globalmoto_duben_nolan




Dunlop Trailmax Raid: Když je to pade na pade

Pneumatikařské značky si dobře uvědomují, jak moc je kategorie adventure populární a jak neustále roste. S tím rostou i nároky jezdců, kteří potřebují kvalitní pneumatiku fungující na silnici i v terénu. Právě pro ně Dunlop upekl novou adventure pneumatiku s hrubším vzorkem a nazval ji příhodně Trailmax Raid. Pneumatiku pro cestovní endura jsem si vyzkoušel v Toskánsku a nezbývá než konstatovat, že tu máme dalšího silného hráče.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Nemůžu vám teď říct, kolik na nové sadě Dunlop Trailmax Raid najezdíte a na rovinu, po první jednodenní ochutnávce to po mně ani nemůžete chtít. To všechno ukáže až čas a případné dlouhodobé testování za různých podmínek. Životnost gumy v ideální formě ovlivní milión nejrůznějších faktorů. Které mám na mysli? Tak například váš jízdní styl, koně a váha motorky, elektroničtí asistenti, jako je ABS nebo kontrola trakce, prostředí, kde jezdíte, povrch, poměr času v terénu/na asfaltu, teplota, sucho, mokro, dlouhé dálniční přejezdy, a tak bych mohl pokračovat. Zkrátka člověk, který bude jezdit dlouhé přejezdy po dálnici, ji dá za uši úplně jinak než ten, který ji na vleku přiveze do destinace, kde se bude věnovat terénu a na asfalt se podívá jen zřídka kdy. Také turistika „na jistotu“ bude žrát pneumatiky úplně jinak než temperamentní lítání po okreskách, kdy mašina dostane naloženo při každém výjezdu ze zatáčky.

V neposlední řadě všechno ovlivní prevence a péče o pneumatiky. Bingo, mám na mysli hlídání tlaků předepsaných výrobcem mašiny, alespoň co se těchto homologovaných pneumatik určených na silnici a do terénu týče. Každopádně je potřeba stále pamatovat na skutečnost, že jde o pneumatiku pro cestovní motorky, kterou výrobce pasuje do role pneumatiky 50%/50% terén a silnice, nikoliv o pneumatiku pro náročnější těžší terén, kdy poměr terén/silnice jednoznačně mluví pro nezpevněný povrch. Konec konců, na to má nejen Dunlop úplně jiné bačkory a jmenovat můžu třeba D908RR a D606.

Teď ale zpátky k novince francouzského výrobce Dunlop, který si pneumatiky Trailmax Raid vyrábí doma ve Francii, narozdíl od modelu Mission. Ten je totiž záležitostí USA a podle slov lidí z vývojového týmu více vyhovuje ježdění a potřebám adventure jezdců za velkou louží než u nás v Evropě. Teď nebudu rozebírat, kde se jezdí, jak se jezdí a jaká je možnost legálně jezdit v terénu nebo jaký povrch je k dispozici. Evropani prý volají po ničem jiném než amíci, a to by jim nový Trailmax Raid měl dát. Když se podíváme na portfolio pneumatik pro kategorii adventure, Dunlop nabízí modely Meridian, Mutant, Mission a Raid, přičemž to je napsáno v pořadí podle poměru silnice/terén. Za zmínku stojí model Mixtour, který některé značky nasazují jako sériovou pneumatiky při prvovýrobě svých adventure mašin a podle informací by měla být montována například na Suzuki V-Strom.

Myslím, že by bylo dobré zmínit konkurenty, kteří patří do stejného hrníčku, jako Trailmax Raid. Alespoň podle Dunlopu je to například Anakee Wild, TKC 80, Karoo 4, K 60 Ranger, Rally STR nebo E07+ a sám za sebe říkám, že se s tím se dá v zásadě souhlasit. Také dva dostupné rozměry v rychlostních indexech T (190 km/h) a S (180 km/h) jasně říkají, že Raid je záležitostí cestovních endur s předními koly 21“ či 19“ a zadky 18“ a 17“. Je tedy víc než logické, že by měla být pokryta víceméně kompletní modelová řada moderních motorek, které jsou silničně zaměřené s koly 19“/18“ i o fous více terénně zaměřené s koly 21“/18“.

Každý, kdo se někdy na cestovním enduru svezl dobře ví, že pneumatiky jsou velké téma a strašně moc záleží, co si od nich slibuje. Zkrátka jde o to, jaký potřebuje poměr silnice/terén. Čím víc terénní pneumatika, tím hrubší vzorek a tím pádem menší plocha v kontaktu se silnicí. Úkolem hrubšího vzorku je jednak lepší záběr na nezpevněném povrchu, lepší brzdný účinek, trakce, do jisté míry boční vedení a pak také funkce samočištění. Potom je naprosto ideální vyrobit pneumatiku vyloženě do terénu bez silničních ambicí. Jenže drtivá většina majitelů cestovních endur požaduje co největší nájezd a ideální vlastnosti hlavně na asfaltu, ovšem nechce se vzdát ani dovedností v lehčím terénu. A teď babo raď. Vývojový tým maká jednak na vzorku, a pak také na směsi, kdy stále více využívá siliky na úkor sazí. Vše je o poměrech a podle slov inženýrů z Dunlopu hlavně o fázi „pečení“ a správného načasování. Tvrsí, že každá značka dokáže zjistit, co všechno směs konkurence obsahuje, ale nedokáže určit fáze výroby a načasování technologických fází a už vůbec ne teploty při výrobě směsi.  Během prezentace nám prozradili, že nový Trailmax Raid dokonce využívá téměř 100% možného množství siliky, kdy se prý dá použít až 300g siliky na 1000g pryže. Je to alchymie a dlouhý proces. Vývoj nové pneumatiky prý trvá zhruba tři roky.

Nás ale stejně zajímá, jak pneumatika na motorce funguje, jak drží za such a za mokra, kolik se na sadě dá najet a v případě cestovních endur, co zvládne na nezpevněném povrchu. Je tedy čas vzít motorku a vyrazit do akce. Dneska panují naprosto ideální podmínky, kdy je sucho, ovšem ráno je ještě chladno kolem 8˚C a teprve během dne teplota vyšplhá k šestnáctce. Ano, pro plnohodnotný test by to chtělo chvíli mráz, chvíli mokro, potom pořádně zatopit a jezdit za tropických třicítek, po kterých by udeřila bouřka a průtrž mračen. Samozřejmě terén střídat s blátem, pískem, kameny a mokrou trávu. Jenže to není možné, a tak tento článek berte jako představení nového modelu pneumatiky pro cestovní endura a první dojmy ze silnice i lehčího terénu za uvedených podmínek. Na výběr je několik různých motorek a já si během dne rezervuji novou Hondu Transalp, Yamahu Ténéré, BMW R 1250 GS Adventure a Ducati Multistradu V4 na litých kolech. Co vám budu povídat, na podobných akcích je to boj na ostří nože a vždycky jsem rád, že si alespoň na chvilku dokážu vybojovat menší a lehčí motorky naproti větším a těžším, ale také kombinaci kol 21“/18“ naproti kombinaci 19“/17“.

Honda Transalp je pro mě novinkou, se kterou se teprve seznamuji. Jenže to je našemu italskému průvodci úplně šumák a za docela chladného rána své Dukně DesertX nakládá od prvního kilometru. Říkám si, že asi ví, co dělá a po několika dnech prezentace ví, jak adventure Dunlopy fungují a kudy cesta vede. Snažíme se ho s československou partou držet a jsem překvapen, jak rychle jsou gumy ve formě a dávají mi potřebnou jistotu a přilnavost. Na rovinu říkám, že jet sám, tak bych jim dal mnohem víc kilometrů na zahřátí, tím spíš při teplotě pod 10˚C. Už teď vnímám příjemnou obratnost a lehkost při překlápění ze zatáčky do zatáčky na motorce s koly 21“/18“. Tohle je důležité, tím spíš, že jde o pneumatiky s hrubším vzorkem. Po několika desítkách kilometrů měním Hondu Transalp za Yamahu Ténéré.

Také nyní mám mašinu na stejné velikosti kol, ale je vyšší a má vyšší zdvihy pérování. Teplota stoupá a tempo nepolevuje. Také na Yamaze jde všechno hladce a na toskánských silničkách s nejrůznějším povrchem působí skvěle. Opravdu necítím žádný nervózní projev rychlejších i pomalejších zatáčkách a ani se nemusím extra snažit při rychlejším překlápění z utažených esíček. Tohle je dobré a až si říkám, kdy pneumatiky nachytám na švestkách a budu je moct zdrbnout. Hlavou mi letí snůška komentářů pod článkem, jak je to zaplacené a kdoví cosi. Jenže nová sada pneumatik funguje velice dobře a za těchto podmínek nemám problém. Dost by mě zajímalo, jak si Trailmax Raid povede na mokru, protože znám pneumatiky, které se dneska obouvají v prvovýrobě a úplně mi na vodě jistotu nedávají. Jenže vymetená azurová obloha do toho hází vidle a déšť nehrozí.

Yamahu měním za skoro jednou tak velké BMW R 1250 GS Adventure a jsem zvědav na těžší motorku na kolech 19“/17“. Taká nyní všechno funguje, jak má a první kilometry na šotolině jsou o velké zábavě a jistotě. Nezpevněný povrch střídá asfalt a chvíli drtíme rychlejší silnici, kdy se snažím vnímat, jak zubatá pneumatika hučí. Ano, hučí a je to logické. Nicméně to není tak hrozné a je fakt, že to na BMW slyším o dost víc, než na Yamaze nebo Hondě. Při první zastávce se o tom bavím s jedním z inženýrů a ten mi jen potvrzuje, že takový vzorek bude hučet vždycky, což dá rozum a byl bych blázen, kdybych si mysle, že ne. Záleží ale jak moc, a jak na které motorce. Sám prý má doma géeso a slyší to, jenže při testování na jiných motorkách, jako je třeba Triumph Tiger 1200 nebo Honda Africa Twin to není tak intenzivní, jako na BMW. Má to na svědomí jednak vzorek gumy, ale do jisté míry také stavba dané motorky a tvarování kapotáže kolem vidlice. Zkrátka, výběr pneumatik je vždycky o kompromisech a jak se říká, něco za něco. Vtipné je, že dost často se terénní pneumatiky obouvají na cestovní endura nejen kvůli vlastnostem, ale také kvůli pocitu a vzhledu a pak se řeší zbytečnosti.

To je prostě špatně. Z velkého báwa přesedám na Ducati Multistradu V4 a teď nebudu řešit ty kontrasty, ale spíš gumy. Práv tady se přesvědčuji, že na rychlejších silnicích pneumatiky hučí, ale rozhodně to nevnímám tak jako na Advíku od BMW. Marná sláva, čtyřválcová Ducati Multistrada V4 je raketou, která v silničním jízdním režimu letí jako čert a vyšší natavené tempo ji dělá dobře. Obavy z hrubších pneumatik se nepotvrzují a je až neuvěřitelné, jaké náklony si Multisranda nechá líbit a s jakou jistotou je dává. Fakt koukám a jsem za to rád. Přiznávám se, že za takové vlastnosti mám rád Scorpiony Rally STR a teď to dostávám i od Dunlopu Trailmax Raid. Jestli budou fungovat stejně také na vodě, tak budu moc rád. Na Ducati si některé silniční přejezdy nechávám terénní režim a vypnutou kontrolu trakce a také v tu chvíli všechno v cajku a mám grip, který požaduji a očekávám.    

Během dne jezdíme zhruba 50% silnice a 50% lehčí terén, ale v závěru i o něco těžší kamenité pasáže a klikatici pro lehké endura na louce. Přesně pro takové prostředí je Trailmax Raid upečen a tady funguje. Ruku na srdce, skvělé vlastnosti v blátě, na mokré trávě nebo písku by od něj očekával snad jenom snílek. Vzorek je hrubší, to ano, ale na žádné extrémy to nebude. Při jízdě po šotolinových cestách toskánského venkova nemám na těchto pneumatikách problém a fungují hodně dobře. Líbí se mi přilnavost, také požadovaná dávka gripu při akceleraci i brzdění. Tady je jasné, že terénní vzorek má svůj velký smysl a musí v terénu podobného charakteru fungovat, tím spíš, když je pneumatika nová.

Šotolinová cesta ve stupačkách v podání Ténéré i Transalpu pěkně odsejpá a jsem si jist, že pro takové ježdění je Trailmax Raid gumou optimální. Podobně to vnímám na géesu i multošce. Zhruba desetikilometrový úsek lesem mám možnost valit sám a přiznávám se, že ze začátku mi nedělá radost, že to je ve stupačkách Multistrady na litých kolech. Ve finále je to ale celkem fajn a daří se mi skamarádit i s ergonomií, která díky sklopeným řídítkům není úplně tou pravou. Přesně tady se ukazuje, že i cestovní motorka primárně na silnici dokáže zvládat terén a je to určitě i zásluhou obutých adventure pneumatik, které vlastnosti motorky dokážou podpořit nebo naopak potopit.

Po krátké ochutnávce novinky od Dunlopu jsem rád, že francouzská značka rozšířila nabídku o adventure pneumatiku s hrubším vzorkem. Stále je potřeba mít na paměti, že jde o pneumatiku určenou na silnice a do lehčího terénu. a nikoliv o ryze terénní gumu. V terénu mě Trailmax Raid přesvědčil o tom, v co jsem doufal a vlastně nezbývá než konstatovat, že je velice zdatným konkurentem silné konkurenci s mnohem delší historií. Jsem si jist, že pro běžný terén, který je cestovním endurům hoden, je naprosto adekvátní a můžu ji doporučit. To můžu i na silnici, protože jsem se na italských asfaltkách přesvědčil, že funguje opravdu výborně a nemá problém ani s rychlým zahřátím, ani se stabilitou při průjezdu rychlých zatáček a už vůbec ne s přilnavostí, kterou jsem od pneumatiky s hrubším vzorkem nečekal.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Erik Bošnák - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist