XVI. Okruh Českobrodský

Na prvního máje se na náměstí v Českém Brodě nekonala dělnická manifestace, ale příjemné setkání historických strojů. Malebné starobylé náměstí přivítalo stovku přihlášených veteránů. Zhruba polovina strojů byly motocykly. Zajímavá akce, jež byla šestnáctou reprízou, neunikla pozornosti několika stovkám přihlížejících diváků. Ti lemovali celou trať a ti šťastnější sledovali klání „staříků“ ze zahrádek restaurací posilující se v dotěrném všudypřítomném vedru zlatavým mokem.

XVI. Okruh Českobrodský

Kapitoly článku

Okruhy v okolí Českého Brodu se nejdříve jezdily za první republiky od roku 1934 do roku 1938. Prvý závod se konal 12. května 1934 a samotnému závodu předcházela soutěž dovednostní bez rychlostních kritérií. Trasa závodu vedla z Českého Brodu do Tismic, Vrátkova, Kostelce nad Černými lesy, Krupé, Kleček a Liblic zpět do Českého Brodu. Tento okruh musel každý závodník absolvovat sedmkrát. Průměrná rychlost byla stanovena na 50 km za hodinu.
Jelo se za běžného provozu, ten nebyl samozřejmě tak hustý jako dnes. Proháněli se zde slavní závodníci jako Juhan či Vitvar. Do závodu byly přihlášeny i vozy Bugatti.  Závod doprovázel promenádní koncert na českobrodském náměstí.
Po válce byly snahy závod obnovit, ale tato myšlenka se nepodařila dotáhnout do zdárného konce. Novodobá historie se počala psát 4. května 2002 celkově šestým ročníkem, prvním ročníkem v novodobé historii. Pořadatelé převzali i původní logo, které se používá dodnes. Vraťme se tedy do současnosti. Prvního máje na Husově náměstí bylo k vidění i mnoho zajímavých motorek. Ty lemovaly celé dopoledne okraje chodníků, na obdiv mnoha přihlížejícím. Mne zaujal čtyřválec FN – M 50 Libora Marčíka.
Výrobek známé belgické zbrojovky spatřil světlo světa v roce 1924. Světle modrý stroj byl zrenovován na podzim loňského roku a v Brodě si odbyl jednu ze svých premiér. Dalším skvostem byl rudý čtyřválec Indián a dvojice Čechií.
 
Českou předválečnou produkci Jawa a ČZ velmi příjemně osvěžily hezky zrenovované stroje Ogar. Spatřit bylo možné i mnoho zajímavých automobilů, jak domácí, tak zahraniční produkce. Pískovcový secesní pomník Prokopa Holého byl nádhernou kulisou celého svátečního dění.
V pravé poledne vyrazili účastníci Suvorovovou ulicí hustým špalírem aplaudujících diváků do dvou okruhů osmdesáti kilometrové tratě, která se klikatila středočeskou rovinou po silnicích nižších tříd. I zde lemovaly trať desítky nadšených přihlížejících, které neodradilo ani zničující horko. 
Na účastníky soutěže jsem si počkal v Přerově nad Labem. Dřevěné chaloupky místního skanzenu byly nádhernou kulisou pro udýchané stroje. Zavzpomínal jsem zde, jak jsem jako dítě školou povinné lepil jeden z domečků s holubníkem. V obci je také možné navštívit zajímavé MOTO&VELO muzeum, kde kromě nádherných exponátů návštěvníky čekal příjemný chládek. 
V odpoledních hodinách se stroje vracely kolem městského opevnění nazpět do centra Českého Brodu, kde proběhlo slavnostní vyhodnocení. Absolutním vítězem na počet trestných bodů se v motorkách umístil Miroslav Záruba. Nejzkušenějším jezdcem byl vyhlášen Jaroslav Brych z Českého Brodu. Celá akce byla velmi příjemným začátkem veteránsko-motoristické sezóny.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist