globalmoto_duben_nolan




Otestovali jsme interkom vyšší třídy Sena 50R

Interkom dnes není jen předmětem zábavy, ale může být i hodně užitečným pomocníkem, který umožňuje být v kontaktu nejen se spolujezdcem na zadní sedačce, ale i s okolním světem. Navigace, hudba, telefonování, hovor, to vše jsou věci, které dnešní moderní přístroje nabízejí. My jsme otestovali komunikátor SENA 50R.

Kapitoly článku

Na trhu je k dostání poměrně velké množství interkomů různé úrovně, ale mezi hlavní konkurenty patří komunikátory Cardo (Packtalk JBL Bold Duo) nebo modely Avant a Tour od značky Interphone. Právě dva poslední jmenované modely však nedisponují možností komunikace prostřednictvím Mesh technologie.

Obsah balení

Už když si krabici s dvojicí interkomů nesete z obchodu domů, máte takový hřejivý pocit, a to i přesto, že jste v obchodě nechali více než 16 000 Kč. Celé balení působí luxusním vzhledem a nadšení pokračuje i při vybalování. Heslo, že obal prodává, zde platí beze zbytku. Příslušenství každého z dvojice interkomů je zabaleno zvlášť, takže se vám při následné instalaci nemůžou jednotlivé díly pomíchat. Celé balení obsahuje 2 ks interkomu, pro každý interkom pak sluchátka, mikrofon pro uzavřenou přilbu, mikrofon pro vyklápěčku, klips + samolepky pro připevnění k přilbě, nabíjecí kabel, kabel pro aktualizaci softwaru a návod k použití (i v češtině).

Produktové video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Instalace do přilby

Pro instalaci zařízení ani není potřeba úzkostlivě sledovat návod k montáži a použití. Vše je intuitivní a snadno pochopitelné. Na rozdíl od Interphonu se mi zde líbí propojování jednotlivých součástí pomocí malých konektorů, které do sebe přesně zapadají a není možné se při zapojování splést. Nainstalování soupravy sice vyžaduje trošku manuální zručnosti, ale nemělo by to být žádným větším problémem. Komplet osazení do přilby vám tedy zabere malou chvilku.

Klíčové vlastnosti uváděné výrobcem

  • Mesh 2.0 a Bluetooth 5
  • HD sluchátka
  • Vícekanálová komunikace
  • Dosah: Bluetooth interkom: až 2 km v otevřeném terénu, Mesh interkom: až 2 km v otevřeném terénu (může být prodloužen až na 8 km, pokud je připojeno nejméně 6 jezdců)
  • Digitální asistenti Google a Siri
  • Automatická aktualizace firmware přes WiFi
  • Advanced Noise Control
  • Výdrž baterie – Bluetooth interkom 13 hodin, Mesh interkom: 8 hodin
  • Pokročilá kontrola šumu, integrovaný kodek SBC
  • Vícestupňové ovládání hlasitosti
  • Vzorkovací frekvence: max. 48 kHz (DAC)
  • Integrované FM rádio s RDS AF, frekvenční rozsah: 76 ~ 108 MHz
  • Paměť pro 10 vysílačů s funkcí automatického vyhledávání
  • Doba nabíjení: 1 hodina
  • Funkce rychlého nabíjení: s dobou nabíjení pouze 20 minut můžete použít až 5 hodin Bluetooth interkom nebo až 3 hodiny Mesh interkom
  • Vstup: Port USB-C

Vzhled, zpracování a ovládání

Vzhledově se jedná o elegantně provedené interkomy. Na omak jsou pořádně bytelné a pěkně zpracované. V horní části se ukrývá malá anténka pro komunikaci Mesh, která se odklopí jednoduše stisknutím malé západky. Na hlavní ploše pak nalezneme tři velká tlačítka, jimiž se vlastně ovládá většina funkcí interkomu, a dobře viditelnou kontrolku pro indikaci zvolených funkcí. Ještě je tu pak na boku čtvrté malé tlačítko pro Mesh komunikaci. Jak se brzy ukázalo, ovládání interkomu pro mě byl asi největší oříšek a musím se přiznat, že jsem si na něj za týden používání moc nezvyknul. Pouhá čtveřice tlačítek pro tolik funkcí je prostě málo. Mnoho funkcí se aktivuje či deaktivuje různou kombinací dvojhmatů a kratších či delších stisků tlačítek. I když je součástí balení opravdu podrobný návod k použití, nepřišel jsem tomuto systému na chuť. Je to samozřejmě věcí zvyku a  možná by mi sedlo více ovládání modelu SENA 50S, ale tady jsem si nebyl schopen jednotlivé tlačítkové kombinace zapamatovat. Alespoň, že tlačítka jsou dostatečně rozměrná a není problém interkom obsluhovat i v rukavicích.

 

Funkce interkomu

Komunikace, Bluetooth a Mesh

Hlavní funkcí interkomu je samozřejmě komunikace a pro tu jsou headsety SENA 50R skvěle vybavené. Komunikace může totiž probíhat třemi způsoby. První možností je klasicky tak, jak jsem to znal doposud, přes Bluetooth, anebo přes technologii Mesh ve dvou různých módech (soukromém a veřejném).

  1. Standardní režim Bluetooth – zajistí vzájemnou komunikaci 2-4 účastníků.
  2. Soukromý mód – vytvoří soukromou skupinu až 24 účastníků na vzdálenost až 8 km.
  3. Veřejný mód – umožňuje komunikovat s každým účastníkem v dosahu až 8 km. Jako první na trhu umožňuje Intercom SENA 50R vytvoření až 9 komunikačních kanálů.

Díky tomu, že SENA má dva čipy, umí dělat současně dvě věci najednou, například přehrávat hudbu a komunikovat.

Komunikace přes Bluetooth páté generace probíhá bezproblémově, a pokud se oba interkomy již jednou spárují, opětovné připojení je dílem okamžiku. Stejně tak v případě, když se jeden z účastníků rozhovoru dostane mimo dosah, přístroje se při opětovném sblížení automaticky spárují. Bohužel v praxi se tak děje poměrně často, protože udávaný dosah 2 km pro komunikaci přes Bluetooth je dosažitelný asi opravdu jen při ideálních podmínkách, které však při běžné jízdě nikdy nenastanou. Realita v běžném provozu je maximálně do jednoho kilometru ve volné krajině a do 500 m v městské zástavbě. Podobnou zkušenost mám i s konkurenčními Avanty a Toury od Interphonu. I přes tvrzení výrobce, že SENA 50R má být vůči ostatním interkomům více přátelská než doposud, nepodařilo se mi ho spárovat s Avantem ani s Urbanem.

Druhou možností propojení mezi více účastníky je skrze technologii Mesh. Zjednodušeně řečeno základním principem Mesh technologie je vzájemné propojování jednotlivých zařízení v síti mezi sebou, přičemž není nutné řešit, kam se vlastně připojí. Mesh si sám upravuje, jakým způsobem se data předávají mezi jednotlivými body sítě v závislosti na kvalitě spojení, rychlosti přenosů či aktuálnímu vytížení jednotlivých zařízení. Interkom SENA 50R má pro tento druh přenosu vyklápěcí anténku.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Dle údajů výrobce tento model umí v režimu Mesh vytvořit skupinu až 24 účastníků na vzdálenost až 8 km, při dvou účastnících pak nabízí dosah cca 2 km. Druhou možnost jsem vyzkoušel s výsledkem podobným tomu při využití Bluetooth, tedy dosah maximálně jeden kilometr, a to jen v ideálních podmínkách. Čekal jsem od této technologie trošku více. Alespoň že při ztrátě dosahu a opětovném přiblížení je obnovení spojení automatické a velice rychlé.

Zmínit musím ještě funkci Advanced Noise Control s automatickým zesílením při zvýšeném okolním hluku. Jen si to chce trošku pohrát a funkce úrovně hlasitosti lze jednoduše a detailně nastavit v aplikaci v telefonu.

Siri, hlasové příkazy

Vzhledem k ovládání pouhou čtveřicí tlačítek mi přišla tato vychytávka jako super věc. Interkomy umí volbu vybraných funkcí pomocí hlasových příkazů. Tedy žádné trvale přiřazené příkazy ale jednoduše řeknete, co potřebujete, a vaše přání interkom ihned provede. Tedy pokud vládnete dobře cizími jazyky. Čeština není podporována a moje „lámaná angličtina“ byla pro interkom hodně tvrdým oříškem. S komunikátorem si můžete povídat některým z osmi jazyků.

Kvalita sluchátek a zvuku je na slušné úrovni. Každému uchu lahodí jiné tóny, a proto přijde vhod vestavěný přednastavený ekvalizér, kterým lze trošku doladit zvuk dle potřeb. Hlasitost soustavy je dostatečná a umožňuje domlouvat se s ostatními i při rychlostech kolem 130 km/h. Opět se zde však neubráním porovnání s Interphonem Avant, který má už v základu podle mého názoru věrnější podání zvuku zejména při poslechu hudby. Pokud jej dovybavíte příplatkovým audio kitem, je rozdíl ve prospěch Avantu ještě větší. Sluchátka Seny docela pěkně basují, ale zvuk na mě celkově působí trošku plechově.

Rádio dokáže být na zvláště dlouhých cestách hodně příjemným společníkem a já sám osobně jej využívám velmi často. Interkomy SENA 50R jsou FM přijímačem samozřejmě vybaveny. Zapnutí rádia probíhá delším podržením tlačítka přímo na interkomu a naladění stanic se děje dvojklikem na příslušné tlačítko. Systém tohoto ovládání mě ale moc nesedl, a tak jsem si raději stanice dopředu navolil na telefonu a rádio ovládal přímo z něj. Samotný poslech pak byl trošku bída s nouzí. Zvolená radiová stanice většinou nevydržela hrát moc dlouho a častěji, než hudba byl slyšet šum, nebo systém RDS stále ladil stanici s lepším signálem. Proto jsem raději pro poslech své oblíbené stanice využíval služeb mobilní aplikace „internetová rádia“ a za cenu čerpání dat v mobilním telefonu poslouchal svou oblíbenou hudbu v patřičné kvalitě.

Ovládání interkomu pomocí stažené aplikace Sena Utility a telefonu je naprosto jednoduché a zvládne jej i technický laik. Určitě tomu napomáhá i fakt, že aplikace je komplet v češtině. Orientace v aplikaci je snadná, uživatel si zde může zařízení celé nastavit, uložit si oblíbené radiostanice, navolit svou oblíbenou hudbu či se spárovat s dalšími účastníky konferenčního hovoru.

Aktualizace, nabíjení a výdrž

I zcela vybitý komunikátor lze nabít přibližně za hodinu. Pokud tolik času nemáte, čtvrt hodiny vám bude stačit na to, abyste mohli interkom použít na několikahodinovou vyjížďku. Výrobce udává výdrž plně nabitého zařízení 13 hodin při komunikaci přes Bluetooth a 8 hodin při komunikaci při užití technologie Mesh. Mně při běžném každodenním cestování, komunikaci se spolujezdcem a poslechu hudby vydržel interkom v provozu cca 4 dny, a pak mi již přístroj hlásil slabou baterii. Součástí balení headsetu je WiFi adaptér, který umožňuje aktualizovat software zařízení i bez nutnosti počítače a současně dobíjet přístroj. Jediné, co k tomu potřebujete, je funkční WiFi síť. Interkom se připojuje přes „céčkový“ port USB.

Závěrečné hodnocení

Interkomy SENA 50R jsou velice zajímavou alternativou pro všechny, co při jízdě na motorce chtějí zůstat v kontaktu s okolím a rádi se baví. Umí vše, co má moderní interkom umět a nabízí spoustu užitečných funkcí, jako například ovládání hlasem či připojení Mesh. Navíc jsou perfektně zpracované. Největší smysl budou dávat pro větší skupiny motorkářů, kteří rádi podnikají společné výlety. Ti určitě ocení možnost propojení pomocí technologie Mesh, kdy je možné propojení až 24 přístrojů. Jako hlavní mínus musím uvést vyšší cenu, chybějící češtinu a někdy složitější ovládání, kterému jsem po celou dobu testu moc nepřišel na chuť. Dovozce produktů značky SENA pro Českou republiku, společnost ACI prodává tento doublepack za cenu 16 260 Kč.

Informace o redaktorovi

František Hadt - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ robustní konstrukce a kvalitní zpracování
+ snadné párování a velký dosah při větším počtu uživatelů
+ kvalitní poslech


- problematické spárování s interkomy jiných značek
- složitější ovládání
- vyšší cena


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 9 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zuza79 přispěla 3 Kč
Pawell31 přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Související firma
  • ACI - Auto Components International

    Velkoobchod s autodíly, motodíly, oblečením a vybavením pro jezdce a širokým výběrem auto i moto příslušenství. - Vývoj vlastních značek: přilby Cassida, oblečení Ayrton, vybavení a díly Qtech. - Dovážíme zboží prestižních značek: Alpinestars, Spidi, FLY Racing, 100%, Airoh, NOX, Blauer, Oxford, ...




TOPlist