husqvarna_svartpilen_801_2




Značka ČZ slavila 95 let

V sobotu 13. září bylo ve strakonické Tovární ulici pěkně rušno. Sjelo se zde několik set kusů historické techniky a v naprosté většině převažovaly motocykly značky ČZ. Na stroje se přišlo podívat na dva tisíce diváků.

Kapitoly článku

Akci pod oficiálním názvem Motocykly ČZ, jízdní kola ČZ a historické automobily, uspořádala ČZ a.s. spolu s městem Strakonice a mnohými přáteli značky. Oficiální zahájení oslav proběhlo dopoledne kolem desáté hodiny, kdy pekař František na svém motokole dovezl do placu ohromný dort, který následně rozkrojila finanční ředitelka ČZ, a.s  Ing. Hana Švihálková. Následoval kulturní program, vystoupila i dětská dudácká kapela Prácheňáček nebo hudební skupina Cross Jiřího Nového.
Na pódiu se také vystřídali českoslovenští reprezentanti, kteří jezdili na značce ČZ Karel Pilař, Jaroslav Falta, Zdeněk Velký, Antonín Baborovský, Petr Dobrý nebo Bohumil Staša. Probíhala zde také odborná výstava, kde mohli návštěvníci spatřit naprostou většinu produkce strakonické zbrojovky a to od jízdních kol, přes motokola nebo předválečné černé motocykly s dvojitým rámem. Na konci této řady dominovala sběrateli velmi vyhledávaná dvouválcová ČZ 500.
Mezi motocykly z tohoto období se našlo několik nádherných strojů sice nepojízdných, ale v původním stavu. Tyto exempláře byly pro svoji autentičnost velkou motivací a inspirací. Na parkovišti v tovární ulici bylo k vidění také mnoho strojů z poválečné produkce. Převažovaly zde skútry v různých provedeních, některé z exportních souběhů.
K vidění bylo také několik prototypů, vzácné sportovní speciály a to jak silniční, tak stroje určené do terénu. Přijely i motocykly z devadesátých let, ze smutného konce strakonické produkce pod křídly Cagivy.
Návštěvníci mohli nahlédnout do závodu, především do síně tradic. Zde bylo k vidění mnoho zajímavých historických fotografií, zbraní z produkce jihočeské zbrojovky a pár motocyklů včetně několika prototypů. Například čtyřtaktní ČZ 175 Sprint z roku 1986 či dvouválcová konstrukce Ing. Františka Pudila ČZ 400 z roku 1991.
Proběhl také slavnostní křest knihy „Katalog motocyklů ČZ“ autorů Jana Vošalíka a Dušana Šebka. Jeden z autorů Dušan Šebek mi sdělil: Příprava knihy probíhala tři roky. První rok byl pouze o skenování materiálů. Přes skener nám prošlo přes 23 000 diapozitivů a fotografií, museli jsme prosít přes 40 000 stran archiválií. Další více než dva roky jsme dávali dokumenty a fotografie dohromady a hledali informace, které scházely. Ne vše v knize je pouze z archivu, hodně toho poskytli fandové značky, mnoho informací pochází z vlastní badatelské činnosti. Málokdo si dovede představit tu mravenčí práci.
Vývoj motocyklů probíhal zdlouhavě, docházelo k mnoha změnám. Chvílemi zoufalá situace byla u motocrossových speciálů pro MS, kde je dokumentace velmi málo, velmi těžko se stroje identifikovaly. Problémem bylo i to, že na začátku sezóny se startovalo se speciálem, který byl v prvním pololetí doplněn o speciál na další sezónu, který se testoval při závodech.

Naštěstí jsme získali podporu i u lidí, kteří byli při tom... Oldřich Kreuz a Rudolf Cihlář - konstruktéři motocrossových strojů, Milan Přibáň - konstrukce cestovních strojů, Jaroslav Tůma zkušebna, vývoj ČZ, jezdci ČZ - Zdeněk Polánka, Arnošt Zemen nebo Bohumil Staša. Je až neuvěřitelné, na jaké detaily si tito pánové vzpomněli a kolik cenných informací předali. A pak velkou měrou pomohli lidé pohybující se ve světě motocyklů, sběratelé, badatelé - Miloslav Straka, Radim Berit, Jiří Sudík, Libor Marčík. Kniha je katalog a s tím se k ní musí přistupovat. Snažili jsme se uvádět pouze holá fakta, nedoplňovat vlastní úsudky a hodnocení.

Dále ve Strakonicích proběhla autogramiáda předních českých motokrosových jezdců u příležitosti vydání kalendáře pro rok 2015 "Motokrosové legendy sedlčanské kotliny", na kterou přijali pozvání někdejší slavní čeští motokrosoví reprezentanti, které jsem již zmínil.
Po třinácté hodině branou slavnostně pochodovaly mažoretky. Za nimi prostorem startu vyjely motocykly na desetikilometrovou vyjížďku přes Mutenice, Drachkov a Pracejovice. Do kolony motorkářů se zařadilo i několik odvážných žen a v odpoledních hodinách proběhlo vyhodnocení celé soutěže. 
Majitelé nejlépe připravených kol a motocyklů ČZ v osmi kategoriích obdrželi poháry, devátým byl oceněn motocykl a stylový kostým Ing. Františka Podlahy. Účastníci si z jihu Čech odvezli i zajímavý suvenýr. Výroční lahve piva s etiketou ČZ. Všem účastníkům přálo i počasí alespoň během hlavního programu. Štěstí v podobě modré oblohy možná přivezl kominíček na jednom z prvních strojů, který byl ve Strakonicích vyroben.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist