yamaha_demo_tour




Motodžíny 4SR Club Sport: Pohodlná a bezpečná nejvyšší třída

Zmapovat současný trh motodžínů asi dost dobře nejde. Tolik značek, tolik modelů, tolik cen! A to se k nám ani všechny světové značky nedovážejí. Ale proč si vlastně kupovat něco zahraničního, když si můžete pořídit oblečení od domácí značky? My jsme v redakci loni testovali hned dva kusy motodžín 4SR Club Sport v různých barvách. Jak se osvědčily?

Značku 4SR, za níž stojí skupina lidí kolem bývalého závodníka Vaška Jiruše, nemusíme našim čtenářům představovat, napsali jsme toho o ní už dost. Vlastně ji nemusíme představovat snad žádnému českému motorkáři a i v zahraničí mají za ta dlouhá léta (existuje od roku 2007) docela dobré povědomí, co je tahle partička zač. Ta zkratka znamená For Street Racing a prozrazuje, že sportovní jízda je to, na co se u Českých Budějovic orientují, takže nečekejte cestovatelské textilní komplety, nýbrž kombinézy (tady jsou zkušenosti z MotoGP, WSBK, BSB, IDM, Alpe Adrie…), bundy a kalhoty ve sportovním střihu. I když mají ve 4SR spoustu pěkných stylových kousků na kafáče apod., je to vždycky prostě laděné do sportu. A Vaškovou „úchylkou“ v tom nejlepším slova smyslu je až pedantské zaměření na bezpečnost. To platí i pro džíny.

Aktuálně najdete na webu 4SR dvanáct různých druhů motodžínů v pánském i dámském provedení, počítám tedy i různá barevná provedení. Jsou tady klasické džíny, které se zvenku neliší od těch, v kterých chodíte do práce, stylovky s ohrnutými nohavicemi, kapsáče a na nejvyšším stupínku stojí tyhle džíny, které máte právě před sebou – loňská novinka Club Sport v šedé a modré barvě. Já nosím ty šedé, Zajoch modré. Džíny se spoustou vychytávek, které vám zpříjemňují jízdu, a rozhodně v tom nejsportovnějším designu. Tady na první pohled každý pozná, že jde o motocyklové oblečení. Skoro by se chtělo říct, že jde o kalhoty od kombinézy, akorát v džínovině, ale to pravda není. Spíše jsou to džíny, které si z kombinéz berou ty praktické věci. Narážím samozřejmě na nepřehlédnutelné pružné panely nad koleny a nad zadkem. Co se těch týče, pro člověka zvyklého na běžné džíny je to zpočátku trochu nezvyk. Motocyklové džíny jsem předtím měl dvoje, vždy v klasickém střihu a tyhle panely mě nejdřív trochu znervózňovaly, neboť džíny se na mně neposunovaly, ale „pracovaly“ a měnily svou délku. To platilo ale jen pro chůzi, při jízdě na motorce to byla od začátku fakt paráda, kam se hrabou běžné kalhoty.

Ovšem s tím souvisí i použitý materiál. Protože tyhle džíny nejsou z obyčejné džínoviny, jde o 14uncový elastický denim a tenhle matroš je neuvěřitelně příjemný na nošení. Také proto mají džíny úzký střih na tělo, na naše štíhlé atletické (no, spíš jen štíhlé) postavy jak dělaný, ale věřím, že i oplácanější týpci budou v pohodě. Tím, že je materiál elastický, je tady ještě jedna důležitá výhoda – Club Sporty můžete klidně používat i s vysokými sportovními botami s plastovými chrániči holení. My jsme k nim nosili jak motokecky, tak právě sportovní boty a ani v jednom případě necítíte, že by bylo něco špatně. Tohle byste v klasickém denimu neudělali. Buď byste museli mít dole džíny rozšířené, což je protivné v kombinaci s keckami, nebo by byly úzké a v případě vysokých bot byste je museli cpát dovnitř.

A co další vychytávky? Je tady zvýšený pas vzadu a nechybí krátký zip na sepnutí s bundou. Tradiční džínová kombinace pěti kapes (pravá zadní má kožené lemování) je doplněná ještě o dvě další na stehnech. Nalevo je menší uzavíratelná na zip z boku, kam se mi akorát vešla peněženka, a napravo velká se vstupem shora uzavíratelným dvěma magnety. Tohle řešení mi přišlo nejdřív poněkud podivné, dokud mi Zajoch nenapověděl, že to je na smartphone. A jo! Sbohem krkolomné (tedy spíš rukolomné) šátrání v zazipovaných kapsách kožené bundy, tohle je rychlé a pohodlné. Pravda, vzhledem k již zmiňovanému úzkému elastickému střihu občas na některých fotkách vypadáme, jak kdybychom na stehnech měli nádory, ale klady jednoznačně převyšují zápory :-) Před kapsami na čelní straně stehen najdete ještě krátké zipy, které uzavírají větrací otvory, to když je hodně teplo a potřebujete do kalhot dostat trochu vzduchu navíc.

Tyhle zipy jsou samozřejmě podšité kevlarovou tkaninou, aby nemohlo dojít k roztržení kalhot v tomto místě, a tím se elegantně dostáváme k otázce bezpečnosti. Jak je pro 4SR typické, ta je špičková. Kevlarová tkanina je ve velkých plochách na zadku, odkud přechází do boků a po nich dolů ke kolenům. Není to zbytečně přehnané, na trhu najdete i džíny, které mají kompletní podšití kevlarem, a to i v místech, kde to nedává valný smysl a je to jen vrstva navíc, kterou v teplém počasí nechcete. Tady je to opravdu na těch hlavních místech, jimiž se v případě pádu kloužete po asfaltu, a tam je to v míře více než dostatečné. Protože kevlarová tkanina dokáže být někdy pro kůži nepříjemná, je sedací část podšitá ještě příjemnou lehkou bavlnou v kostkovaném vzoru, z téhož materiálu jsou i vnitřní přední kapsy (které opět chrání před dotykem s kevlarem vpředu) a odnímatelné kapsy na chrániče kyčlí, uchycené na suchý zip. Tyhle chrániče jsou z paměťové pěny (můžete je vyměnit za gelové SaS-Tec, které stojí 380 Kč), a pokud někde chcete vyrazit pěšky na výlet a dělat parádu jen v tričku, asi bude elegantnější je na chvíli vyjmout, protože z logiky věci vám dělají poněkud ženské křivky.

Na kolenou potom máte ten hlavní důvod, proč si pořídit motodžíny právě od 4SR. Tohle má totiž tahle jihočeská značka patentované – kolenní chrániče uložené ve speciální jemné punčoše, která vám udržuje chránič přesně tam, kde má být. Toho u normálních volnějších džínů nemáte šanci dosáhnout a i textilní kalhoty od cestovních kompletů bývají v téhle oblasti takové „s vykřičníkem“, prostě jak za kalhoty zatáhnete z boku (smýkání se po asfaltu), protočí se. U 4SR ne. Samozřejmě že jsem se dopředu bál, aby mě to neškrtilo nebo nějak neomezovalo, ale nikdy jsem o téhle punčoše nevěděl, akorát při oblékání, kdy se samozřejmě musí noze při prostrkování nohavicí trochu pomoct. No a potom při jízdě, ale jen v tom smyslu, že ty chrániče neuvěřitelně sedí celou dobu tam, kde mají. To je u motodžínů hodně nezvyklé. Aby té bezpečnosti nebylo málo, používají 4SR certifikované chrániče Safe Tech, které plní Level 2 a mají T+ i T-, čili fungují správně v nízkých i vysokých teplotách. Na tohle je Vašek Jiruš prostě pes.

Na závěr ještě pár technicko-taktických informací. Džíny 4SR Club Sport můžete mít, jak už jsme říkali, v modré nebo šedé barvě a celkem v sedmi velikostech od 48 do 60. Pokud vám tohle číslování moc neříká, tak vězte, že ta nejmenší osmačtyřicítka je 30 v pase, čili pro hubeňoury (přesně tuhle máme my se Zajochem, jak jinak). Jelikož se jedná o nejlepší model v nabídce, je taky nejdražší, i když těch 4499 Kč je u jiných značek spíše takový základ. Pokud byste se chtěli vyzbrojit úplně stejně jako my, připočítejte ještě čtyři stovky za pěkný textilní pásek B2 s plynule nastavitelným obvodem a kovovou přezkou.

Pár slov od Zajocha

Všechno důležité už napsal Honzis, já přidám jen pár postřehů z celoročního používání. Kolenní chrániče skvěle sedí na svém místě, jen je ze začátku potřeba věnovat trochu času jejich výškovému nastavení. Za sebe musím říct, že je tenhle systém občas cítit, hlavně teda když nejedete a jdete někam pěšky. Další poznatek mám k materiálu, ze kterého jsou kalhoty ušité. O jeho pohodlnosti už jste si mohli počíst, já přidám fakt, že není nijak tlustý, takže to při nižších teplotách není úplně terno. O to lepší to je v létě, kdy se člověk nijak extrémně nepotí a nedusí se v nich. Další poznatek mám k velikostem. S mojí rachitickou postavou s tím bojuju všude a i tady to není úplně ideální. Přivítal bych prodlouženou variantu (prý už je v plánu), hlavně v kombinaci s motorkovými keckami, kdy mi koukají kotníky. A jelikož pásek opravdu potřebuji, přivítal bych další poutko na jeho provlečení v pase. Když ale letos došlo na ježdění v džínách, bylo to z 90 % v těchto. Baví mě kolenní chrániče, co drží na svém místě, jejich pohodlnost a chytré detaily, viz větrání nebo kapsa na mobil. Díky tomu mě uvidíte i příští sezónu hlavně v těchto kalhotách.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Juraj34 přispěl 6 Kč
Zdenek54 přispěl 6 Kč
meni10 přispěl 6 Kč
Ondros přispěl 6 Kč
Davcoun přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist