Honda Benly CD125T: Kochat se pohledem po okolí

Jestliže jste četli můj předchozí text, pak asi nepřekvapím, že i ten následující bude z Asie. Při mé poslední návštěvě Hanoje si mi totiž do hledáčku dostala japonská klasika, kterou si tady pořídil kamarád. A protože měl v té době současně dvě motorky, nechal mě na té jedné jezdit po okolí. Můžu se tedy podělit, o tom, jak se jezdí na Hondě Benly CD125T. Seznamte se.

Honda Benly CD125T: Kochat se pohledem po okolí

Historie modelu Benly sahá až do samých počátků motocyklů Honda. Už první modely v padesátých letech totiž na nádržích nesly nápis Benly (což by mělo v překladu znamenat praktičnost). Ještě ve stejném desetiletí to mimochodem zakladatel Sóičiró Honda s modely Benly zvládl i na kategorii supersportů.

Model, na kterém jsem pár dní brázdil hanojské ulice a předměstí, vychází z pozdějšího konceptu. Konkrétní kousek byl pak nejspíš vyroben někdy na konci sedmdesátých nebo začátku osmdesátých let dvacátého století. Přesný rok se mi zjistit nepodařilo, ale stáří dokládá i to, že na motoru ani na rámu se ještě nenachází standardizovaný 17číselný VIN (který přišel začátkem osmdesátek).

Honda Benly CD125T v hanojských ulicích

Rozdíl mezi továrním modelem a kouskem, na kterém jsem jezdil, byl v absenci chrániče nohou a sundaných zrcátek. Benly CD125T a jeho příbuzné modifikace s odlišným objemem se vyznačují jedním sedadlem a nosičem (praktičnost, víme?). S objemem 125 ccm a váhou něco málo přes 130 kg se nejedná o žádného divočáka, zvlášť když natankujete plných deset litrů a sednete za řídítka. S tímto čtyřtaktním dvouválcem tedy naopak jedete s proudem a kocháte se okolím, když vám to hustota dopravy dovolí.

Než se motor dostatečně zahřál, můj první dojem byl „nejede to“. Po pár minutách ale nebyl problém s Benly CD125T přesáhnout 70 km/h. Víc už snad jen s větrem v zádech, což by pro provoz ve městech bylo ale stejně příliš. A tak jsem spíš držel ručičku tachometru okolo čtyřicítky. Přes tuto rychlost dopravy je Benly CD125T vybaven pěti rychlostními stupni a z pětky zařadíte zase na neutrál.

Vypínání motoru se nachází na pravé horní straně řidítek vedle startéru a má dvě polohy pro vypnuto. Ovládání světel a klaksonu pak klasicky na opačné levé straně. Motorka byla ale i ve svých letech v poměrně solidním stavu – dokonce i za studena jsem ji musel nakopávat jen jednou. V ostatních případech elektrický startér fungoval bez problémů.
Přístrojovka je minimalistická, jak může být. Kromě rychlosti, najetých kilometrů (nulujících se překročením 999 km), indikace zapnutých dálkových světel, neutrálu, směrového blinkru a overdrive, je vše, co na ní najdete. Za ní se ještě nachází ovládání sytiče, který chtěl na pár minut vždy zprovoznit.

Na vyšší rychlost se řadí opačně a to pouze dolů, nahoru pak snižujete. Musel jsem si na to zvykat - sice jen chvíli - ale stejně mě občas svalová paměť donutila chybovat. Druhý lehký problém jsem měl s řízením bez zrcátek. Na rozdíl od místních jsem na ně maximálně zvyklý a několikrát jsem se přistihl dojmem, že jsem něco zapomněl. To ale nebyl problém s motorkou, ale můj vlastní.
Mimochodem, podobně jako spousta jiných nejpoužívanějších strojů v jihovýchodní Asii i Benly CD12T byla na mou výšku přes 180 cm poněkud malá. Při nechtěném vjezdu do nějaké i menší díry jsem cítil, jak se mi do zad vráží rám kovového nosiče za sedlem (jinak naprosto pohodlným). Přesto jsem si každou jízdu užíval.

Cenově tyto kousky z druhé ruky začínají tady v Asii okolo 2 500 USD, můžete se ale podle stavu a ziskuchtivosti majitele dostat klidně i na více než dvojnásobek.
Jestliže se vám dostane příležitost se na Hondě Benly CD125T svézt, neváhejte. Jedná se o příjemný návrat do doby, kdy silnice nebyly přecpané auty a kdy ještě nešlo o to, dostat se z bodu A do bodu B co nejrychleji.

Honda Benly CD125T v Hanoji

Máte zkušenosti s motorkařením v jiných zemích? Pošlete nám do redakce článek.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.10
Známkováno: 10x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist