Perla na Dyji

Město Znojmo se dnes pyšní 77 divy. Krom památek církevních, přírodních a mnoha dalších, mezi několika technickými zajímavostmi vévodí také komplex nádherných budov bývalé Městské vodárny s nedávno instalovaným Muzeem motorismu.

Perla na Dyji

Kapitoly článku

Musím se sebekriticky přiznat, že Znojmo jsem navštívil mnohokrát. Do údolí k řece Dyji jsem však sestoupal poprvé a byl jsem fascinován celkovou okouzlující scenérií a nenapodobitelnou atmosférou. Malebné je usazení komplexu budov vodárny s blízkým průmyslovým komínem, který stojí na zdobném soklu. Vše pod skalním masívem, který je protkán stezkami a silničkami. Na vrcholu skály se rozprostírá historické znojemské centrum, kterému dominuje starobylý znojemský hrad a nedaleký ocelový železniční viadukt bývalé severozápadní dráhy z roku 1871.
Až do devatenáctého století stál v místech dnešního muzea Podolský mlýn. Objekt městské vodárny byl vystavěn roku 1878. V letech 1931–33 byla budova přestavěna na elektrárnu, která městu sloužila do šedesátých let minulého století. V tomto období byla pod Znojmem vystavěna přehrada s elektrárnou uvnitř hráze.
Po té budovu vlastnili různí majitelé a objekt zůstal nakonec opuštěn a o jeho „rozkvět“ se starali ponejvíce vandalové. A zatímco objekt chátral, panu Janu Drozdovi se obdivuhodně rozrůstala sbírka motorových vozidel. Ta měl různě rozstrkaná na chalupě a v prostorách vlastní firmy. Postupně v něm zrála myšlenka celou sbírku koncentrovat do jednoho místa. Koketoval i s myšlenkou výstavby haly i rodinného domu.
Tomu nedali požehnání sousedé. Poptával se na Znojemsku po volných a vhodných objektech. Časem se pozornost Jana Drozda upnula ke zmíněné Městské vodárně. Překvapila ho rozlehlost vnitřních prostor. Po delším vyjednávání se mu nemovitost podařilo získat. Do vodárny se však nejprve nestěhovaly exponáty, ale Drozdovi, kteří byli nuceni rodinný domek prodat. Z těchto prostředků vybudovali byt v patře a teprve potom se počala výstavba muzea, která v první fázi trvala tři roky a v podstatě pokračuje dodnes čilým stavebním ruchem ve venkovních a suterénních expozicích. Muzeum motorismu bylo zpřístupněno 1. června 2008.
Pojďme tedy společně nahlédnout. Na malém vstupním nádvoříčku nás nejprve přivítá několik parních strojů. Po té vcházíme do členitých prostor, kde je vyrovnáno na čtyřicet automobilů československé výroby. Expozice je proložena dvěma tucty motocyklů. Ale stroje to nejsou v žádném případě tuctové. Hned dvojice dvouválcových ČZ ze Strakonic a nedávno zrenovovaná Jawa 500 OHV z roku 1930, „Pragovka“ BD ze stejným rokem vzniku, oba silné stroje z postraním vozíkem. Dále jsou k vidění další strakonické dvojtakty a „jawácká“ předválečná produkce včetně třistapadesátek SV a OHV. A na to nejlepší se podívejme nakonec. 
Těsně před dokončením se v novém laku blýská dvoutaktní Čechie v lidovém provedení z roku 1938. Prohlédnout si můžete nádherný řemenáč Torpédo, který byl vyroben v Kolíně v roce 1905. Bonbónek nakonec. U stěny nenápadně postává vedle leteckého motoru torzo motocyklu s dvojatým rámem Fischer. Tato firma vyráběla motocykly právě ve Znojmě. Ale bohužel, další informace o tomto stroji se mi nepovedlo získat ani v té nejpodrobnější encyklopedii československých motocyklů.
Expozice pokračuje na malém nádvoří, kde jsou vyrovnány zajímavé traktory Škoda a Svoboda. Odtud nás Jan Drozd zavedl do rozsáhlých suterénních prostor, kde se rozrůstá sbírka stabilních motorů. Na konci chodby je rozlehlejší prostor, v kterém je nově nainstalovaný parní stroj ohromujících rozměrů. 
Ten byl nedávno zprovozněn a návštěvníci muzea ho mohou spatřit v plné kráse a v chodu, včetně pronikavých signálů původní píšťaly. Podrobně mi bylo vysvětleno, jak stroj který byl součástí parní pily do podzemí stěhoval v některých průchodech to bylo o „vlas“. V expozici je krom zmiňovaných strojů soustředěno mnoho dalších doplňujících exponátů.
Smaltované cedule, sbírka heverů a olejniček a unikátní výdejní stojany od benzinek. Velmi vtipná a názorná je instalace figur v expozicích. Některé pózují u nablýskaných vozů a motocyklů. Voják na armádním speciálu studuje v mapě, kde se ukrývá nepřítel. Mechanikovi, který ladí cosi na podvozku, vyčuhují zpod vozu jen nohy. 
Spatřit můžete i názornou ukázku, jak se v dřívějších dobách startovaly automobily pomocí roztáčecí kliky. Stěny a vitríny zdobí také dobové fotografie a ukázky řidičských průkazů z různých období. Expozice je doplněna i hračkami a kočárky. A tak dámy, které zůstanou stát opodál, mohou jen litovat.
Poprvé jsem také viděl manžele Drozdovi v „civilu". Na mnoha setkáních historických vozidel bývají vždy vzorně dobově oděni. Za své ošacení posbírali mnoho ocenění. Nechybí ani detaily, včetně fajfky, kapesních hodinek, karafiátu.
Pět let staré záběry ve Žďáře nad Sázavou na povedené akci „Žďárská osma".

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 22x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist