Veterán, classic a retro na pražských výstavách

Ani jedna z obou výstav konajících se souběžně se historií přímo nezabývá. Ale i méně pozorný návštěvník obou pražských motorkářských akcí nepřehlédne fakt, že staré stoje letí a líbí se.

Veterán, classic a retro na pražských výstavách

Kapitoly článku

Nejprve kultivovanější z výstav, Motosalon v pražských Letňanech. Hned u vchodu do Haly 2 byla ve stánku Českých motocyklových novin k vidění JAWA 500 OHC typ 15/02, tedy poslední ze sériově vyráběných pětistovek. Stroj světoběžníka Petra Hošťálka je exponátem Jihočeského muzea v Českých Budějovicích. Půllitr byl čtenáři ČMN k údivu či radostí mnohých vyhodnocen nejlepším motocyklem všech dob. Výsledky celé ankety by si zasloužily delší úvahu... Největší lahůdkou pro všechny byla skupina devíti naleštěných Čechií Böhmerland.
Motocykly byly vystavovány stejnojmenným klubem. Stroje vyráběné v nejsevernějším výběžku Čech (v Krásné Lípě a Šluknově-Kunraticích) patří svým zjevem k tomu nejméně obvyklému, co se kdy v jedné stopě pohybovalo, a to nejen u nás, ale i ve světě. Jeden z dlouhých strojů je vybaven novějším typem sidecaru ve žlutém lakování torpédové karoserie. Po zdolání švýcarského průsmyku získala sestava pojmenování „Sv. Gotthard“. Z „klasiků“ byl u diváků největší zájem o trio šestiválců v čele s Kawasaki Z 1300, Hondou CBX 1000 a Benelli Sei 900, která byla nejdříve vyráběna jako sedmsetpadesátka.
Zastoupení firmy Wunderlich vystavovalo „guzzinu“ z osmdesátých let, doplněnou nově postaveným sidecarem. Z „retro“ modelů představila ve svém rozlehlém stánku společnost A-Sprint limitovanou sérii Moto Guzzi V7 Racer. Každý ze strojů je opatřen pořadovým výrobním číslem, které je vyraženo na horních brýlích řidítek. Model je doplněn mnoha dalšími „retro“ vychytávkami, mnohé z nich si zákazník na přání vybírá.
Jiným strojem z této kategorie byla Kawasaki W 800. I někteří výrobci příslušenství na „klasiky“ myslí. Firma PSí Hubík z Tlumačova prezentuje ve svém novém výpravném katalogu Old timer kombinézu a je schopna ji na přání zákazníka různě upravit, třeba dle typu a stáří stroje... V Letňanech mě upoutaly ještě dvě záležitosti, které s tímto článkem přímo nesouvisí. Bylo to kolejiště velikosti “0“ od společnosti Merkur Toys z Police nad Metují. Dále mne fascinovalo poutavé vyprávění cestovatele Jaroslava Šímy po cestách v okolí Bajkalsko-amurské magistrály. Obrázky rozbitých dřevěných mostů a toho, co mostem bylo před mnoha lety, se mi na dlouho vryly do paměti.
Na výstavě Motocykl mnou procházely pocity lehce smíšené. Na holešovické výstaviště mě se třemi (!) spolucestujícími po čtrnácté hodině vyplivnul autobus mezi střelnice a houpačky… Po průchodu hlavním vstupem nabývám dojmu, že někteří stánkaři z „Matějské“ se stěhují za teplem do útulných secesních prostor… V levé hale, jež byla z velké části aranžovaná ve stylu Route 66, bylo zakomponováno i několik výdejních benzinových stojanů a amerických vozů.
Zajímavá byla presentace pražského Harley-Davidson Clubu. Spatřit bylo možné například modely WL z roku 1948, červený WLC s „loďkou“, ročník 1942 a model WLA z téhož roku ve vojenském provedení. Zklamáním pro mne byla presentace pražského JAWA klubu, který v letošním roce slaví padesátiny. Spolek s takovouto tradicí by si zasloužil důstojnější presentaci, zejména co se vystavovaných strojů týče. Příjemně bylo letos v Křižíkově pavilonu, kde bylo možné vidět větší množství sportovních strojů. Zaujal mě okruhový speciál z Automotoklubu Hořice ČZ-Walter 350 0HC z roku 1954. Velmi příjemné bylo závěrečné posezení v kavárničce Ducati ve střední hale Průmyslového paláce s ještě příjemnější obsluhou. Návštěvník byl ze dvou stran obklopen přilbami AGV naaranžovanými ve skleněných vitrínách, nad nimiž prosakovaly do haly barevnými vitrážemi poslední paprsky čtvrtečního slunce.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.64
Známkováno: 11x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist