husqvarna_svartpilen_801_2




Muzeum historických vozidel Pořežany

Tak tohle muzeum má jistě jedno nej! Je nejlépe značeným muzeem u nás. Poutače, reklamy a směrníky na tuto atrakci upozorňují na mnoha místech a křižovatkách vzdálených několik km od samotné budovy muzea po jižních Čechách. Toto muzeum se nachází pár km od Týna nad Vltavou.

Kapitoly článku

Je deštivé červencové odpoledne. Návštěva muzea se zdá ideálním řešením pro takový nečas. Stojím před rozsáhlým zemědělským stavením. Jedna z tabulí mne upozorňuje na to, že tato instituce funguje již třináctým rokem. Vstupuji do rozsáhlé několikapatrové budovy. Ta nabízí ke zhlédnutí mnoho různorodých exponátů, téměř na dvou tisících čtverečných metrech.
 
Začneme tou největší chloubou muzea. Je jím přes dvě stě padesát let starý biskupský kočár značky Berlina. Ten se proháněl hned v několika českých pohádkách, například Princezna ze mlejna, Nejkrásnější hádanka, Z pekla štěstí atd. Podobným filmovým hrdinou je americký automobil Chevrolet Capitol z roku 1926, který je nejstarším automobilem ve sbírce. V přízemí se dále nachází několik nákladních automobilů, z nichž je zajímavá Škoda 256. Je schopná jezdit na naftu i na dřevoplyn. Dále jsou zde k vidění traktory včetně sběratelsky zajímavého kusu Svoboda z roku 1938.
V přízemí je instalováno mnoho dalších expozic včetně zámečnické a truhlářské dílny, ukázky rádií a staré elektroinstalace. V prvním patře si můžeme prohlédnout další zajímavé ukázky kočárů a mnohé předválečné i novější automobily, například šestiválcový valníček Praga Alfa z roku 1929 nebo několik vozů Tatra.
A v patře nejvyšším? Tam se nacházejí stroje milé vyznavačům jedné stopy. Několik nákladních rikš ČZ s již zmíněným valníčkem, mohutná ČZ 500 z roku 1937 se sajdou. S tou se majitel muzea Ervín Jiříček účastnil veteránského klání na Křivonosce.  V současné době pan Jiříček pro běžný provoz používá šestsetpadesátku Dněpr z roku 1985. 
.
V rohu také smutně postává rakouský motocykl Puch s  planžetovou převodovkou v zadním kole. Bohužel bez hnacího agregátu." Řemenáč " byl vyroben v roce 1912. Dále se v nejvyšším patře nachází několik boxerů německé značky Zündapp. K tomu nepřeberné množství dalších motorek převážně naší výroby. V přilehlých policích jsou vystavovány motory štítky z koster motocyklů, acetylenové lampy, dětské hračky a mnoho dalších starožitností. V dalších prostorách jsou vystavovány i kočárky a psací stroje. To může být důvod proč na návštěvu do těchto prostor vzít i drahou polovičku. 
Technickou zajímavostí areálu je nákladní výtah, kterým se exponáty mezi patry přemisťují.
A závěrem? Kdo čeká ucelené řady motocyklů v chromu, bude možná zklamán. Kdo má rád staré věci, do kterých se zakousnul zub času, bude nadšen. Snad každý si zde najde starou věc, která je jeho srdci blízká. 

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):



TOPlist