yamaha_mt09




Suzuki Intruder 1400 GLP US

Tento stroj si dokázal udržet velice atraktivní vzhled v prakticky nezměněné podobě plných 15 let a dodnes je v našich krajích nejžádanějším a cenově vcelku dostupným chopprem, se vším co k tomuto slovu patří.

Podíváme-li se do historie tohoto stroje, pak věřte, že mnoho rozdílů vaše oko nespatří. Je až k nevíře, že tento stroj si dokázal udržet velice atraktivní vzhled v prakticky nezměněné podobě plných 15 let a dodnes je v našich krajích nejžádanějším a cenově vcelku dostupným chopprem, se vším co k tomuto slovu patří. Řidítka - "vlašťovka", úzké přední a brutální zadní kolo, které v žádném případě není předimenzováno a o jeho pohon se stará prakticky bezúdržbový kardan. Zadní guma rozměru 170/80 - 15 77H má opravdu "plný brejle" přenést neuvěřitelný krouticí moment 105 N.m. při 2800 ot., na povrch vozovky. Často se tak děje na úkor neobvykle rychlého zmenšování hloubky dezénu, na což obvykle není dimenzována naše peněženka. Můžete mi však věřit, že příčina skutečně není v nekvalitní pneumatice, ale jen a jen ve dvojici pístů kolosálního průměru 94 mm. Tyto pak pracují ve zdvihu 98 mm (jedná se tedy o nadčtvercový motor o objemu 1360 cm3) a režimu OHC se třemi ventily na každý válec. Vůle ventilů je za pomoci hydrauliky seřizována automaticky, což opět svedčí o nenáročnosti na servis tohoto skvostu, s kterým bez jakýchkoliv závažnějších oprav zcela bežně najezdíte hluboce přes 100.000,- km.

Chlazení pohonné jednotky je řešeno v kombinaci vzduchu a olejové náplně (4,2 l), která je ochlazována velmi decentním radiátorem umístěným v přední části. Ze zkušenosti vám mohu doporučit nahradit olejovou měrku za teploměr, který je běžně k dostání v prodejní síti a bude vaším věrným pomocníkem při jízdách v letním šílenství. Nesmí vás však zaskočit cena okolo 2.000,- Kč a teplotní hodnoty, které se budou v létě pohybovat i okolo 120 °C. Tato teplota je naprosto v normě. Je však nutné dodržet výměnu oleje a filtru po ujetí 6.000 km. Co se týče filtru je rovněž běžně k dostání celochromové provedení, které pak působí na mašině velmi efektně. O přísun "krmení" 61 koňů se pak stará dvojice karburátorů MIKUNI BDS 36,single a že toho spořádají vcelku dost dokazuje i 13ti litrová nádrž, která provětrá vaší peněženku již po ujetí 200 km. Jenže nic naplat k chopperům již malá nádrž patří, stejně jako nevelké přední světlo, sparťansky řešená přístrojovka a stupňovité pohodlné sedlo. Podíváme-li se podrobněji na sedlo řidiče, zjistíme, že je jeho výška 735 mm nad vozovkou v nezatíženém stavu. Jízdou si pak ověříme, že je velmi pohodlné i pro hodně dlouhé cesty. Na sedačku si rovněž nikterak nemůže naříkat ani tandem. Přesto jsem u svého stroje toto dvoudílné sedlo nahradil sedlem od fy. HIGHWAY HAWK model "DESPERADO", které je pro jezdce o 4 cm nižší čímž dojde k posunutí těžiště na 695 mm. Toto se velice příznivě projeví při ostřejším projíždění zatáček. Když již hovořím o zatáčkách chtěl bych zde zdůraznit, že nemohu souhlasit s velmi rozšířenou fámou, která pravý, že s "INTROŠEM" se nedá jezdit rychle do zatáček neboť se vlní. Kdo toto tvrdí, nemá zřejmě ani tušení o tom, že zadní tlumiče jsou seřiditelné a pro sportovnější jízdu jsou třeba "natužit". Rovněž tak je velmi důležité při průjezdu zatáčkou plynule přidávat "oves" což ještě dotvrdí podvozek a umožní vám zatáčku doslova proletět jako na sportovní mašině. Je samozřejmé, pokud se někdo snaží projet rychle zatáčku na měkkých tlumičích a v polovině zatáčky si ještě navíc vzpomene ubrat, že to nemůže valně dopadnout.

Teď mi dovolte vysvětlit rozdíl mezi americkou a evropskou verzí tohoto evergreenu mezi dospělými choppery, který je od roku 1997 pouze v dizajnu. Při zrodu tohoto stroje v druhé polovině 80 let byl Intruder osazován čtyřstupňovou převodovkou, ale pro dodržení emisních limitů byl do modelů dovážený do Evropy, dobaven 5 rychlostní stupeň. Tento vlastně nejmarkantnější rozdíl mezi US a EU modely vzal však za své v již zmíněném 97 roce, kdy v Americe došlo rovněž ke zpřísněným emisním limitům, kterým čtyřkvalt prostě nevyhověl. Přesto, i když se dnes jedná pouze o detaily v dizajnu, bych se o nich rád zmínil, neboť právě detaily mají u chopprů takovou důležitost, že krása vždy zvítězí nad účelností. Jak tedy na první pohled poznat "ameriku"?:
Tento model má zadní koncovou lampu zabudovanou do blatníku, ale "evropa" má tuto přišroubovanou na blatník. Dle mého názoru je to řešení velice nešťastné nejen z praktického hlediska (např. při použití nosiče), ale hlavně při bočním pohledu se nemůžu ubránit přirovnání, že takto osazená lampa působí na pohled jako bradavice na tváři krásné dívky. Dále při pohledu z pravého boku spatříte u "ameriky" mezi V válci vcelku zdařile tvarovaný klakson, který vydává poměrně dospělý zvuk na rozdíl od "evropi" kdy je klakson osazen na stejném místě, které se používá od nepaměti u "jawek", má i zhruba stejný tvar a bohužel i stejný k tomuto stroji nedůstojný zvuk. Při jízdě poznáte "ameriku" z čelního pohledu podle svítících předních blinkrů. Vrátím li se do historie stroje, pak tyto byly dodávány až do roku 98 se "stříbrným" motorem. Od roku 99 je pak tento v černém provedení, což jej nežádoucně opticky zeštihluje. 99 byly poslední modely, kde je vedena elektr. sloupky řídítek a následně řidítky. Nevím z jakého důvodu přistoupil výrobce od modelů 00 k úpravě - kdy vlastně do brýlí dodělal otvor pro kabeli, (které již nevedou sloupkama řidítek jako dříve) . Tyto kabeli pak vedou po řidítkách ( dříve v řidítkách ) k přepínačům což ve finále nejen že nepůsobí esteticky, ale mytí a ošetřování chromu řidítek - zalepených od much, se tak zkomplikovalo. Je možné, že výrobce vycházel z toho, že stejně málo kdo originální řidítka nechá bez povšimnutí a při jejich záměně již tento detail řeší sám. Neodolatelným lákadlem je až neskutečná nabídka různých doplňků, jejichž pomocí si může každý majitel svůj stroj upravit. Tyto pak můžeme rozdělit do dvou skupin a to na doplňky zlepšující vlastnosti stroje a doplňky upravující vzhled. Já sám jsem použil kromě již zmíněného sedla a teploměru ještě dalších 46 !! doplňků. Jako největší perlu na svém stroji si považuji "předkopy" JARDINE

a ručně vyřezávané brašny. Bohužel "předkopy" JARDINE nejsou již pro tento stroj v roce 2001 nabízeny. Svůj stroj jsem rovněž opatřil alarmem v kombinaci s imobilizérem. Jako vysoce funkčí hodnotím záměnu brzdové hadičky předního kotouče, kdy jsem nahradil originální gumovou za panceřovou. Tato finančně nenáročná záměna až neuvěřitelně zlepší účinek přední brzdy. Důkazem toho je i životnost předních brzdových destiček, které je třeba zaměnit již po ujetí 6.000 km (dříve 12.000 km).

Závěrem chci ubezpečit potencionální kupce tohoto jednoho z nejnádhernějších motocyklů jaký kdy byl vyroben, že se jedná i přes hmotnost 244 kg o naprosto lehce ovladatelný stroj, který neztrácí na hodnotě a je tou pravou vstupenkou ke svobodě a volnosti. Pořídit byste jej měli asi následovně:
Nový - 394.900,- Kč
Rok 1999 do 300.000,-Kč
Rok 1997 do 250.000,- Kč
Rok 1995 do 220.000,-Kč

Informace o redaktorovi

Mirek Severa - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (28x):
Motokatalog.cz



TOPlist