kdy bude vůz shledán jako nezpůsobilý a nebude smět být bez předchozí opravy dále využíván pro běžný provoz. Relativně levné řešení se tak stane pastí a náklady na pořízení nového filtru mohou být velmi vysoké.

Renovace DPF - spása pro všechny

U vozidla se zaneseným filtrem pevných částic se tak jako nejvýhodnější způsob řešení jeví jeho renovace patentovanou certifikovanou metodou HeatAir v České republice nabízené společností DPF Technology. Tato možnost čištění zatím není mezi veřejností tak známá jako například ve státech na západ od našich hranic, kde patří preventivní čištění DPF filtru k samozřejmostem srovnatelným s výměnou ostatních filtrů ve voze při pravidelné servisní prohlídce. Společnost DPF Technology je pomocí této technologie schopna vyčistit jakýkoli filtr pevných částic jak u osobních automobilů, nákladních vozidel nebo i autobusů.

Toto vícefázové čištění filtru je natolik efektivní, že lze úspěšně regenerovat filtry i v případech, kdy regenerace filtru není již ve vozidle možná. Renovaci nelze provést pouze v případech mechanického poškození tělesa filtru a nebo v případech neodborných pokusů o čištění filtru pomocí chemických přípravků nebo vody, kdy za jejich použití dochází ke smíchání s popílkem uvnitř filtru a vzniku jakési kaše, která je následně spečena po spuštění první regenerace po montáži do vozidla. V konečném důsledku tím dochází k totálnímu ucpání filtru bez možnosti jeho dalšího opakovaného použití ve vozidle.
Renovace filtrů pevných částic se tak stává pro řadu lidí jediným možným východiskem. Jde o metodu rychlé a účinné obnovy DPF filtru, která za zlomek ceny nového dílu řeší problematiku k plné spokojenosti uživatele a nabízí možnost ujet další desítky tisíc kilometrů bez nutnosti dalšího zásahu. Naštěstí má firma DPF Technology v České a Slovenské republice již přes 70 zastoupení, jejichž počet neustále roste. Jsou mezi nimi i autorizované servisy, takže renovace filtru pevných částic můžete snadno využít ve všech koutek republiky. Kompletní seznam najdete na stránkách v sekci Mapa servisních míst.

DPF filtry pro benzíny?

Benzínové motory byly do současnosti těmto problematickým filtrům uchráněny. Začíná se ale objevovat řada ekologických organizací, které volají po zavedení částicových filtrů i pro benzínové motory. Díky systému přímého vstřikování do válce totiž zážehové motory dávno překonali moderní diesely v hodnotách produkovaných pevných částic. A tak se začíná volat po zavedení DPF filtrů i pro tento segment vozidel. V praxi by to znamenalo další finanční náklady spojené s výrobou vozidla, stejně jako s následným servisem. Dá se předpokládat, že podobně jako u naftových motorů povede zavedení těchto ekologických prvků k celkovému navýšení spotřeby při dosažení stejného výkonu.

Filtr pevných částic i pro motocykly?

Zda se jednou dočkáme doby, že se filtry pevných částic budou montovat běžně i do výkonných motocyklů, nelze nyní s určitostí říct. Je to ale velmi pravděpodobné. Díky neustálému tlaku Evropské unie na snižování zplodin výfukových spalin ve všech oblastech to lze minimálně předpokládat a je spíše otázkou času, kdy vaši nadupanou mašinu začne tato neoblíbená součástka výfukového systému také brzdit.

Informace o redaktorovi

TZ - (Odebírat články autora)


TOPlist