yamaha_demo_tour




Renovace JAWA 555

Na konci listopadu 2007 jsem jel do Tachova pro přislíbenou Jawu 555. Jenže málem jsem odjel s prázdnou. Vše bylo domluveno na den, víceméně na hodinu. Jenže po příjezdu na místo jsem se nedozvonil, nedoťukal, nedovolal, prostě nic. Už jsem se ale opravdu obával,že cesta i s přívěsem z Varů do Tachova byla zbytečná. Už jsem si začal myslet,že si ze mě někdo udělal „dobrý den“, naštěstí po půl hodině se objevil majitel.

Takže teď k tomu, proč jsem tam do toho Tachova vlastně jel. Našel jsem inzerát, kde byla na prodej Jawa 555 z roku 1962 včetně TP a hromadou dílů. Jawa byla kompletní, byly zachovány linky. Prostě všechno sedělo jak mělo a já jsem nemohl najít nic vhodnějšího na renovaci. V inzerátu bylo napsáno,že motorka je pojízdná. Pán se nám snažil dokázat,že opravdu jede a že si stojí za textem inzerátu. Snažil jsem se mu to rozmluvit,že to není nutné,ale nijak na mě nedal a ve sněhu a na zledovatělé silnici se snažil o 106 jí rozjet. Asi po 15 minutách to celý brunátný vzdal. Jawa nenaskočila.
Cena za celý komplet, úplně za všechno byla Kč 5500,--. Zdálo se mi to tehdy celkem dost, ale teď jsem rád, že jsem „tu hromadu šrotu“ koupil. Udělal jsem dobře a jsem za to moc rád. Po příjezdu jsme jí s tátou dotáhli na půdu a během pár dnů jsem jí začal rozebírat a připravovat na opískování. Opískování jsem si sehnal v Sokolově. Některé díly jsem zapomněl,a ty jsem si doma obrousil sám. Pískování nebyla moc dobrá volba. Ale o tom až později.
Bylo teď potřeba všechno nechat dát do laku. Vzhledem k tomu,že jsme se jako rodina dohodli na dárcích k vánocům 2009 , tak na „mě vyšel jako dárek lakování“. Teda, že to lakování dostanu od našich k vánocům. To bylo docela příjemné, protože každý ušetřený peníz se pak hodí na nějaké jiné „moto blbosti“. Lak mohl být trochu lepší. A teď jsem objednal linkování. To mi dělal písmomalíř. Hezky postaru, hezky ručně,tak jak to má být. Žádné lepení z folie. Prostě tak jak to má být. Písmomalíř mi dělal už Jawettu, takže jsem věděl, do čeho jdu.
Jinak průběžně jsem dokupoval různé náhradní díly. A to se mi právě hodily ty ušetřené finance z laku. Motor jsem v průběhu času rozebral. Motor jsem nechal vyčisti a vyleštit od firmy. A nestačil jsem zírat,motor byl jako nový.
Poslal jsem si ještě válec na výbrus a kliku na opravu.Pak jsem motor v lednu začal skládat,ale nedodělal jsem ho na 100%. Ono toho času taky zas tak moc není. Dojíždění do práce, kde jsem pracoval na směny, soboty a neděle. A pak změna zaměstnání a práce až v Praze,takže času bylo ještě míň. Chyběly mi nějaké díly - třeba řetěz na spojku. Když mi přišel válec a klikovka, tak jsem si koupil ložiska a gufera, těsnění a konečně se mohlo začít skládat. V tu chvíli jsem ještě netušil,nevěděl,že motor budu ještě 4x rozebírat!
Dorazily mi objednané díly : pouzdra do vidlice, gumové díly, elektroinstalace…..Takže jsem mohl pokračovat dál v renovaci.
Na odeslání jsem si připravil díly na pochromování. Mezitím mi opět došlo pár dílů. Po třech týdnech se mi díly vrátily krásně nachromované. A konečně jsem mohl začít skládat!
Při čekání na chromy jsem vystružil vidlice, kam jsem nejdřív natloukl nová pouzdra. Z toho jsme měl trochu vítr, protože jsem to nikdy nedělal. Ale co, vždycky je něco poprvé. Když jsem se do toho ale pustil, tak to šlo“jedna báseň“.
Pak jsem složil kostru a dal na ní motor. Na spojku jsem nasadil ségrovky. Sice jsem s nimi trochu zápasil, ale nakonec usedly hezky na své místo. Pak jsem složil přední vidlice. Jo, a taky jsem nasadil přední kolo, aby motorka byla trochu stabilní a aby stála. Vidlice jsem promazal vazelínou. Pružiny a taky pouzdra. Na vidlici jsem přidělal blatník, pak mazničky a bez motex pásky jsem nasadil prachovky.
Dále jsem vyčistil hliníkové dekly na kolech. To mi dalo trochu práce. Zadní byl celkem pobouchaný a poškrábaný. Nejdřív jsem ho vyklepal a pak několikrát brousil pod vodou. S výsledkem jsem docela spokojený.

Vlastně jsem víceméně začal v lednu 2010 a vyjel jsem za pár měsíců v červnu. Mezitím jsem samozřejmě měl spoustu práce a hromadu problémů. Při skládání jsme s hrůůůůzou zjistil,že mi zničili při pískování prsíčka. Při vysokém tlaku a pískování je ohnuli. Takže jsem musel vzít jiná, nechat je opět nalakovat a opět nalinkovat. Co holt nadělám?Asi byla velká chyba,že jsem to pořádně neprohlídnul hned. Když bylo poskládáno, tak jsem mohl poprvé nastartovat. Zkusil jsem to. A motorka chytla víceméně hned. Vzhledem k tomu,že motorka nebyla „vyštelovaná“, tak hned „brutálně „ vyletěly otáčky. Motor jsem musel nějak „chcípnout“,aby se nezadřel. Jelikož jsem neměl zapojenej přepínač na „chcípnutí“,tak mě nenapadlo nic jiného, než vytrhnout fajfku ze svíčky rukou! V tu chvíli, jsem dostal takovou „brutální petelici“, že na to do smrti nezapomenu.
Při prvních projížďkách jsem zjistil,že chrastila převodovka. Abych to upřesnil… když jsem dal neutrál mezi 1-2, tak mi divným způsobem rachtala převodovka, zvuk byl takový, jako by se kolečka nedotlačila a sem tam o sebe chytala. Při přidržení řadičky směrem dolů vše přestalo.
Napadlo mě pár věcí co by to mohlo dělat. První byla špatná vidlička, pak kolečka a nebo automat. Po rozebrání motoru jsem zjistil, že se jedná o ozub. kolečka. Řešil jsem, jestli vyměnit jen kolečko a nebo komplet celé vnitřnosti. Druhá varianta byla lepší, měl jsem jednoho dárce „orgánů“. Komplet převodovka se přendala i spolu s řadícím automatem. Po několika hodinách boje se skládáním jsem vše složil, napasoval (zase) do motorky a „voalááá“ vše funguje jak má. Teď mám konečně z motorky radost, už jen z důvodu, že si na ní mohu jít zajezdit bez nějakého ghrghrghrghrghrghr.

Zhruba po třech letech se mi po velikém úsilí, hodně nervů a práce a času podařilo JAWU dodělat do zdárného konce. Je normálně funkční,pojízdná. Za poslední dobu jsem najel kolem 150-180 km bez nehody,kdy jsem se většinou kochal přírodou a občas narazil i na nějaké houby.
Takže to je asi tak všechno. Jo, ta renovace mě vyšla asi tak na +- 25 000,--.
Jsem rád, že jsem to coby laik a příznivec veteránů zvládnul víceméně sám.
Veteránům 3x zdar, zdar, zdar !!!
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (167x):
Motokatalog.cz



TOPlist