globalmoto_duben_nolan




Honda VF 750F

Po období MZ 150 a ročním získáváním zkušeností se čtyřtakty na Suzuki GS 500E, jsem se rozhodl pro přechod na výkonnější motocykl. Volba padla (také díky finanční stránce) na Hondu VF 750F z roku 1985.

Kapitoly článku

Tento typ se začal vyrábět v roce 1983 (kdy rovněž získal titul motocykl roku) a výroba byla ukončena roku 1986, kdy ustoupil modernějšímu nástupci

VFR 750

. Ve své době se jednalo o nejvýkonnější stroj ve třídě 750 (mj. několikanásobný vítěz americké série poháru superbiků AMA). Celá řada VF-F (kromě 750 ještě 500 a 1000) používá shodnou koncepci rámu i motoru, 16ventilového (DOHC) čtyřválce do V, s rozvodem primárním řetězem (kromě VF 1000, která má rozvod ozubenými koly).

Motocykl, který se díky svému stáří posunul spíše do oblasti cestovních strojů, se však neztratí ani dnes. Díky polokapotáži má nadčasovější vzhled než celokapotované stroje. Vzhled dotváří odkrytý mohutný V4 motor, plastový klín pod motorem dodává nádech agresivity. Polokapota, díky poměrně nízkému plexištítku, moc dobrou ochranu před větrem neposkytuje. Pod sedlem je místo tak na lékárničku a pavouka, sedlo samo je pohodlné i na delší cesty a to i pro spolujezdce. Přístrojová výbava zahrnuje kromě běžných kontrolek i užitečný palivoměr. Palivový kohout je umístěn v dobrém dosahu pod sedlem. Rám je svařený a sešroubovaný z ocelových čtyřhranných profilů a má dostatečnou pevnost. Motor je

16ventilový (DOHC) čtyřválec do V,

chlazený kapalinou, disponující výkonem 66,7 kW (90 k). Rozvod je obstarán řetězem, spojka je hydraulická. Ocelová paprsková kola (16´ vpředu, 18´vzadu) jsou zlatě eloxována, na jejich vzhled jsem slyšel dost protichůdných názorů, mně se docela líbí, hlavně jsou však velmi pevná a odolná. Tlumení a pružení obstarává přední nastavitelná teleskopická vidlice Showa a zadní, taktéž stavitelný centrál Showa. Motocykl je vybaven seřizovatelným hydraulickým protiponořovacím systémem (antidive) TRAC. Zpomalování má na starosti dvojice předních 280 mm pevných kotoučů s plovoucími dvoupístkovými brzdiči a zadní 296 mm kotouč se stejným brzdičem. Údržbu usnadňuje hlavní stojan. Jízdní vlastnosti jsou i přes rok výroby dobré. Motorka je poměrně těžká (pohotovostní hmotnost necelých 240 kg), díky tomu je i při vyšších rychlostech stabilní a není příliš citlivá na boční vítr. Také v zatáčkách se, díky pevnému rámu, nevlní. Na druhé straně je manipulace na místě poměrně obtížná (ale je to hlavně o zvyku). Motor poskytuje díky koncepci do V dostatečný zátah už od nižších otáček (třeba oproti CBX 750F), maximální krouťák je v 9500 otáčkách a max. výkon v 10500 ot./min. Maximálka se pohybuje kolem

220 km/h

. V převodovce mi občas chybí šestka. Ochrana před větrem, jak už jsem psal, není moc dobrá. Nejsem příznivec jízdy, kdy musím být nalepený na nádrži, takže to budu řešit koupí vyššího turistického štítku. Motorka je vhodná i pro menší postavy (výška sedla 820 mm). Dobrá věc jsou stavitelná řídítka, která umožňují přizpůsobit jezdeckou pozici svým požadavkům. Rovněž antidive odvádí dobrou práci, totéž se však už nedá říct o brzdách. Ne že by nebrzdily, ale vyžadují použití větší síly na páčku a také by to asi chtělo o něco větší kotouče. Já to chci v dohledné době alespoň částečně řešit montáží pancéřových hadiček. Zadní kotouč funguje dobře. Na cesty se mi osvědčila kombinace 2 bočních 30 l kufrů a horního topcase, která poskytuje dostatek úložného prostoru. Zrcátka mám oproti originálu umístěná na kapotě, sice poskytují horší výhled, ale zase to vypadá líp. Mašina je po GO motoru (najeto 53000 km), šlape jako hodinky, ale raději jsem pro lepší mazání zadních vačkových hřídelů přidal do motoru přísadu Militec. Do nádrže se vejde 23 litrů benzínu, což při klidnější jízdě stačí k ujetí více než 350 km. Jinak průměrná spotřeba se pohybuje kolem

7 litrů

(rozmezí tak od 6 l při klidné jízdě až po 9 l při sportovním ježdění) na 100 km. Motorka se dá vylepšit mnoha různými doplňky a úpravami, např. karburátorovým kitem (Dynojet Stage 1), K&N filtrem, vyšším plexištítkem (Ermax), účinnějšími brzdami (Lucas) nebo alespoň pancéřovými hadičkami, laďákem (i 2 do 1), atd. Verdikt – podle mého je to pohodová motorka spíše pro cestování, ale nezalekne se ani sportovnější jízdy a i v konkurenci mladších strojů vypadá pořád pěkně. http://www.volny.cz/vf750f

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Motokatalog.cz



TOPlist