globalmoto_duben_nolan




Kawasaki ER 5

Moje druhá motorka. Po zkušenostech s Jawkou 640 jsem se vrhl do světa nahých čtyřtaktních pětikil. Výber byl na snadě - Suzuki GS500E, není co řešit. To se vám ale nesmí do cesty připlést Kawa ER5..

Kapitoly článku

Po designové stránce je myslím hezčí než srovnatelná Suzuki GS 500E. Takže začneme s klady a zápory. Kawa není tak hranatá, je spíš baculatá, nebije vás u ní hranatý obstarozní rám do očí jako u Suzy, vypadá o něco cestovněji. Sečteno a podtrženo vzhledově je subjektivně modernější. Nemohu srovnávat po praktické stránce, a tak vám popíšu jen své pocity s jízdy na Kawě (celkem něco pod 10 tisíc km). Startování je bezproblemové, aspoň na kousku z 98', kdy ruční sitič se doporučuje nechat zapnutý cca 3 minuty. Platí obecně pravidlo, že pokud jde o vodníka, je nutné válce dostatečně zahřát, aby nedocházelo k dření stěn a buhvíčeho ještě. Nejsou u něj takové rezervy jako u vzducháče. Po zahřátí jde příjemně za plynem a nechá se vytáčet až do

10.500 ot./min.,

kdy přichází na řadu omezovač. Ten zabrání přetočení motoru. Kawa se ale nechá vytáčet a já po několika stovkách kilometrů najetých střídavě po Praze i mimo docházím k názoru, že motor, to je kladivo, které prostě nejde zničit, aspoň mě se to nepovedlo a to jsem si někdy říkal, že pokud by nebyl napevno přidělanej do kostry, tak vyběhne a dá mi pěstí (no znate to, ne?).

Pokud srovnávám s CB750, která je mou zatím poslední, tak mi po přesedlání připadlo, že CB tak netáhne od spoda a chce trochu víc zatopit o 1.000 možná dva. Něco pravdy na tom bude, pokud vám pod nohama tepou dvě dvěstěpadesátky. Od toho se také odvíjejí vibrace a nepřeslechnutelný zvuk řadového dvouválce, který zcela jistě nemá takovou radost z vytáčení jako čtyřválec. Zvuk, který se line z jednoho tlumiče (tedy 2 do 1) mi připadne drsnější než cvakavý chropot lezoucí ze Suzy. Takže tah od spoda slušný, maximálka někde kolem

200 km/hod.

Já sám bez spolujezdce jsem na brněnský s pomoci předního plexi, maximálního lehu dosáhnul tachometrové rychlosti 215, věřte si tomu nebo ne. Známý se stejnou mašinkou mi říkal, že více jak 165 ;-)) to prostě nejede. Pak jsem z něj ale dostal, že jeho pozice při řízení je vzpřímená (téměř ve stoje) no a s tím to jde doopravdy špatně. Fyzikální zákony prostě fungují, což on si právě moc neuvědomoval. Kawa se dobře naklání, což je zapříčiněno jak nižším posezem, tak i vahou někde kolem

170 kg.

Horší je jízda ve dvou, kde jak přední jednokotoučovka i zadní buben moc nepomáhají (teda dělají co můžou ale...) při nenadálém brždění. Při jízdě v jednom se zadní dá použít, ale to až po seřízení na minimální záběr, jinak pracovala ve stylu volno nebo naopak zablokované zadní kolo. Tím chci říct, že dávkovat brždění na bubnu musí být citovka. Kotouč vám něco odpustí, zato buben ten vám pákrát naznačí, že vaše zadní kolo je v zablokovaném stavu a jestli mu nepovolíte, tak vás brzy setřese. Řazení bych známkoval jedničkou. Trochu z tuha (prostě nevyběhaná) převodovka, přesně řazení, kdy si prostě jenom řadíte podle libosti. Občas jsem se z toho až trochu ukopával. Ono 6 rychlostí - to by chtělo snad i kontrolku zařazený rychlosti.
Slušná cestovní rychlost ve dvou je někde mezi

120-140 km/hod

. (samozřejmě s předním plexi), kdy i spotřeba je na slušné hladině a vy nemusíte poslouchat vír v nádrži. ER5 se samozřejmě dodává ve dvou verzích - zavřená/otevřená = 35/50 koní - tah je na stejné úrovni a teď se držte... Ano o výkonu to zase tak není, jde přeci o krouťák, a ten je v otevřené i zavřené verzi téměř totožný - takže tah stejný u obou verzí - jenom maximálka se lišila a místo 140ti to lítalo až 200 km/hod. Parkrát jsem potřeboval dokoupit poškozený díl, jako třeba prasklý plast do budíku a tak, no a to všechno šlo jednoduše objednat v nejmenované prodejne v Praze, kde číslo dílu vám řekli do dvou minut a do týdnu jste měli všechno, co bylo potreba. Dodávka tedy za jedna, za to cena někde na dostatečnou. Kawa jako továrna má cca o 50-100% vyšší ceny dílů než třeba Honda...

Údržba ER5ky byla standardní - výměna oleje, řetězové sady a pneumatik po ujetí nějakých těch tisíců. Vše se samozřejmě odvíjí od stylu jízdy. Někdo může s touhle či onouhle pneumatikou najet 10.000 a někdo jenom pět. Takže malé shrnutí.

Slušný tah od spoda, spotřeba dobrá (5-7 l), malá nádrž -, ukazatel paliva +, zadní buben -, spolehlivost +, váha/obratnost +.

Doplňky: já jsem doplnil padacím rámem a předním plexi. Někde jsem četl, že je to dobrý stroj na malé výlety z osady ;-)). Souhlasím. Cestu na Dubou a zpět zvládala bravurně, k moři bych s ni asi nejel (tady může namítat třeba Filip Deaville, že se svým GSem tam byl, ale potom, co má drahá polovička přijala mou zálibu z části i za svou, jistě bych jí netrápil dlouhou jízdou k moři na nepříliš pohodlném stroji).
Se svou světlou :-)) výškou 186 cm jsem ze stroje trochu visel, jízda ve dvou také nebyla nejrůžovější, a tak touha po novém větším, komfortnějším a výkonějším stroji zvítězila. Kdo ale hledá spolehlivý a lehký stroj do motocyklových začátků, je ER5tka ta pravá.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):
Motokatalog.cz
Náš tip

Kawasaki GPZ 500S




TOPlist