Kawasaki GPZ 500S

Tahle „Kawa“ má kořeny uloženy pěkně hluboko v japonské zemi. Motor, původem z chopperu LTD je prostě dokonalost sama. Historie sahá někam do roku 1986, kdy byla GPZ oficiálně představena široké veřejnosti a za pár měsíců najela do sériovky.

Kawasaki GPZ 500S
Do té doby bylo celkem nemyslitelné, že by „půllitr“ a to k tomu ještě rozdělený do dvou válců dokázal uhánět lehce přes 200 km/h. A ejhle, byla tu Kawa a začalo to. 1987 – první sériovky vyjeli z fabriky a téměř okamžitě byly rozprodány. Rok na to přišla první významná modernizace a to v podobě druhého kotouče na předním kole. Nic se nedělo dalších šest let a nebylo proč. V roce 1994 se GPZ dočkala kotouče na zadku a přišla na řadu také aerodynamičtější kapotáž. Tak a toť vše, nic dalšího se již nezměnilo a pravděpodobně ani měnit nebude. Celkem vzato, takhle motorka už není jedním z hlavních tahounů produkce Kawasaki, ale stále se dobře prodává jako ojetý motocykl pro ženy a začátečníky.

Můj stroj (1988) jsem zakoupil na jaře 2000 za poměrně slušný peníz. Jelikož se mi ale cena zdála celkem nízká, bylo mi nad míru jasné, že s motorem mě nečeká nic dobrého. No nevadí, nějaké peníze zůstaly, tak uvidíme. Hned dva dny na to jsem dovezl Kawu do renomovaného servisu ať na to kouknou, jestli není něco špatně. A světě div se, nebylo. Byl jsem ujištěn, že mě po pár tisících kilometrů čeká výměna sacích ventilů (celkem 4). Tak fajn, nechal jsem to hnedle provésti a vyměnil pro jistotu i „rozvoďák“. Do dnešního dne jsem s motorkou neměl větší problém a v servisu mi řekli, že dříve než se motor zničí tak mě to ježdění přestane bavit, nebo s tím praštím. Dalo by se říci, že se jedná o nejsilnější bike ve své třídě, což mohu jen a jen potvrdit. Oproti konkurenci (GS 500E, CB 500) je motor živějšího rázu a nechová se úplně jako dvouválec. Pod 3000ot s ním není vůbec řeč, což dává najevo razantním škubáním. Naopak cca na 6500 Vás to nakopne a letíte vstříc červenému poli otáčkoměru, není potřeba točit do alelůja, ale stačí do 10000ot, tam je výkonové maximum, kýžených 60 koní, příčemž máte ještě rezervu 1000 otaček do červeného. Motocykl není určen na sport, nýbrž na sportovní cestovaní a to s ním zvládáte na prosto v pohodě. Pokud se jede okolo 90km/h na 6ku (v pohodě to pobere), zmizí z „báně“ asi

4,5 litru

naturalu 95. Ve 120km/h cca 5,3. Jestliže se nebojíte dávky adrenalinu a roztočíte všechny „kvalty do plnejch“ připravte se, že báně bude o

7,5

litránků lehčí (prázdnější). Krouťák není na pětikilo nic moc, ale 46Nm v kombinaci s dobrou převodovkou postačí. Ještě musím zmínit, že hlavně z Německa se motorky dovážely ve třech výkonových kategoriích a to:

27, 50, 60 koní

, pozor na to. Zatímco z 27 na 60 to otevřete celkem snadně (kutilové i doma), tak z padesáti na šedesát je to skoro (říkám skoro) nemožné, poněvadž tahle varianta má o něco tupější vačky. Proslýchá se také něco o 34 koňové verzi, nevím nikdy jsem ji neviděl. Celkem jsem na GPZ 500S najel cca 15000 km bez poruchy a nemůžu si na nic stěžovat. S Hondou CB 500 se to dá ještě celkem srovnávat, alespoň co se výkonu týče, ale GS 500E znatelně pokulhává a při sprintu na 1,2km jsem ho nechal daleko za sebou. Měl jsem možnost vyzkoušet oba konkurenty a Kawa se mě jeví jako nejlepší volba. GS je příliš slabé, CB je lepší, ale na vyšší rychlosti k nepoužití.

Plusy:


Výkonný, úsporný a skoro nezničitelný motor, pohodlné sedlo a jezdecká pozice, dobrá cena a ani nahr. díly nejsou drahé.

Mínusy:


Úzká řidítka, při vyšších rychlostech (nad 170km/h) se do zatáček trochu kroutí, často praskající lanka od plynu a spojky (teda alespoň mě, u spojky mam 3, u plynu 2), praskající náhon tacho, jinak mě nic nenapadá.

Technické údaje:


Motor: Řadový dvouválec DOHC, 8 ventilů, vodní chlazení.
Výkon: 44KW (60K) při 9800 ot/min.
Točivý moment: 46Nm při 8500 ot/min.
Zrychlení: 0-100 = 5 sek, maximální rychlost 200Km/h.
Pneu: zadní 120-130/90/16, přední 100-110/90/16.
Brzdy: předek 2x kotouč 2 pístky, vzadu bubnová (od 94 kotouč).

Technické údaje mé motorky:


GPZ 500S (EX 500A) r.v 1988, 48000 km najeto.


Výkon 65 koní při cca 10300 ot/min. (to mi ukázalo Dyno na motoru), jiné karburátory, propustné KN filtry, laděný výfuk LAZER 2-1 i se svody, nová spojka, objem zůstal stejný, na spotřebě se to neprojevilo.
Točivý moment 48Nm. okolo 8000 ot/min. (zase Dyno), je zajímavý, že se krouťák posunul o 500 ot. níže a přitom se zvýšil o 2Nm., fakt nevím jak jsem (jsme, pozn. kamaráda) to dokázal(i). Maximální rychlost 210-215km/hod. (nerad to tam dostávám, ale jednou to jelo i 220). Pneu: zadní 130/80/16, přední 110/80/16. Brzdy: předek 2x kotouč 4 pístky, vzadu buben. No, co ještě dodat, snad jen, že tuhletu motorovou úpravičku mám teprve krátce, tak jsem ještě nevyzkoušel všechny výhody a nevýhody, zatím to vypadá slibně.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.32
Známkováno: 22x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist