Poslední zapomenuté Brough Superiory míří do aukce

Brough Superior se řadí mezi značky, patřící dávné minulosti. Britská firma se zabývala výrobou mezi lety 1919 a 1940 a tehdy se jednalo o špičkové, rychlé stroje, zaměřené na smetánku. Důkazem je i reklamní slogan „Rolls-Royce mezi motocykly“, který posvětila i sama automobilka.

Poslední zapomenuté Brough Superiory míří do aukce

A v čem byly ony motorky tak výjimečné? Stroje George Brougha měly špičkové motory, výbornou výbavu a bylo možné k nim dostat i sidecar. Montáž probíhala v dílně nadvakrát. Poprvé se stroj sestavil „nanečisto“, aby se zkontrolovalo spasování, vůle a celková jakost. Následně byl stroj kompletně rozebrán, vše potřebné bylo patřičně upraveno a teprve potom složeno definitivně. Není divu, že mezi zákazníky Brough Superior patřily svého času i známé osobnosti.Luxusních strojů se vyrobilo dohromady 3049 kusů a odhaduje se, že dnešních dní se dožila zhruba třetina z nich. Až doposud se navíc myslelo, že všechny motorky už vyšly na světlo světa a žádná „schovaná“ už se nikde nenachází. Jenže nyní se objevila zcela zásadní sbírka osmi exemplářů, která byla ponechána svému osudu ve stodole v Cornwallu po dlouhých padesát let. Stroje zde shromáždil člen klubu Brough Superior Frank Vague, který však v šedesátých letech zemřel, aniž by je komukoliv odkázal.Sbírka osmi motorek byla odhalena až nyní a je v ní celkem sedm dvouválců, z nichž dva jsou silnější litry SS100, čtyři pomalejší SS80 a jedna jedenáctistovka 11-50. Asi nejpodstatnějším objevem je však poslední motorka, čtyřválcová BS4 z roku 1938. Naprosto unikátní stroj totiž k pohonu používá čtyřválec z Austinu 7 a z toho samého vozu pochází i převodovka. Síla se navíc přenáší na dvojici zadních kol. BS4 vzniklo pouze osm nebo deset kusů (zde se informace z různých zdrojů liší), přičemž tento nalezený by měl být posledním vyrobeným.Jak už bylo řečeno, stroje byly uloženy ve své „hrobce“ okolo padesáti let a nelze se proto divit tomu, že vypadají tak jak vypadají. Všechny motorky jsou stiženy silnou, hlubokou korozí a jen málo z nich je navíc kompletních. I přesto jsou však minimální ceny stanovené pro aukci, která proběhne 24. dubna ve Staffordu, zcela horentní. Vůbec nejlevněji můžete mít díly jedné ze dvou rozložených SS80, které startují na 220 tisících korunách. Pokud si však chcete dopřát skutečný historický unikát, pravděpodobně si počkáte na zmiňovanou BS4. Za tento kousek, ač ne zcela kompletní a navíc ve zbídačeném stavu, zaplatíte přinejmenším 4,4 milionu korun. Něco nám říká, že vaše okolí nebude mít pro vaši novou „hromadu šrotu“ tak úplně pochopení.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.18
Známkováno: 11x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist