yamaha_demo_tour




Niceboy Pilot XR: Vše, co od autokamery chcete

Tipnu si, že tak 98 % čtenářů našeho webu kromě motorky jezdí také v autě. V poslední době se, vzhledem k hustotě provozu a celkové situaci na silnicích, do „povinné výbavy“ pomalu zařazují palubní kamery, které v případě nějaké šlamastiky dokáží pomoci s rozluštěním toho, jak to ve skutečnosti bylo. Model Pilot XR od Niceboye je funkčním kouskem a za rozumnou cenu nabídne vlastně všechno, co od takové kamery můžete chtít.

Kapitoly článku

Slovo výrobce

Niceboy Pilot XR je autokamera se senzorem Sony IMX335 a čipem Novatek 96670, díky kterým dokáže nahrávat v rozlišení až 4K prokládaně, 2K nativně nebo FullHD při 60 snímcích za sekundu. Kvalitu záznamu může vylepšit ještě funkce WDR pro zvýšení dynamického rozsahu. Kamera je vybavena GPS modulem, který dokáže sloužit také pro záznam trasy a nechybí ani WiFi konektivita. V mobilní aplikaci si následně můžete prohlédnout nahraná videa, fotky nebo si nechat zobrazit zaznamenanou trasu. Sedmivrstvý objektiv nabídne světelnost f/1.8 a 170° úhel záběru, nechybí ani české menu, barevný 2,45“ displej, akcelerometr (G-Senzor), režim nouzového nahrávání a nahrávání do smyčky. Kamera se aktuálně prodává za 3 499,-.

Rozbalení

V decentně designované krabičce najdete to nejnutnění. V první řadě je to samozřejmě kamera a držák. Držák je magnetický a pro jeho přidělání do auta slouží 3M nálepky. Tady v tomhle bodě je škoda, že v balení nenajdete žádnou náhradní, třeba pro případ obměny vozového parku. Z těch hlavních komponentů nám pak zbývá napájecí kabel a USB zásuvka do „zapalovače“. Poslední věcí v balení je nezbytný jednoduchý návod v češtině.

Instalace

Triviální záležitost, na které jde ale taky spousta věcí pokazit. Nejdřív je třeba vybrat vhodné místo. Vybral jsem prostor za zrcátkem, kde se díky své velikosti kamerka parádně schová. Pak je potřeba nalepit držák, který díky osvědčenému logu 3M na skle drží fest. Hodně mile mě překvapila délka napájecího kabelu, protože jsem rozhodně netoužil, aby mi visel uprostřed předního okna. Místo toho to krásně vyšlo, abych ho natáhl podél hrany okna, po sloupku kolem palubní desky dolů a pod koberečkem k středovému tunelu, kde mám zásuvku. Tady je další věc, která potěší. Adaptér má hned dva USB výstupy, takže se nemusíte díky kameře nadobro rozloučit s dobíjením telefonu. No a nakonec už zbývá jenom přicvaknout kameru na magnetický držák, který slouží i jako napájecí stanice a GPS senzor. Mimochodem, magnetický systém pro nasazení a sundání kamery je hodně příjemné řešení.

Nastavení

Před rozjetím to ale chce kameru nastavit. A k nastavování a prozkoumávání je tady toho celkem dost. Kamera se zapíná tlačítkem z vrchu, které je i spouští pro nahrávání. Tady je takový jeden malý, ale o to otravnější brouk (bug), protože jakmile kameru zapnete, začne nahrávat. Chápu, že když člověk do auta sedne, nechce už se o kameru starat, ale od toho se kamera automaticky zapíná při detekci napájení, tedy po otočení klíčku případně zasunutí kabelu do adaptéru. Na zmáčknutí tlačítka by mohla reagovat pouhým zapnutím. Takhle kameru zapnete, nahráváte, opět zmáčknete tlačítko, záznam se zastaví a můžete konečně do menu.  Do něj se leze prostředním tlačítkem na zadní straně kamery, zbývající slouží pro pohyb nahoru a dolů. Jako potvrzovací tlačítko slouží opět „spoušť“, centrálním čudlíkem se vracíte zpět. První co jde nastavit, je to nejdůležitější – rozlišení. Na výběr je z největšího 4K, které, jak už víme, nahrává prokládaně, a to při 24 snímcích za sekundu. Druhá varianta už nahrává v nativním rozlišení kamery, které je 2K. Pro tuhle možnost je rezervováno 30 snímků za sekundu, kdo touží po větší snímkové rychlosti a plynulejším obrazu, může volit z klasického FullHD rozlišení a 60 nebo 30 snímků. Poměrně důležitá je informace, že kamera ve 4K nahrává v moderním kodeku H.265, ostatní rozlišení už jsou komprimována standardním H.264.

Další nastavení už je vyhrazené pro všelijaké vychytávky. První volba je pro nahrávání ve smyčce, kdy dochází k neustálému přepisování nejstarších záznamů a díky tomu kamera nepřestane nahrávat ani po zaplnění microSD karty. Ta může mít až 128 GB, ale v případě palubní kamery asi stejně nechcete skladovat hromadu obyčejných denních jízd. U nahrávání do smyčky je pak na výběr z několika délek jednotlivých klipů. Další volba je pro režim WDR, který zlepšuje dynamický rozsah kamery, což se taky hodí vždy. G-Senzor monitoruje otřesy a díky nim u nahrávaného videa spouští režim nouzového nahrávání. Typický příklad je nehoda. Kamera zaznamená otřes, spustí nouzové nahrávání, čímž se aktuálně nahrávaný klip uzamkne proti přepsání. Nouzové nahrávání ale můžete spustit také manuálně, a to tak, že při nahrávání stisknete prostřední tlačítko na zadní straně kamery. To třeba pro případ, že vám někdo udělá myšku a vy se chcete později pokochat tím, kdo to byl zač.
Kamera také disponuje takzvaným parkovacím módem. Není to nastavení pro případ, že zaparkujete a chcete, aby kamera dál nahrávala, ale třeba pro případ, že do vás na parkovišti někdo nacouvá. Pokud máte zapnutý G-Senzor a kameru připojenou k napájení, začne nahrávat v nouzovém režimu a vy se později podíváte, co se s vaším plechovým miláčkem stalo. Nastavení expozice je klasika, nastavíte si, jestli chcete video světlejší nebo tmavší, rychlé foto už je zajímavější. Umožňuje rychlé pořízení snímku při nahrávání, kdy stačí rukou mávnout před kamerou. A také umí kamera reagovat na pohyb. Pokud auto stojí, je zapnuté napájení, kamera nenahrává a je vypnuté nahrávání do smyčky, začne kamera nahrávat v případě detekovaného pohybu před ní. Jak pohyb ustane, nahrávání přestane. Poslední volby jsou pro zapnutí nebo vypnutí nahrávaného zvuku a označení videa datem, časem a dalšími informacemi.

Kameru můžete nastavit také pro režim focení. Tam se dá nastavit časovač, rozlišení, sériové snímání, kvalita, ostrost, vyvážení bílé, iso, expozice nebo stabilizace. Zkrátka skoro všechno, jako na foťáku. Na závěr už pak zbývá jenom nastavení samotné kamery, kde se dá zapnout WiFi, GPS, nastavit datum a čas nebo nastavit dobu, za jakou pohasne displej. Můžete zde také naformátovat kartu, zvolit jednotky rychlosti a frekvenci. A také dva důležité parametry. Prvním je zvuk, druhým upozornění na rychlost. Důležité jsou proto, že mě nejvíc potrápily. Upozornění rychlosti jde nastavit na několik hodnot, z nichž nejvyšší je 130 km/h. Při překročení této rychlosti pak začne kamera docela nepříjemně pípat. Tohle upozornění jde vypnout jedině tak, že vypnete kompletní zvuk kamery, což je zase škoda, protože neslyšíte pípnutí při mačkání tlačítek nebo zvuk spouště při focení.
K nastavení mám ještě jedno mínus. Kamerka je totiž napájená výhradně přes její držák a i když má v sobě integrovanou baterii, její výdrž není nekonečná. Pokud se vybije, máte smůlu a musíte jít nabíjet zase do auta.

Kvalita záznamu

Tady nemá cenu moc nic komentovat. Nejvíc prozradí ukázky. V prvním řádku jsou screenshoty z videa, ostatní jsou nativní fotky přímo z kamery.

Já jen dodám, že záznam plní vše, co od takové kamery potřebuji. Dostatečné rozlišení pro případné čtení RZ, slušné zvládání kontrastních scén či přechodů světlo/stín a hezky se kamera vypořádá i s jízdou ve tmě nebo v noci.

  

Život s kamerou

Kvalita záznamu je jedna věc, ale život a denní fungování druhá. A právě tady se projeví nejčastěji nějaká ta škobrtnutí. Kromě zmiňovaného upozornění na rychlost a nemožnosti dobít kameru doma mezi ně můžu zařadit třeba také blikající diodky indikující zapnutí kamery či její nahrávání. Já jsem kameru naštěstí schoval za zrcátko, takže mi nesvítí přímo do obličeje, ale i tak jsem si při první jízdě v noci říkal, co to kde bliká. Není to nic výrazného a nepříjemného, ale člověk si toho všimne. Trošku mě také překvapil relativně malý sklon držáku, ale díky širokému úhlu záběru je vše v pořádku a do záběru se vejde i kus kapoty.

Závěr

Krom těch pár drobných mušek nemá Pilot XR vážnějších chyb. To, co je nejdůležitější pro takovou kameru, plní na jedničku. Kvalita záznamu je v pořádku a po prvotním nastavení se o ni už vlastně nemusíte starat, což je zkrátka ideální.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist