globalmoto_duben_nolan




Akumulátorová pumpička Bosch Easy Pump: Kámoška nejen na cesty

„Vypustil jste nám duši,“ říká Rudolf Hrušínský ve Slavnostech sněženek a spolu s kamarády smutně tlačí kolo s prázdnými pneumatikami domů. Abyste stejnou scénu nehráli na cestách s motorkou, s tím vám pomůže šikovná malá pumpička Bosch. Jak funguje?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Pamatujete, jak dřív měly motorky někde na rámu či pod sedlem ukrytou hustilku? Praktické řešení, ale dnes byste s ním asi moc lidí neokouzlili. A upřímně řečeno, foukat malou, spíše cyklistickou pumpičkou velkou motorkovou gumu na tři bary bych nechtěl ani v rámci fyzického tréninku. Doba přeje akumulátorovým produktům a Bosch Easy Pump je fajn řešení od renomované značky, které vám poslouží při domácích činnostech i vám dokáže vytrhnout trn z paty na cestách.

Pumpička Bosch Easy Pump se dodává v kartonové krabici, v níž máte samotný přístroj, nabíjecí kabel USB-A/USB-C, plátěný pytlík se stahovacím otvorem, rychlý obrázkový návod k použití na jednom listu papíru a tlustý mnohastránkový slovní návod k obsluze ve 30 jazycích, češtinu nevyjímaje. Už z tohoto jasně vidíte, že jste si nekoupili cosi pochybného z Alíku. Já jsem zvědavec a šťoural, takže jsem si přečetl i český návod, nicméně řekl bych, že ten obrázkový aspoň elementárně zručnému člověku bohatě dostačuje. Nicméně jsou tam technické specifikace, takže se dočtete, že pumpička dokáže nafoukat tlak až 10,3 baru, její malý kompresůrek tlačí vzduchu 10 litrů za minutu a používá jeden 3,6voltový akumulátor s kapacitou 3 Ah, který byste měli dobíjet 5voltovým adaptérem o maximálním proudu 1 A. Čili klasicky nabíječkou na mobil, i když asi spíš nějakou starší, protože novější telefony s většími akumulátory mívají tak dvou, tříampérové nabíječky. Pokud to teda chcete nějak hrotit… Zásuvky v autě nebo na motorce samozřejmě taky jdou použít, zejména na motocyklu to ale bude hlavně o tom, kde tu zásuvku máte a kam pumpičku během nabíjení uložit.

Samotná pumpička má tvar mně připomínající palcát a je sice příjemně kompaktní, nicméně nějaké místo přeci jenom zabere. Že byste ji vozili na naháči pod sedlem a nevěděli o ní, to teda ne. Váží 420 gramů a její tělo má na délku 20 cm, z něj potom dopředu ční 24cm hadice, kterou když ohnete a nechcete ji zlomit, tak vám vyjde, že na pumpičku potřebujete aspoň 24 cm místa na délku. Lepší než nějaký ten klasický přenosný autokompresorek do zásuvky, ale úplně zanedbatelná velikost to není.

Na vrchní straně pumpičky je uprostřed velké červené zapínací tlačítko a pod ním šoupací průhledný kryt, jenž ukrývá tři adaptéry – na fotbalový míč, cyklistický ventilek a na nafukovací míče do vody. Zase vidíte, že máte v ruce Bosch a ne žádný aušus, adaptéry jsou uložené v přesně vytvarovaných držácích a ne jen tak volně naházené. V horní části pumpičky je malý displej, který zobrazuje stav baterky, požadovaný tlak a aktuální tlak, a pod ním čtveřice tlačítek. Plusem a mínusem po stranách měníte požadovaný tlak, Start/Stop je jasný a nejmenší tlačítko slouží na přepínání jednotek (kPa, PSI, bary) a při vteřinovém podržení aktivuje svítilnu v čelní části, aby se vám lépe hledal potmě ventilek nebo třeba cedulka s předepsaným tlakem v gumách. Co vás rozhodně potěší, jak je Easy Pump udělaná. Tělo je sice čistě plastové, ale s kvalitním zpracováním a slícováním, ten šoupací kryt má pevnou aretaci, ale přitom snadno ovladatelnou. Pumpička se velmi dobře drží v ruce, proti různým krychličkám mi tenhle tvar přijde praktičtější, stačí vám jedna ruka a šance, že vám pumpa vypadne z ruky, je minimální, svíráte ji jako řídítko.

Tlaková hadice je zakončena přímou šroubovací koncovkou, která zajišťuje, že vám hadice na ventilku drží opravdu dobře. Jenomže má to i svá negativa. Zaprvé se k ventilku musíte dostat, což u motorek, které nemají kovové pravoúhlé koncovky jako naše Matylda (dlouhodobě testované CFMoto 800MT Touring), kterou jsme si přizvali do testu, nýbrž obyčejné gumové namířené do středu kola, může být někdy problém – prostě se k nim s tou dlouhou koncovkou nedostanete. A zadruhé tím, jak koncovku šroubujete tam a zpět, trochu tlaku vždy upustíte. Záleží, co se fouká, u motocyklové pneumatiky mi to většinou udělalo 0,05 baru, tam je velký objem, ale když jsem se pokoušel nafouknout vzduchovou vidlici na horském kole, tak jsem si ji pravidelně při sundávání koncovky zase upustil na polovinu. Taky je samozřejmě otázkou přesnost měřáku, mně v porovnání s mým domácím manometrem, kterému věřím, Easy Pump ukazuje o desetinu baru více, takže jsem si zvykl motorku přefoukávat o 0,15 baru – něco chyba měření a něco uteče při šroubování koncovky.

Foukání může probíhat dvěma způsoby. Buď si nastavíte tlačítky +/- požadovaný tlak, zmáčknete spouštěcí tlačítko a pumpička sama fouká do té doby, než toho tlaku dosáhne, potom se vypne. Tohle budete používat u motorek nejčastěji. Druhý způsob je, že si místo požadovaného tlaku nastavíte --, a to znamená, že pumpička fouká pořád, klasicky třeba při nafukování míče do vody dětem. Pro představu, malý 40cm míč má objem nějakých 17 litrů, takže byste měli mít za dvě minutky nafoukáno.

Ale co motorka? Tam potřebujete tlak. Udělal jsem proto modelovou situaci, kdy jste někde v horoucích peklech a najednou zjistíte, že máte prázdnou zadní gumu. Tu zalepíte, nebo do ní dáte duši, to je na vás, ale potom zbývá to nejdůležitější – nafouknout ji. Já jsem gumu zbaběle pouze vypustil ventilkem. Naše Matylda má úplně klasický cendurový rozměr zadní gumy 150/70R17, foukáme ji na 2,6 baru, tzn. na Easy Pump jsem si nastavil 2,75 baru. Zajímalo mě, za jak dlouho dokáže pumpička úplně prázdnou gumu nafouknout a jestli to vůbec dokáže – nedojde jí předtím „šťáva“, nebo nepřehřeje se? Chvíli to zabralo, po dvou minutách jsme byli na třech čtvrtinách baru, po čtyřech minutách ukazoval displej 1,4 baru. Postupem času bylo znát, že se kompresor musí více namáhat, přeci jenom tlačil proti zvyšujícímu se tlaku, a výsledný čas byl 9 minut 45 vteřin. Pumpička to dala v pohodě bez přehřátí, ovšem po vypnutí už na displeji svítil poslední ze čtyř dílků baterky. Po chvilce naběhl ještě další dílek, takže jsem si pro jistotu ještě přifoukl přední kolo o nějaké dvě desetinky. Tohle dolaďování tlaku o pár desetin baru je vždycky záležitost chvilky, ale holt celá zadní guma vyžaduje trpělivost. Ale nakonec to pumpička nafouká a vy můžete pokračovat v cestě. Což je přesně to, oč tu kráčí.

Akumulátorová pumpička Bosch Easy Pump nemá být náhradou velkého kompresoru. Tohle je fajn řešení pro chvíle, kdy buď velký kompresor nechcete vytahovat (na drobné dofouknutí), nebo ho vůbec nemáte po ruce, typicky v případě defektu. Není úplně malá, že byste si ji schovali někam do motorky, ani úplně lehká, že byste ji vozili v batohu každý den. Nicméně pokud vyrážíte na dovolenou v partě, a je jedno, jestli na cestovních strojích někam na Balkán, nebo třeba jenom na víkendové hardcore enduro, určitě se vám bude hodit, mít aspoň jednu takovou pumpičku pro strýčka Příhodu. Investice to navíc není kdovíjak velká, oficiální zastoupení Bosch doporučuje 1889 Kč, ceny i ve velkých internetových obchodech jsou reálně o několik stovek nižší.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Erik Bošnák - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist