Tak to je „MASEC“

Technické muzeum v Brně připravilo pod svou střechou ke dvěma významným jubileím dvě nádherné výstavy, které potěší srdíčko každého motoristického fandy.

Tak to je „MASEC“

Kapitoly článku

První ze jmenovaných akcí s názvem „Masec“ důstojně připomíná osmdesátku Masarykova okruhu. Cílem výstavy je vzdát hold závodníkům, konstruktérům, mechanikům i ostatním lidem, kteří stáli u zrodu okruhového závodění a to nejen v Brně. Druhá akce mapuje půl století veteránského hnutí v Brně. Tu muzeum pořádalo ve spolupráci i s pěti brněnskými veteránskými kluby.

„Masec“

První ze zmíněných akcí byla slavnostně zahájena 4.10.2010. Výstava je velmi nevšedně pojata a komponována. Je patrno, že její realizací se zabývali i mladí výtvarníci. Část strojů je působivě presentována na symbolické klopené zatáčce, do které jsou zapuštěny vitríny s dobovými artefakty: medaile, plakety, vlaječky, vstupenky, kombinézy a přilby závodníků.
Nad zákrutou se rozkládá panorama s kresbami závodních strojů a připomínkou důležitých letopočtů a událostí. Nonstop probíhá také projekce, kde zvídaví návštěvníci mají možnost zhlédnout zajímavé záběry z různých ročníků brněnských závodů. Ke sledování těchto záběrů je možné se usadit do pohodlných sedacích souprav v podobě velkých pneumatik. Prezentaci také vhodně doplňuje kvíz. Opačnou stranu prostoru uzavírá hráz z balíků slámy, které jsou pro starší ročníky velkých cen typické. Do stěny jsou vkomponovány trofeje v podobě broušených pohárů, staré kožené kombinézy a anglické helmy našich závodníků Paruse, Šťastného, Vlka a Havla.
Bylo by hříchem nezmínit některé unikátní automobily, které samozřejmě na okruh také patří. Bugati 37 A jezdce Bondiho se účastnila hned prvního závodu v roce 1930. Dále je vystavován Wikov Sport 7/28 a chassis vozu Z 14, které zapůjčilo Národní technické muzeum v Praze. Z poválečného období je zde mimo jiné možné spatřit Aero Minor Sport (1949), Škodu 1100 Sport (1949) a Tatru monopost T607-2 z kopřivnického muzea.
Po druhé světové válce dominují na brněnském okruhu motocykly. Z tohoto období je Jawa 250 2xOHC. Při svém prvním startu v roce 1950 se jí v deštivém počasí nedařilo. Jiří Kubeš s tímto strojem skončil devátý. Více se na této elegantní dvěstěpadesátce vedlo známému závodníku Václavu Parusovi. Zvítězil na něm v Dunajském okruhu v Bratislavě a Ceně Budapešti v Maďarsku. Karel Rykl na tomto stroji vyhrál VC Prahy 1950. Další exponát Jawa 250 R představuje patrně nejúspěšnější stroj naší silnice. Při prvním startu ve Velké ceně Československa v roce 1959 na něm František Šťastný vedl do defektu pneumatiky ve třetím kole. Nezdar si vynahradil v příštím roce, kdy na tomto motocyklu zvítězil. I v roce 1961 stál František Šťastný na stupních vítězů, když obsadil třetí místo. Druhý byl na stejném stroji Gustav Havel. Zajímavostí je, že v tomto roce také na Jawě 250 R získali 4. místo Pavel Slavíček, 5.místo Miroslav Čada a 6.místo František Helikar. Dík československo-sovětské spolupráci při konstrukci měl mezi jezdci přezdívku „Rusák“ nebo „Koprodučka“.
Jiným strojem z tohoto období čtyřdobý dvouválec Jawa 350 Z 2x OHC. Tovární tým Jawa nasadil v Brně dva tyto stroje v roce 1965 v sedle s Františkem Šťastným a Gustavem Havlem. K vidění je i ČZ Walter 350 typ 851, nejrozšířenější československý závodní motocykl, vyráběný pro soukromé jezdce, vyrobený ve čtyřiceti exemplářích. Sklízel i mnoho mezinárodních úspěchů v rukou továrních jezdců Františka Bartoše a Jiřího Koštýře.
Sedmdesátá léta zastupují Jawa 350 typ 637 V se šestirychlostní převodovkou, dále Suzuki RG 500 a silniční závodní speciál Juventa 50 z roku 1977. Zajímavým závodním speciálem je i sidecar Seymaz Yamaha švýcarské výroby, čtyřválec pokrokové skořepinové konstrukce. Kolo tohoto stroje bylo řízeno kinetickou energií. Později bylo toto ovládání zakázáno a z motocyklu demontováno.
Z let nedávno minulých mohou návštěvníci muzea vidět Ducati 998 z roku 2003 a Aprilia 125 RS 2006, na které závodil Karel Abraham za tým Cardion AB Motorracing. Celá výstava připravená kurátorkou Sylvií Zouharovou-Dykovou je koncipována velmi zajímavě. Technika je vystavena tak, že si ji divák může prohlédnout z více stran. Exponátu není mnoho, o to jsou kvalitnější. Pozorný návštěvník může vše pohodlně „strávit“. Při troše uvolnění se sám stává účastníkem velké ceny, alespoň jako divák má možnost nasávat atmosféru i když je od brněnského okruhu vzdálen několik kilometrů.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.89
Známkováno: 18x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist