globalmoto_duben_nolan




BMW R1150RT

Pokusím se hodnotit dnes už desetiletou motorku pohledem současného uživatele. Za necelé dva měsíce od koupě jsem na ní ujel víc než 7 tisíc kilometrů. Vzhledem k tomu, že jsem stihnul jak období s teplotou kolem 26 stupňů Celsia, tak i teploty kolem nuly, měl jsem tedy možnost vyzkoušet a především ocenit technickou dokonalost tohoto stroje v různých klimatických podmínkách. Na motorce jsou namontovány pneu Metzeler Z6 a pro tento model jsou nejen doporučené, ale skutečně velice vhodné.

BMW 1150RT působí mohutně, ale ovládá se snadno. Váha je znát pouze při manipulaci na místě. Má vše, co se od cesťáku požaduje, především vynikající aerodynamiku, ochranu před větrem i slušně chrání před deštěm. Neuvěřitelně účinné brzdy s ABS a posilovačem v kombinaci s dokonalým podvozkem zvyšují jízdní komfort. Nádherně stylizovaný RT je víc aerodynamicky efektivní, než kterýkoliv z dnešních cesťáků, a ve spojení s vyzkoušenou BMW technologií Telelever a Paralever má RT stále bezkonkurenční jízdní stabilitu. Jízdní pozice jezdce i pohodlí spolujezdce jsou ergonomicky vynikající.
Elektricky nastavitelný štít zvyšuje už dokonalou ochranu proti povětrnostním vlivům. Šestirychlostní převodovka se systémem „overdrive“ se podílí na nízké spotřebě paliva ve své třídě a 25 litrová nádrž umožňuje s RT cestovat bez zastavení dál než s jakýmkoli jiným cruiserem. Po ujetí zhruba 7.000 km moje spotřeba nepřesahuje 6 litrů paliva na 100km. Zrychlení při nejvyšším rychlostním stupni (overdrive) je dostatečné. BMW používá brzdy se systémem anti-lock (s přední brzdou EVO) a ty jsou i dnes nejefektivnější a nejbezpečnější, jaké současní výrobci motocyklů nabízejí. Zpracování tohoto cestovního motocyklu je vynikající a s trojicí BMW kufrů splňuje veškeré požadavky na komfortní cestování.
Uspořádání motoru ovlivňuje a určuje způsob jízdy. Tradiční výhodou je výkonný ležatý, vzduchem a olejem chlazený dvouválec, poskytující ideální vlastnosti pro cestovní motocykl. Vysoký kroutivý moment, který je k dispozici i při nízkých otáčkách motoru, dokonale využívá rozsah jednotlivých převodových stupňů.Výkon 70 kW a vynikající hodnota točivého momentu 100 Nm při 5500 ot./min. splňují náročné požadavky na pružnost motoru. Více než 90 Nm je trvale k dispozici mezi 3000 a 5000 ot. - právě tam, kde je to zapotřebí - a poskytuje lepší odezvu, okamžitý nástup při akceleraci bez nutnosti přeřazení. Výkon motoru je přenášen šestistupňovou převodovkou, hydraulicky ovládanou suchou spojkou přes kardanovou hřídel na zadní kolo. Provozní páka spojky je nastavitelná do tří různých poloh, přední brzdová páka je nastavitelná do čtyř.
Ověřenou vlastností BMW1150 RT je mimořádná stabilita v různých povětrnostních podmínkách i přes proměnlivé kvality povrchu. Motocykly BMW používají originální technologii systému odpružení a mají dokonalou aerodynamiku. Proto i při vysoké rychlosti, na vlhkém povrchu a při nárazovém větru, je RT jedním z nejstabilnějších motocyklů na trhu. A nejen to, samozřejmostí je elektricky nastavitelný čelní štít, dokonale chránící jezdce i spolujezdce před větrem i deštěm.
Stabilita tohoto motocyklu začíná zavěšením kola přední nápravy pomocí vyspělé technologie BMW – Telelever. Na zadním kole je použito stejně inovativní zařízení Paralever (dvojité kyvné rameno na hnací hřídeli poháhěného kola) v kombinaci s centrálně namontovanou zadní nápravou typu MacPherson. Výsledkem je skvělá elasticita, dokonalá kontrola řízení a bezkonkurenční jízdní vlastnosti. S motocyklem je příjemné nejenom cestovat na dlouhé vzdálenosti, ale neztrácí ani i při sportovní jízdě bez kufrů, kdy je náklon omezen jen centrálním stojanem. Varuje ve chvíli, kdy náklon je na kraji pneu (u Z6 na metzelerských slonech). Důležitou složkou vynikajících jízdních vlastností RT jsou pětipaprsková lehká kola z litého hliníku dávající motocyklu dynamický vzhled. Přední kolo používá dvojité kotoučové brzdy EVO. Brzdy BMW1150 RT v kombinaci s elektrohydraulickým posilovačem dávají dostatek brzdné síly a výrazně snižují brzdnou dráhu. Kombinace ABS technologie a duálních brzd (dynamické rozdělování brzdné síly zajišťuje, že při použití ruční nebo nožní brzdy je brzdění aplikováno na obě kola současně) patří ke špičkovému sériovému vybavení BMW 1150 RT. Velice rychle si zvyknete, že se předek motorky i při velmi intenzivním brzdění nenoří. Ale pozor při brzdění na místě!!! Účinek posilovače je tak silný, že hrozí pád při silnějším použití přední brzdy v dojezdu. Proto už současné 1200 RT upustily od montáže posilovače.
Motocykly BMW byly vždy proslulé nejlepší ergonomií sezení. Výškově nastavitelné sedadlo jezdce poskytuje větší komfort a lepší podporu stehen. Sedadlo lze nastavit do tří různých výšek - 805, 825, nebo 845 mm. K praktickým zkušenostem s motocyklem patří cestování přes 800 km za den - při jednom dotankování pohonných hmot! Noční jízda je mnohem příjemnější a bezpečnější s výbavou jak tandemových světlometů seřiditelných na palubní desce, tak především s možností využítí dvojice integrovaných mlhových světel. RT s trojicí originálních kufrů poskytuje dostatek úložného prostoru pro více než jen pár dní na silnici. A na konci cesty R1150 RT dokáže, jak pozoruhodně nízké jsou náklady na pohonné hmoty - a to i s plně naloženým motocyklem.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (69x):
Motokatalog.cz



TOPlist