globalmoto_duben_nolan




Recenze kamery INNOVV K5

Palubní kameru už dnes najdete za čelním sklem každého třetího auta, teď se začíná pomalu objevovat i u motorek. Nám motorkářům ale neslouží jen k záznamu situace pro případ nehody, my si chceme taky nahrát povedený výlet, dovolenou nebo mít památku z návštěvy závodního okruhu. Na naši Matyldu, tedy redakční CFMOTO 800 MT, jsme pořídili kamerový systém pro motocykly INNOVV K5 a vyzkoušeli ho v reálném provozu. Na konci článku najdete srovnávací video.

Kapitoly článku

Už pár let roky jsem o instalaci nějakého základního kamerového systému uvažoval a podle příspěvků v diskuzním fóru nejsem sám. Aut na silnicích stále přibývá a doprava je stále hustší. Řidičák už dnes dostane skoro každý, takže skoro každý z nás na silnicích párkrát za sezónu zažijeme nějakou prekérku, kdy jen nevěřícně kroutíte hlavou a říkáte si „tak to bylo o fous“. Všiml jsem si, že v hustším provozu už mám skoro pořád instinktivně ukazovák na páčce brzdy, při pátečním úprku z ucpaného velkoměsta si na airbagovou vestu často dobrovolně navleču ještě žlutou bundu dešťovku (řidiči aut pak ochotněji uhýbají, mají už vypěstovaný reflex na policisty ve stejných bundách). Přitom podvědomě víceméně udržuju zhruba stejnou míru rizika, ale s pořádnou výbavou a výše zmíněnými věcmi si pak můžu užít trochu razantnější tempo. Taky jste si všimli, že v kožené kombinéze s dlouhým páteřákem a závodních botách jedete podstatně jinak, než když jste navlékli džíny, lehkou letní textilní bundu s kouskem „karimatky“ na zádech a kecky se slabým náznakem zpevnění u kotníku?

Záznamová kamera s předním i zadním záběrem by mohla být dalším dílkem do skládačky pojistek, díky kterým si jízdu na mašině víc užiju. Když totiž dojde na nejhorší a řeší se následky nehody, často proti sobě stojí dvě tvrzení. „Vymýšlí si, rozhodně jsem nejel v protisměru. Já se na vjezdu z vedlejší rozhlídl, ale ten motorkář jel hróóóózně rychle. Já jsem určitě před odbočením blikal. On najel do mě, ne já do něj....“  Policie a úřady pak musí posoudit celou situaci a hodně často mají tendenci nahlížet na motorkáře jako na toho, kdo jezdí proti předpisům, protože... hmmm... no protože řada z nás často nějaký ten předpis poruší, hlavně ten o maximální povolení rychlosti nebo třeba projíždění mezi auty ve stojící koloně. To vnímají i úřady a motorkář je často předem viník a čeká ho investice mnoha tisíc korun do oprav motorky a několik měsíců bez řidičáku. Pokud ale můžu vytáhnout záznam jízdy těsně před nehodou, můžu se účinně bránit. A co vím ze zkušeností kamarádů s kamerami na motorce, většinou stačí jen skutečného viníka nehody na osazené kamery upozornit a on si rychle rozmyslí na vás něco zkoušet.

Ale zpět k testované kameře. INNOVV K5 je kamerový systém pro motorové sporty s přední kamerou 4K UltraHD a zadní kamerkou 1080P Full HD. Na českém trhu jde o řešení s nejlepšími parametry, ovšem nutno dodat, že v téhle oblasti není moc z čeho vybírat. Na trhu je už jen jednodušší a o čtvrtinu levnější systém značky MIO, kdo chce ušetřit a nemá žádné větší nároky na kvalitu záznamu a možnosti nastavení, může zkusit štěstí v nějakém čínském webshopu. Tam ceny nejjednodušších jednotek začínají už od dvou tisíc, ovšem se všemi riziky a otázkami, jak to je u superlevných a „výhodných“ produktů z Číny. Jeden z jednoduchých čínských kamerových systémů zkusila před rokem zařadit do své nabídky i německá síť Louis pod názvem Rollei M1 Motorrad Dashcam Louis Edition, ale po hodně nepříznivých recenzích od majitelů už produkt jen doprodává.

Jaké jsou hlavní parametry INNOVV K5? Celý systém má rating odolnosti IP67, takže snese instalaci na motocyklu i jízdu v dešti. Používá čelní kameru 4K s hlavním záznamovým systémem s G-snímačem, vyjímatelnou paměťovou kartou, portem micro-USB a dvoupásmovým připojením (2.4GHz & 5.8GHz) WiFi k mobilnímu telefonu nebo počítači. V systému je dál menší zadní kamera 1080P, GPS přijímač, dálkové ovládání na řídítkách a napájecí modul 12V DC. Ten se připojuje přímo na baterii motocyklu a zajistí, aby se kamery automaticky aktivovaly po zapnutí zapalování a po konci jízdy se automaticky vyply. Navíc je možné nastavit i hlídací režim, který zapne záznam u zaparkované motorky v případě detekce pohybu a funguje jako zabezpečení.

Při instalaci celého systému na redakční motorku využili nabídku mechaniků z firmy Sherlog, kteří mají hodně zkušeností s instalací přídavných vyhledávacích systémů do automobilů a motocyklů. INNOVV K5 je sice dodávaný s montážním návodem a připojuje se rovnou na baterii, ale bez aspoň základních znalostí elektroinstalací bych doporučil vždy vyhledat někoho zkušeného. Pokud ale nějaké ty zkušenosti máte, instalace je poměrně jasná a největším technickým úkolem je připojení na napájení přes pojistku nebo na obvod příslušenství. Po instalaci se na motorce objevily dvě kamery a na řídítkách malá ovládací jednotka s kontrolkami. Dálkový ovladač umožňuje sledovat stav WiFi, záznam videa a GPS pomocí LED kontrolek a systém ovládat pomocí jediného tlačítka. Na řídítka byl také vyvedený konektor kabelu externího mikrofonu, i ten je plně vodovzdorný.

Přední jednotka používá 8megapixelový snímač Sony, který zvládá 4K Ultra HD při 30 snímcích za sekundu z objektivu s úhlem záběru 120 stupňů. Zadní kamera snímá v rozlišení 1080 HD. Obraz si můžete prohlédnout v telefonu a záznamy ukládané na SD kartu o velikosti až 512 GB (cca 10 hodin záznamu) si můžete přetáhnout do telefonu nebo počítače (samozřejmě je tu i možnost odšroubovat krytku a vytáhnout si celou kartu). Za jízdy lze dvojím stisknutím pořizovat snímky z obou kamer současně a kvalita snímků za světla i za šera je docela dobrá, podstatně lepší, než co by při stejné montáži a za pohybu pořídil třeba fotoaparát mobilu. Jedním stisknutím tlačítka se aktivuje režim chráněného záznamu, takže právě nahrávaná jízda bude bezpečně uložena a „zamčena“ na kartě. Nejstarší záznamy na kartě se totiž po zaplnění karty začnou přepisovat, ale chráněné záznamy zůstanou navždy. To samé platí pro záznamy ve složce určené pro záznam nehod, kam systém zaznamenává i záběry, při kterých snímače přetížení vyhodnotilo, že by mohlo jít o nehodu nebo rizikovou situaci.

Když jsem si hrál s nastavením, došel jsem k tomu, že s dostatečně velkou kartou se vyplatí používat maximální nastavení kvality 4K a 1080P s nejzřetelnějším obrazem a sympaticky zvýrazněnými barvami. Jen při jízdě v terénu by mohla být použitelnější kvalita 2K/1080P, která umožňuje ještě rychlejší záznam 60 FPS a tím i plynulejší výsledné video. Pokud byste si chtěli hrát se zpomalenými záběry, je v nabídce ještě nastavení 1080P s frekvencí 96 FPS. Během testu nám sice nezapršelo, ale při simulaci deště pocákáním vodou nebylo zkreslení kamer nijak výrazné. Je ale jasné, že když kamery zaflákáte někde v terénu bahnem, žádný čip ani procesor s tím už nic nenadělá. 4K video na silnici není trhané a má široké zorné pole 120 stupňů, přitom ale není patrné žádné větší zkreslení. Největší rozlišení 4K může být užitečné ve chvíli, kdy chcete něco přiblížit a oříznout, abyste třeba rozeznali registrační značku auta v dálce. Do videa je možné přidat datum a čas, rychlost z GPS i údaj o poloze. Video zaznamenává současně přední i zadní záběr a soubory na kartě se pak liší – přední má na konci písmeno F (Front) a zadní R jako Rear. Kamera nahrává nepřetržitě, takže zachytí úplně všechno, délku celých intervalů si můžete nastavit v rozmezí 1-10 minut. Fotografie pak mají rozlišení 12 Mpx. Co se týče kvality zvuku, externí mikrofon umožňuje připojení na límec nebo zevnitř na polstrování přilby, další možností je dát si ho pod sedlo a nechat nahrávat zvuk motoru a řazení.   

A teď už slibované pětiminutové testovací video, kde jsme proti INNOVV K5 postavili tu nejlepší kombinaci akčních kamer a zvukového záznamu, které v redakci používáme k natáčení videorecenzí. Kamera Hero 6 má tomto případě výhodu, veze se na přilbě jezdce a snímá záběr z vyššího úhlu, k ní je připojená externí zvukový modul a mikrofon s aktivním zesilovačem. Oba mikrofony jsem měl vedle sebe uvnitř přilby. U pořízených záběrů je vždy vpravo dole označeno, z jaké kamery pocházejí, vlevo nahoře je uvedený mikrofon, ze kterého jde v dané chvíli zvuk.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
Náš tip

Originální soubory zde: 2022_0720_101425_fk.ts;   2022_0720_101425_rk.ts

Z videa je zřejmé, že kamerový systém INNOVV je zhruba ve stejné kvalitativní kategorii jako Hero 6, dokonce má o něco lepší podání barev. Záběr z obou kamer najednou je pak hodně lákavá funkce a pokud jezdíte ve skupině, můžete si během zimy sestříhat poměrně zajímavé klipy třeba z dovolené v Alpách s víc motorkami. A to je právě hlavní výhoda kvalitního „palubního“ kamerového systému na motorce, který plní stejnou funkci záznamu situace pro případ řešení nehody či přestupků jako v autě, ale navíc nabízí kvalitní záznamy jízdy a výletů. A když k tomu přičtu i možnost „hlídání“ motorky i po zaparkování, už mi cena 12 tisíc (léto 2022) za celý komplet nepřijde až tak vysoká. Pokud byste si to sami ve stejné kvalitě chtěli poskládat třeba ze zmíněných akčních kamer GoPro, dostali byste se na podstatně vyšší cenu. Co se týče zvuku, sami z testovacího videa vidíte a slyšíte, že jednoduchý mikrofon s pěnovým krytem nemá na na profi techniku s mikrofonem krytým kožešinovým nástavcem a navíc s napájeným zesilovačem. Pro záznam základních údajů a zvuku motorky s hlasovým komentářem pro osobní potřebu ale bohatě postačí.

Co dodat na závěr? Po osobní zkušenosti bych INNOVV K5 s montáží v některém z dovozcem doporučených servisních míst doporučil na každou motorku vyšší třídy. Pokud máte v garáži ojetinu v ceně sto tisíc, byla by taková investice asi zbytečný přepych a třeba budete chtít vyzkoušet něco levného z Číny na úkor kvality záznamu. Ale pokud jste si pořídili novou motorku s cenou nad čtvrt milionu, je INNOVV K5 dobrá jednorázová investice, která stojí méně než každoroční havarijní pojistka, přináší podobnou jistotu a přínosy pro případ řešení případných konfliktů a navíc přidává možnost pěkných záběrů z každé projížďky.

Navíc máme pro vás kód, na který dostanete slevu 10% na eshopu při zadání kódu: motorkari

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku




TOPlist