Motocyklové muzeum Křivoklát

Rozsáhlá expozice motocyklů se nachází přímo v křivoklátském podhradí. Podle mého názoru se jedná o nejkompletnější sbírku sériových cestovních motocyklů ČZ, Jawa a automobilů Jawa. Přízemí muzea je vyhrazeno značce ČZ a automobilům Jawa, v patře jsou umístěny motocykly Jawa, mopedy Stadion, Jawety, Babety a malé motocykly „Pionýr“. Sbírka je doplněna několika motocykly Praga a řemenovým strojem Laurin & Klement. Pro srovnání technické úrovně jsou zde vystaveny i dva dobové motocykly Motocomfort z Francie.

Motocyklové muzeum Křivoklát

Kapitoly článku

Motocyklové muzeum v Křivoklátě bylo otevřeno v roce 2008 a je zde bohatě zastoupena prakticky celá produkce cestovních sériově vyráběných motocyklů obou největších československých výrobců od zahájení výroby až do roku 1959. Z let následujících je zde potom malý, ale pestrý výběr.
Motocykly jsou vystavovány chronologicky, tedy od těch nejstarších po nejnovější a podrobně zde vidíte, jakým vývojem jednotlivých továren prošly. Prezentace je umožněna tak, aby bylo možné si každý motocykl prohlédnout z několika stran. U každého exponátu jsou uvedena i stručná technická data.
Některé motocykly jsou nádherně a citlivě zrenovovány. Další, u kterých to jejich nálezový stav dovoloval, jsou ponechány v původním stavu. Již u vstupu do muzea Vás přivítá policejní “kaliforňan“ a první vyrobený automobil v Janečkově továrně - Jawa 700 polo kabriolet.
Převážně černé strakonické motocykly jsou vystaveny za vstupem v přízemí. Hned na začátku vás zaujme motokolo ČZ 76 „Kaktus“ roku 1932 v původním mimořádně zachovalém stavu. Projdete kolem Pragovek včetně jejich předchůdce motocyklu BD 500 a narazíte na všechna provedení motokol ČZ od renovovaného kaktusu po devadesátky i v dámském provedení. Pokračujete početným zastoupením strojů ČZ 175, 250 Sport, všemi provedeními Turistů od 250 přes 350 po monumentální pětistovku. Poválečnou výrobu reprezentují stopětadvacítky A, B, T, všechna provedení céček a slavné kývačky. Z pozdější doby pak panelka, sportka, první poválečná dvěstěpadesátka typ 455, Trial , Enduro a další. Prakticky kompletní je poválečná řada skútrů a vozítek pro invalidy Ortopedií.
Provozovatel muzea pan Ing. Jaroslav Antoni je velkým obdivovatelem a příznivcem díla Ing. Františka Janečka. Díky tomu se v přízemních prostorech také nachází nově otevřené expozice zajímavých automobilů, které na chladičové masce nesou logo Jawa. Milovníci historické techniky zde mohou spatřit všechny základní typy karoserie JAWA 700 a pozdějších Minorů.
Zajímavým exponátem je limuzína Jawa 700, jejímž prvním majitelem byl syn zakladatele Jawy, majitel Závodu na výrobu karoserií v Kvasinách. Tento závod později převzala Škodovka. Pan Jaroslav Antoni je také zakladatelem Auto Jawa klubu ČR.

Vystoupáme po několika schodech do prvního patra, kde je vystavováno několik desítek motocyklů Jawa. Na začátku jsou dva nejúspěšnější československé motocykly, plochodrážní Jawy 500 DT 890 a 891, plochodrážky pro krátkou a ledovou plochou dráhu.

Dále se začíná rokem 1929 stroji 500 OHV „rumpál“ v prvním zcela licenčním provedení s trubkovou vidlicí a novější s vidlicí s lisovaného plechu. Oba stroje se liší i logem na nádrži. Následují licenční stopětasedmdesátky Viliers s „chobotem“ i „speciálky“ ve dvou výfukovém provedení.
Potom je možné vidět janečkovu stopětasedmdesátku a poslední předválečnou tak zvanou „srdcovku“. Je zde k vidění i provedení stopětasedmdesátky pro autoškoly, které bylo jako první v Evropě. Poté přijdou na řadu dvěstěpadesátky a Jawa Robot. Vystavováno je i několik předválečných tři sta padesátek SV a OHV, z nichž jedna je ve zcela původním stavu. Na našich silnicích ještě jezdila v počátku devadesátých let minulého století. První republika končí dvěstěpadesátkou Duplex.
Poválečná produkce začíná „péráky „a pokračují kývačky. Zaslouženou pozornost návštěvníků poutají hned tři pětistovky OHC každá v jiném provedení. Za nimi jsou dvě závodní Jawy upravený silniční Pérák. Jsou tu i další policejní motocykly, modrý „nanuk“ a žlutá VB. O mopedech a malých motocyklech byla již zmínka na začátku, ale mezi mopedy je vystavena i motorová pila vyrobená z motoru Stadionu S11 svědčící o šikovnosti svého strůjce.
Jaroslav Antoni motocykly sbírá více jak čtyřicetpět let. Dříve nepředpokládal, že by takové muzeum otevřel a sám se ani nepovažuje za sběratele motocyklů, jako spíše za zachránce před sešrotováním. Velkým pomocníkem pana Antoniho, je jeho zeť, který v současné době motocykly a automobily Jawa renovuje. Součástí muzea je také dobře vybavená dílna a depozitář.
Pan Antoni má velkou radost z návštěvníků, kteří se do muzea opakovaně vracejí a  není jich málo. Křivoklátské muzeum je pro mladé renovátory velkou studnicí poznání a zdrojem velkého množství informací.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 21x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist