globalmoto_duben_nolan




Recenze Alpinestars Tech-Air 5: Maximum ochrany v univerzálním balení

Poslední člen „svaté airbagové trojice“ se konečně dočkává svého hodnocení. Po recenzi autonomní airbagové vesty Furygan se systémem In & Motion a hodnocení vesty Dainese Smart Jacket se kruh uzavírá airbagem Alpinestars Tech-Air 5. Těšit se můžete na popis toho, jak se liší od konkurence, jaké má přednosti a co by naopak mohli v Itálii vylepšit.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Podobně jako Filip v testu Smart Jacket se už ani já nebudu v článku vracet ke kořenům airbagových oblečků a rovnou se vrhneme na začátek roku 2020, kdy se svou variací na univerzální ochrannou vestu přišla italská značka Alpinestars. Možná trošku paradoxně ji odhalila na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas a ne na nějakém z motocyklových veletrhů, ale on to je marketingově vlastně docela dobrý tah. Jednak to říká o vestě to hlavní – jde o elektronicky řízený produkt, a pak také může zasáhnout svým produktem mnohem větší procento lidí, protože o novinkách z CESu píše kde kdo, nejen motorkami nakažení jedinci. Evidentně se to značce osvědčilo, protože stejnou taktiku předvedl také letos, kdy na stejné akci představil tři další airbagové systémy. Jo, Alpinestars do toho šlape o sto šest a firmu v tom nebrzdí ani dlouholetý soudní spor s jejím italským konkurentem. No, vlastně do toho tolik šlape možná právě proto. V Německu totiž v roce 2019 soud rozhodl, že Alpinestars porušil patent zapsaný firmou Dainese a musí stáhnout z obchodní sítě produkty Tech-Air dodané po 1. 6. 2015 a zároveň zaplatit pokutu za každou prodanou „airbagovku“ v Německu. Z něčeho to tedy platit musí, protože i dnes v eshopech airbagové produkty Alpinestars najdete. To je ale spíš jen taková perlička pro zpestření.

A jaká že je tedy aktuální nabídka výrobce s hvězdou ve znaku? Dá se říct, že nosným prvkem v nabídce je testovaná vesta Tech-Air 5. Byla první a nabídne nejuniverzálnější a nejkomplexnější možnost použití. Novinky jsou už specificky zaměřené na konkrétní motocyklové disciplíny. Tech-Air Off-Road je, jak název naznačuje, určená pro offroadové použití, konkrétně u ní Alpinestars těží z dakarských zkušeností. Má samozřejmě specifický algoritmus pro vyhodnocování krizových situací, její elektronika je speciálně utěsněná a samotný airbag pokrývá větší část těla, navíc jsou jeho součástí pevné chrániče hrudi, zad, loktů a v případě ramen se můžete rozhodnout, jestli zvolíte tvrdé, nebo měkké chrániče. Jasná rallye záležitost, nicméně zatím pro veřejnost nedostupná.

To závodní verze určená pro silnici už je k dostání dokonce i u oficiálního českého certifikovaného prodejce, který zajišťuje i servis, tedy v Bikerscrown. V tomhle případě je slovíčko závodní možná trochu nadsazené, protože i tady se počítá s civilním použitím, o čemž svědčí dva režimy s rozdílnými algoritmy Street a Race, mezi kterými můžete přepínat. V současné době jde bez debat o airbag s největším pokrytím těla, protože tady už nejde jenom o vestu, ale vlastně o takové ochranné ribano. Tech-Air 10 pokrývá ramena, hrudník, záda komplet od krku až na kostrč, úplnou novinkou je ochrana boků, kdy se vak táhne vlastně od začátku stehna po vnější straně nohy až na kyčel. Pro správnou funkci je tady hned 12 senzorů, 9 akcelerometrů a tři gyroskopy, zajímavostí je určitě bezdrátový LED displej, který pomocí 3 diod informuje o stavu airbagu. Lze ho jednoduše uchytit na suchý zip a můžete ho mít jak na pásu od samotného airbagu, tak může být na kombinéze na místě pro něj připraveném nebo dokonce i na samotné motorce. Kdyby i přes tu všechnu chytrost airbag nevyhodnotil situaci správně, je tu ještě pevný páteřový chránič s certifikací level 2. Možná si teď říkáte, že ho ale určitě nedáte pod ledajakou kombinézu a máte pravdu. Každopádně nejste limitovaní výrobcem, stačí, aby byla kombinéza označená jako Tech-Air Compatible, Tech-Air Ready nebo ho můžete nosit pod jakoukoli jinou kombinézou s 4cm prostorem kolem hrudníku a 2cm prostorem kolem obvodu boků jezdce. Ostatně podmínky pro obvod hrudníku platí pro většinu airbagů tohoto výrobce, který si na českém trhu cení novinku na 28 590,-.

O dost lidovější je vesta nazvaná Tech-Air 3, nyní už naskladněná v Bikers Crown. Svou konstrukcí je nejblíže dříve recenzované Dainese Smart Jacket, jde o nejlehčí vestu Alpinestars a na rozdíl od ostatních výrobků ji můžete nosit i přes motorkářské oblečení jako poslední vrstvu, případně v létě jenom tak přes tričko, samozřejmě při doplnění o nějaké chrániče loktů. Výrobce nicméně nepíše nikde o tom, jak moc je vesta oděruodolná, místo toho se chlubí, že je voděodolná a samozřejmě má dobře utěsněnou chytrou jednotku. Tam je „pouze“ šest senzorů (3 gyroskopy a 3 akcelerometry), ale to by mělo pro použití ve městě nebo při cestování bohatě stačit. Nicméně se na ně musíte spolehnout, protože v základu vesta nemá zabudovaný páteřový chránič. Pokud tedy nedojde k její aktivaci, nejste vůbec chránění, na druhou stranu se díky tomu dá sbalit do batohu. To má společné s vestou od Dainese, na rozdíl od ní je tady ale možnost ji dovybavit pevným páteřákem, pro který má připravenou kapsu. Podobné jako u Smart Jacket je i ovládání, také u Tech-Air 3 najdeme tzv. haptickou odezvu. Znamená to, že vás vesta vibracemi upozorní na zapnutí, vypnutí nebo vybití baterie. Pokud airbag bouchne, dokáže ochránit hrudník a komplet záda, vyrábí se i v dámském střihu a na výběr je také reflexní varianta. Česká cenovka této vesty je necelých 14 000 korun.

Oklikou se dostáváme zpět k testované vestě Tech-Air 5, první univerzální vestě od Alpinestars. Schválně píšu univerzální, protože jí předcházely ještě vesty Tech-Air Street a Tech-Air Race. To jsou vesty určené výhradně pro připnutí do připravených oděvů a jsou rozdělené opět dle použití. Street je civilní cestovní varianta, Race závodní, která se vyznačuje zjednodušeně použitím dvou bombiček. Když jedete závod, můžete lehce spadnout, airbag se nafoukne, vy sednete zpět do sedla, jedete dál a jste stále chráněni, protože je připravená druhá bombička. V tom má výhodu oproti novému Tech-Air 10, který má sice také dvě bombičky, ale obě spotřebuje k nafouknutí o dost většího vaku. Streetová verze se prodává za 21 650,-, okruhová za 29 990,-.

A teď už tedy doopravdy k testované vestě, která má samozřejmě s ostatními mnoho společného. Je to třeba bluetooth konektivita, která tu ale není jenom na parádu. Můžete si sice hrát s věcmi, jako je záznam trasy, důležitější ale je, že přes ní probíhají aktualizace softwaru. Také Alpinestars stejně jako konkurence neustále sbírá data, vylepšuje algoritmy a následně je doručuje svým stávajícím zákazníkům. Tak se třeba stalo, že Tech-Air 5 dostala možnost přepnout na vyhodnocovací režim Race, který zkraje prodeje neměla. Také tohle přepínání se odehrává pomocí mobilní aplikace, jejíž použití je jednoduché a spolehlivé, to chválím, stejně jako přítomnost obou režimů. Ostatně kvůli absenci okruhového režimu jsem si ji před dvěma lety nevybral. Podobná je také udávaná výdrž baterie, když se u „pětky“ udává až 30 hodin, desítka umí 24 hodin a „trojka“ dokonce až 40 hodin. V praxi ale baterii moc neřešíte. Prostě jezdíte a jednou za čas, když se rozsvítí červená dioda, zapojíte vestu do mikro USB konektoru. A tady jsem našel malinkou chybičku. Alpinestars dodává magnetický konektor, mikro USB samce zasunete do vesty, přes magnet připojíte ke kabelu a kabel zasunete do adaptéru. Logicky jsem nechal USB ve vestě, že budu přikládat jenom magnet, jenže po čase jsem ho z vesty vytratil. Jak, to nechápu. Navíc se to samé stalo i Vláďovi. Navíc vstup do vesty potřebuje úzký konektor, takže jsem u běžného levného kabelu musel trochu řezat, abych ho tam dostal.

Další věcí, která se u vesty hodně řešila, jsou její záda. Páteřák s CE certifikací level 1 je pro mě plus, kdybych náhodou zapomněl nabíjet, ale na jeho vršku je poměrně dost vystouplý hrb, kde se schovává elektronika airbagu. Jak se s tím vlezu do oblečení? Popravdě, téměř bez problémů. Všude, kde jsem nosil předchozí vestu Furgan, v pohodě dám Alpinestars a dokonce i do kombinézy. Pro tohle použití jsem se domluvil s Vaškem Jirušem z 4SR na ušití nové kůže, která je Airbag Ready, takže má všechny potřebné strečové panely pro případ aktivace airbagu. U ní jsem si teda musel natrénovat „vstupování“ s vestou, ale to není zase tak záležitost horního hrbu jako celkové konstrukce a kratšího páteřového chrániče. Jak se člověk souká do kůže, má páteřák tendenci vyjíždět nahoru, takže to chce najít ten správný grif a potom všechno pěkně porovnat. Ale jde to, což je nejdůležitější. Každopádně pohodlnější by bylo mít možnost připnout vestu do kombinézy, to ale nejde. Šlo to s Furyganem, ale stejně radši jezdím v Alpinestars. Další značky Nazran, XRC nebo Trilobite nabízí bundy a kombinézy se speciálním prvkem Chevroon ARH 5. Tento komponent vyvinul Bikers Crown ve spolupráci s Alpinestars v roce 2019. Je určen přímo pro airbagovou vestu Alpinestars Tech-Air® 5.

Proč? Hlavně kvůli ochraně. Alpinestars totiž ochrání také ramena, k tomu samozřejmě žebra a kompletní oblast břicha a zad. Teda kompletní… Ony jsou všechny ty vesty takové kratší. Když máte správný páteřák, většinou pokrývá celou páteř až někam ke kostrči. Tam ani jeden z mnou ježděných airbagů nedosáhne, v případě Alpinestaru to částečně kryje alespoň vak a úplně by to řešila „desítková“ verze s největším pokrytím, to by se mi do kombinézy líbilo. Na druhou stranu to není to pravé do města nebo na výlet na klasikovy v džínách a kožené bundě, a právě tady vidím velký benefit Tech-Air 5. Je to univerzální vesta použitelná na cokoli, když se člověk vyvaruje nějakým skokům, dá i šotoliny na cestovním enduru. Návod přesněji říká, že můžete jet po nezpevněné cestě s minimální šířkou 4 metry (to nevím, co s tím má společného), kde není větší stoupání/klesání než 40% a nejsou na ní větší díry nebo schody než je 50 centimetrů. Podle návodu byste také neměli ani na silnici slidovat, driftovat, jezdit po zadním a pokoušet se o nějaké další kaskadérské kousky, nicméně dle sezónních zkušeností zvládá vesta i tyhle radostné aktivity. A pokud by se člověk přece jenom pouštěl do něčeho většího, je možné jednoduše odklopit manžetu, vestu vypnout, jet s deaktivovaným airbagem a spoléhat se na „analogové“ chrániče v bundě a páteřák na vestě. To samé by měl člověk udělat, když vyrazí s těžkým batohem. Manuál k vestě povoluje batoh s maximálním zatížením 6 kilogramů, pokud se tam vejdete, měl by airbag zafungovat stoprocentně. BikersCrown mluví obecně o 10litrovém batohu a zajímavé je, že se nikde nemluví o tom, jestli můžete nebo nemůžete mít batoh stažený přes prsa. Z logiky věci ale napevno utažený batoh Kriega s jejich zapínáním na hrudi asi fungování airbagu moc neprospěje. Vám dost možná také ne, protože vzduch půjde cestou nejmenšího odporu, pak záleží, jestli povolí batoh, nebo žebra.

Možná pro tyhle případy by mola mít vesta nějaký „zajišťovák“, něco jako najdete na adventure bundách u límce. Prostě mít nějak pořešené, že když vestu takhle vypnu, zůstane vypnutá a ne že se mi manžeta spojí a vesta zapne. Možná si totiž pamatujete na zkazky o tom, jak kámoš druhého poplácal po zádech a on mu přitom „vybouchnul“. Právě z toho důvodu je dobré si vestu po slezení z motorky vypnout. Jenže manžeta je magnetická a má tendenci se zapínat, stejně tak, i když vestu věšíte na ramínko nebo někde uklízíte. Naštěstí ale k její aktivaci potřebuje vesta pohyb, pokud se během úvodní kontroly nehýbe, vypne se. Jestli je zapnutá nebo vypnutá, to zjistíte na její spodní straně, kde jsou tři diody, zelená, oranžová, červená. Pokud vestu zapnete a přiložíte manžetu, rozsvítí se všechny tři diody, které vám potom ukážou stav baterie. Svítí-li všechny, máte plně nabito, pokud bliká zelená, znamená to 18 – 30 hodin provozu a tak to klesá k červené, která když bliká, má vesta energii na méně než osm hodin. Po zobrazení stavu baterie na vteřinu diody zhasnou a rozsvítí se zelená a žlutá, to systém provádí zmíněnou kontrolu, během které nemůže odpálit bombičku. Většinou to trvá mezi 10 až 30 vteřinami, během kterých by měla vesta zaznamenat nějaký pohyb. Pokud proběhne vše jak má, rozsvítí se zelená a můžete vyrazit, případně zelená s červenou, když máte málo baterie. Pokud ale během úvodní kontroly vesta pohyb nezaznamená, neaktivuje se. To je fajn třeba v případě, že ji pověsíte na ramínko a magnetická manžeta se zapne. Nebojte ale, že když na nějakou dobu zastavíte, třeba na semaforech, že se sama vypne. Jakmile je jednou aktivní, vypnete ji už zase jenom vy. Trochu jiné to je v režimu Race, tam svítí zelená se žlutou do chvíle, než překonáte 100 km/h, potom se systém aktivuje a znovu se deaktivuje v případě, že rychlost spadne pod stovku na delší dobu. Tohle jsou ale věci, které se dozvíte z návodu, každopádně diody na spodní straně nejsou úplně ideální, tam si totiž přes vestu zapínáte bundu. Správně byste měli počkat, až se rozsvítí zelená a pak až vyrazit. V tomhle mají určitě navrch „vibrující“ vesty, případně verze, kde máte bezdrátový „displej“.

Negativní by pro někoho mohla být také absence přísunu čerstvého vzduchu. Nebudu vám lhát, „pytel“ prostě zázračně neprofoukne a v létě se budete pařit i v síťované bundě. Tohle je daň za bezpečnost a je to stejné napříč všemi airbagovými systémy. Zkrátka si musíte vybrat, jestli vám jde hlavně o bezpečnost. Na druhou stranu v perforované kombinéze to má z kraje sezóny také svoje benefity. Pravda ale je, že v těch největších vedrech při ježdění po městě zůstávala vesta doma, jezdil jsem v „síťovce“ s páteřákem a na airbag došlo až při vážnějším ježdění mimo. Na druhou stranu, když člověk jede v nějakém „solidním“ oblečení s alespoň nějakými bezpečnostními standardy, bude se péct plus mínus stejně. Vedru člověk prostě neuteče.

Jak už jste mohli vyčíst mezi řádky, já jsem s Tech-Air 5 nadmíru spokojený. Jako produkt prémiového výrobce je dobře zpracovaná, promyšlená a funkční. Nedošlo k žádnému falešnému odpalu, je univerzální a co hlavně, nabízí největší možnou ochranu z nabízených vest ve srovnatelné cenové hladině. To je pro mě hodně důležité a k pocitu sucha a bezpečí přispívá i fakt, že její airbag nevypadá jako lepší nafukovací balonek, což je třeba u In&Motion. Podobně jako u Dainese je i v tohle případě ušitý ze speciálního materiálu.

Nicméně In&Motion pořád zůstává dobrou rozpočtovou variantou, protože je i s formou předplatného v horizontu dvou let nejlevnější, nicméně pokud Tech-Air 5 koupíte v Bikers Crownu, rozdíl se smazává. Bikers Crown totiž nyní dává k vestě servisní práce a pravidelné prohlídky po celou dobu vlastnictví vesty zdarma. Běžně stojí pravidelná kontrolní prohlídka, která by měla proběhnout jednou za 2 roky, 1 290 korun. Nůžky se rozevírají v případě pádů, kdy máte sice práci technika zdarma, ale materiál, tedy bombičky, jsou o 1 500,- dražší než u In&Motion. To bych ale pořád viděl celkem dobře, protože máte jistotu, že vám výměnu provede proškolený technik a prohlédne vestu komplet. Do tuhého jde v případě, že padáte hodně. Po třetí aktivaci musí airbag na větší servis, a tam je to za 6 990,-. Tady si musí každý říct, jak jezdí, jak moc případně padá, jak je velké riziko aktivace airbagu a jak velkou chce ochranu. Já jsem například doporučil In&Motion systém v kombinéze RST pro použití na malých okruzích. Tam se přece jenom s občasným pádem tak nějak počítá a v tom případě je výhoda i to, že můžete jednoduše bombičku vyměnit a mít na další dvacetiminutovku všechno připravené. To u Alpinestars nejede, protože musíte do oficiálního servisu a než dostanete vestu zpátky „nejezdíte“.

Náklady po dvou letech provozu

  Alpinestars Tech-Air 5 Dainese Smart Jacket Furygan Fury (In&motion)
Nákup 15 990,- akce 13 990,- akce 9 790,-
Provoz 0,- 2 590,- základní sezónní předplatné
5 480,-*
Celkem 15 990,- 16 580,- 15 270,-*
S pádem 18 980,- 23 370,- cca 17 470,-**
      * aktuální přepočet z eur
** cena bombičky z eshopu
    In&motion

Nejde tedy jednoznačně říct, která vesta je nejlepší. Testovaná Dainese ze zkušeností osloví cestovněji založené jezdce, kteří ocení skladnost, a lidi, co chtějí používat vestu i přes bundu, třeba kvůli klasickým povánočním problémům se zipem a z toho vyplývající absencí místa pod bundou. In&Motion bych doporučil hobby závodníkům na malých okruzích nebo lidem, kteří chtějí ušetřit, i když dnes ty rozdíly nejsou až takové. No a s testovanou Tech-Air 5 budou spokojení všichni, kdo si potrpí na bezpečnost, přitom hledají univerzální produkt a neplánují sebou mlátit o zem o sto šest. A co já? Já nakonec jezdím v Tech-Air 5 a budu v ní jezdit i dál.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 60 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
TomZul přispěl 15 Kč
PEPEE01 přispěl 15 Kč
ZdenalH přispěl 15 Kč
Bogodar přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist