globalmoto_duben_nolan




BMW R1150 GS

Všestrannost, pohodlí, možná jízda v terénu. To jsou jen základní vlastnosti, které mě na tomto motocyklu již dávno učarovaly. Je to již nějaký čas co ho vlastním a tak jsem se rozhodl napsat také pár zkušeností s tímto "královským bikem".

Zde je několik mých zkušeností:

V zásadě musím říct, že tak z 99% jsou pozitivní. Motor - alespoň v mém případě - běhá pěkně pravidelně i při studeném, volnoběhu, nehádá se a nevibruje. Nemám ani problémy s prosakováním oleje v dolní části bloku motoru na levé straně jako jsem to pozoroval u některých kolegů. Stejně tak "spotřeba" oleje je minimální - což mě vzhledem ke chlazení vzduchem a objemu valců velmi mile překvapilo. Podle teploty vzduchu a stylu jízdy (město/mimo město) se pohybuje kolem 1 až 2 dcl na 1.000 km. Ale spíš je to to jedno deci. Trochu překvapivě by se mohlo zdát řazení - zvláště pro ty, co přesedlají z japonce. Převodovka a řazení je poněkud tvrdší a rychlosti je potřeba pořádně "kopat". Je to prý dané konstrukcí (jak mě ujistil výrobce) a použitým způsobem pohonu zadního kola přes kardan. Občas prostě je slyšet ránu jak zaskočí kvalt a zabere kardan, což by u někoho mohlo vyvolat zděšení. Je to však naprosto v pohodě. Odměnou za to, že máte kradánek vám může být to, že nemusíte vypínat žádný řetěz a vlastně o něm nevíte nějakých cca 40.000 km, kdy vám v něm v servisu vymění olej a jede se dál. Občas se prý však stává (ale jen zřídka), že to nezvládne gufero schované pod "manžetou" a olejíček vyteče, ale zaplaťpánbůh tato zkušenost mě nepotkala (pravda je, že mám zatím jen 12.000 km najeto).

Musím však pět chválu na paralever a telever. Tyto způsoby zavěšeni kol jsou prostě fantastické. Zatím jsem nejel na jiném velkém enduro, které by se chovalo přes svoji vysokou hmotnost (250kg s plnou nádrží) tak jistě v zatáčkách i na rovině. Přední "vidle" se díky televeru nezkroutí ani při takovém náklonu, když téměř brousíte válcem o zem. Při správném naladění podvozku si můžete až "škrtnout" válcem. Někdo tvrdí, že BMW jde hůř do pravé zatáčky díky jednostrannému závěsu zadíiho kola. Já tento pocit nemám. Jedině co můžete díky tomuto způsobu pohonu a zavěšení pozorovat je to, že když při zmáčknuté spojce, nebo při zařazeném neutrálu protočíte motor, tak cítíte, jak mašina "táhne" na pravou stranu. Tlak na vás ovšem není nijak dramatický a jakmile zařadíte a rozjedete se, úplně zmizí. Další co musím pochválit jsou brzdy. Přední dva kotouče se čtyřpístkovými třmeny od fy.

BREMBO

zvládaji motocykl naprosto s přehledem. Dávkování je plynulé, brzdy nevadnou a ani při prudším brzdění se mi nestalo, že by začal předek vibrovat. A to prosím nemám za příplatek (cca 40.000 kč) dodávané ABS! Přestože se jedná o motocykl určený spíše k cestování, chová se na svou hmotnost a rozměry velmi dobře i ve středně obtížném terénu. Je to dané poměrně nízko (zvláště na tuto kategorii) položeným těžištěm. Za to můžeme poděkovat naplocho a protilehle uloženým válcům - "boxerovi". Zvlášť dobře se cítí na šotolině, případně sypkém povrchu. Bláto mu zase tak moc dobře nedělá. Dá se to však zlepšit změnou pneumatik (já mám od výrobce Metzelery pro cest. endura - jsou výborné za sucha, ale do terénu nic moc). Pokud však chcete mašinu na cestování, tak tohle je jednička. Motor táhne pěkne odspodu, žádná zátěž ho nerozhází - spolujezdce nepoznáte - větrný štítek kryje velmi dobře a maximální rychlost udávaná výrobcem (195 km/h) není alespoň v mém případě pravda - udělá něco málo přes 200! A to aniž bych si "lehal" a aniž by mě to sfouklo. Ideální cestovní rychlost je však (podle toho jestli jedete po dálnici, nebo po "statovce") mezi 100 - 150 km/h. Šestý rychlostní stupeň bere pěkně od 90 až po maximálku a nezná kopec. Navíc se díky němu pohybuje průměrná spotřeba (kombinovaná) do 6 L/100 km a to i když jedu ve dvou a s naloženým kufrem.
Takže na 22 l nádrž (4 l rezerva) člověk ujede minimálně 300km. Sedlo je široké a místa je spousta i pro spolujezdce, takže polykáte kilometry a kilometry aniž by jste měli pocit, že máte zadek "na šrot". Pokud by si navíc někdo myslel, že tenhle kolos musí být problém zvednout na zadní tak je na omylu. Já se o tom přesvědčil když jsem se táhnul za traktorem na dvojku. Potom jsem při předjíždění, když jsem po "zhoupnutí" při výjezdu zpoza traktoru za to zatáhl, nestačil koukat jak se mi zvedá přední kolo. Musel jsem rychle z plynu abych se vrátil na zem....

Rád bych se ještě zmínil o pár doplňcích, které jsem si pořídil. Především o ochranném rámu, který je asi téměr nezbytný. O tom jsem se presvědčil, když se mi podařilo loni na podzim mého "broučka" položit na levou stranu a odřít si tak víko ventilů na levém válci (naštěstí to bylo to jediné, co se poškodilo!).
Jeho výměna za nové a s tím spojená i výměna oleje přišla na 8.500,- včetně práce a náplně. Popravdě jsem u BMW čekal i horší částku.Ochranný rám motoru není originál BMW, ale zhotovila ho fy.

GRAVE

která sídlí na severu Čech - Hrob u Teplic. Rám byl zhotoven během jednoho týdne přímo na míru a využíva jako závěsných bodů především rámu. To je hlavní rozdíl od rámu originálního, který je zavěšen podobným způsobem nahoře pod nádrží, ale spodní uchycení je řešeno přes ochranný spodní kryt. Navíc je zhotoven z mnohem silnějšího materiálu než orig. Další výhoda spočívá v tom, že jeho cena se pohybuje kolem 5.000,- Kč (dle použitého materiálu a povrchové úpravy) narozdíl od orig. BMW, který vás přijde na víc než 10.000,- a je mnohem menší. Od téže firmy je též spodní krycí plech na hlavním stojánku, který oceníte hlavně vy kteří se nebojíte občas na tu šotolinu vjet a pořádně si zařádit. Plech totiž kryje tělo katalyzátoru který je umístěný dole před zadním kolem před odletujícími kameny (pro dakar verzi je nahrazen mezikusem, který lze též dokoupit, pokud se chystáte na dobrodružství do země, kde bezoolvnatý benzín není běžnou věcí). Nechal jsem zhotovit též ochrannou mřížku pro světlomety a chladič oleje, který je umístný hned pod nimi. To je však jediný kus který musím ještě trochu předělat (a proto ho též na snímcích nevidíte). Je totiž potřeba na mřížku před chladič použít poměrně hustého materiálu, jinak vám hmyz touto mřížkou proletí až na tělo chladiče a vy se pak nedostanete pořádně k tomu, aby jste ho odstranili. Je to však poměrně důležité zvláště v horkých letních dnech, kdy je to jediné místo, kde dochází k řádnému ochlazování oleje. Sám výrobce upozorňuje, že z tohoto chladiče by měl být hmyz odstraňován pokud možno pravidelně, aby správně plnil svoji funkci. Řekl bych že je to jedno z mála "slabších" míst na konstrukci.
Chladič se nesmí čistit tlakovou vodou (WAP atp.), protože jeho mřížování je velmi jemné a ještě se pod tlakem vody deformuje. O to těžší je odstraňování zmíněného hmyzu, kterého je vždy poměrně dost vzhledem k umístění chladiče v masce motocyklu. Takže ještě jednou suma sumárum: bike je to královský, cena odpovídá kvalitě a v porovnání s konkurenčními stroji (Varadero od Hondy a V-strom od Suzuki) ani není nijak zvlášť vyšší (asi o cca 10 tis. v zákl.). Zato je to jediná mašina z těchto, se kterou opravdu můžete vlítnout i do terénu - viz. články kolegy majícího starší model s motorem o obsahu "jen" 1100 ccm - z cest po Africe. Kdo chce tedy koupit velké enduro, pokud půjde do BMW určitě neprohloupí. Já sám se do něj s přibývajícími kilometry zamilovávám stále víc a víc..... Všem přeju mnoho štastných kilometrů...třeba se potkáme "

on the road

".
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):
Motokatalog.cz



TOPlist