yamaha_demo_tour




O pohár města Soběslav 2014

V sobotu 6.9.2014 se v jihočeském městě Soběslav konal třetí ročník setkání a orientačního závodu historických vozidel, jehož organizátoři se snaží jít trochu jiným směrem , než je na podobných závodech obvyklé. I přesto, že motocyklisté ve startovní bráně závodu patřili k menšině, byl k vidění opravdu velký kus motoristické historie, včetně strojů se zajímavým „životním příběhem“.

Nejprve představme závod „O pohár města Soběslav“ jako takový. Tento závod byl letos zařazen do prestižního Mistrovství ČR: poháru historických vozidel asociace veteran klubů ČR, což je seriál vybraných závodů pořádaných kluby registrovanými v Autoklubu ČR.
Pořadatelem soběslavského závodu je Veteran car club Soběslav v AČR, který má tradici od roku 2007 a sdružuje společnost veteránistů a přátel motorismu. Základní snahou pořadatelů je zajistit pro účastníky soutěže komplexní celodenní program, při kterém se účastníci nebudou nudit, dostatečně si užijí radost z jízdy na silnicích Soběslavska a v závěru závodu nebudou mít tupý pocit „ztracené soboty“ s vědomím, že za startovné byl vlastně párek k obědu a celodenní trápení spojky v koloně vozidel, případně neustálé čekání na stanovištích. Dle ohlasů se snaha pořadatelů vyplatila a přinesla očekávané ovoce – spokojenost jezdců, návštěvníků i partnerů akce.
Klub se mimo jiné aktivně podílí i na pořádání různých veteránských výstav, besed a například cesta jawistů do Francie v roce 2010 prezentovaná jako „Muži na Jawách 2010“, byla také oficiálně zastřešena tímto klubem, jehož členové se cesty aktivně zúčastnili. O francouzské anabázi nejen soběslavských motoristů se můžete na našem webu dočíst zde.

Jak to probíhalo…

Dopoledne bylo ve znamení výstavy vozidel na soběslavském náměstí spojené s možností prohlídky města či klábosení s lidmi stejné krevní skupiny. Již od rána najížděli účastníci závodu na soběslavské náměstí, kde po registraci každý obdržel kromě podrobných instrukcí, mapy a řady propagačních předmětů i hrnek s logem závodu a VCC Soběslav. Ještě před zaparkováním vozidla k výstavě pro diváky proběhlo focení stroje a posádky pro tisk jednotlivých pamětních listů, které závodníci dostali v závěru dne.

Na náměstí byl kromě samotných veteránů bohatý doprovodný program, kde si mohl vybrat každý dle svého gusta. Pro nejmenší návštěvníky byl připravený dětský koutek se soutěžemi. Své nadupané závodní dragstery vonící metanolem předvedli členové Predators Drag Team Budweis. Poněkud jiný účel stroje se spalovacím motorem, než závodění na ¼ míle prezentovalo Střední odborné učiliště Soběslav svými funkčními historickými stabilními motory. O dobrou náladu se starala stylová dixielandová kapela „Old Steamboat“ i nádherné slunečné počasí.
Přibližně ve 12 hodin, po úvodním slovu starosty města Ing. Jindřicha Bláhy, předsedy AVCC AČR (veteránská sekce Autoklubu ČR) Mgr. Františka Čečila a ředitele závodu Jana Pehe a rozpravě s účastníky se vydaly první posádky do 75km dlouhé trasy závodu, která vedla především po kvalitních a méně frekventovaných venkovských silnicích. V první třetině trasy se hodně soutěžilo (zatloukání hřebíků, hod pístem, montáž zapalovací svíčky do hlavy motoru na čas apod.), proběhlo oficiální fotografování na zámku Červená Lhota a na nádvoří zámku Dírná. První etapa byla zakončena v Kamenici nad Lipou, kde byla připravena prohlídka muzea v zámku.







Druhá etapa závodu byla koncipována tak, aby si každý mohl užít nejen nerušené pocity z jízdy na svém stroji, ale i krásy krajiny rozhraní jižních Čech a Vysočiny.

Cílem závodu byl Kemp Orion v Roudné, kde čekala na posádky chutná večeře, doprovodný kulturní program, možnost další kuloární diskuse se spřízněnci a vyhlášení výsledků závodu. Kdo chtěl, mohl se zdržet v kempu do druhého dne.

Kdo přijel…

K vidění bylo 107 historických vozidel, z toho 49 motocyklů, 57 automobilů a 1 autobus plný lidí dobré nálady.

Ačkoliv se samozřejmě zaměřím na zajímavé motocykly, doufám, že mi zarytí motorkáři odpustí malé odbočení k zajímavosti, jíž byl autobus Karosa ŠL-11. Prostředek hromadné dopravy díky nadšeným zaměstnancům Dopravního podniku města Karlovy Vary slaví letos čtyřicetileté jubileum své služby a dokonce byl k dispozici pro vyhlídkové jízdy kolem Soběslavi pro účastníky i diváky akce. Povedenou partu Západočechů nerozhodil ani defekt zadní pneumatiky, který pohotově v závěru akce odstranili.
Z motocyklů kromě jiných stojí za představení u nás málo známý stroj AJS M20 z roku 1959. Jeho původní majitel, Brit John Walker, s ním totiž opravdu hodně cestoval . Mimo expedice do Maroka a Argentiny patřilo k jeho každoročnímu místu návštěvy i Rallye Křivonoska. Po Johnově tragickém úmrtí získal stroj jeho český přítel. „Ájéesa“ má od roku 1995, kdy prošla renovací a cestovatelskými úpravami, najeto přes 78.000 mil.
Paní Libuše Šulcová přijela jak jinak nežli se svým BSA 770 z roku 1928 s levostranným sidecarem, ve kterém se o vyvažování jízdní soupravy v zatáčkách starala vnučka řidičky. Stroj paní Libuše byl dovezen do Československé republiky výhradními dovozci této značky, firmou Bratři Šulcové. Ano, hádáte správně, paní Libuše je členem této rodiny Šulců. Osobní příběh této opravdové motorkářky, která chybí jen na málokterém větším setkání historických vozidel, však vydá na vlastní článek, který si budete moci zanedlouho přečíst na našem webu.
Pro milovníky strojů americké provenience byl kromě jiných strojů k vidění čerstvě zrenovovaný Harley–Davidson 750 D z roku 1929. Jeho renovace zabrala jeho majiteli velkou část života, čemuž napomohl i fakt, že stroj s tradičním sevřením válců v úhlu 60 stupňů byl kdysi nalezen současným majitelem dle jeho slov v naprosto zdevastovaném stavu u bývalého majitele. Co nezničil lidský činitel, řadu let dokončovaly povětrnostní podmínky při garážování „pod švestkou“ na zahradě jednoho ze soběslavských domků.
Dále byla k vidění řada Jawiček, ČZ, Ariel Square Four (čtyřválec s uspořádáním do „čtverce“), BSA B24 Empire Star nebo BMW R35. Z youngtimerů pak určitě stojí za zmínku dvoutaktní Yamaha RD 350 na svou dobu disponující famózním výkonem i jízdními vlastnostmi, či tříválcová Yamaha XS 750 D s pohonem zadního kola kardanovým hřídelem.
Na závěr bych chtěl poděkovat nejen všem účastníkům a divákům za dokonalou atmosféru závodu, ale i pořadatelskému týmu a partnerům akce, bez kterých by se soutěž podobného rozsahu nedala uskutečnit.

Kompletní fotogalerie i s automobily: www.vccsobeslav.webnode.cz
Oficiální stránky soběslavských vetránistů: www.vccsobeslav.webnode.cz

Informace o redaktorovi

Miloslav Kaňka - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist