Kniha - Jan Lahner Česká silnice 1945-55

Jak se závodilo po druhé světové válce a jaké překážky měli závodníci v socialistickém Československu se dozvíte v této knize, kterou dlouhodobě připravoval a shromažďoval na ni podklady Jan Lahner uznávaný historik „jedné stopy“. A výsledek?! Opravdu stojí za to!

Kniha - Jan Lahner Česká silnice 1945-55
Poválečné období bylo bohaté na silniční závody a jejich piloty. Vždyť na tratích se ve sledovaném období střetávala nastupující generace s bohatýry jako byl Antonín Vitvar, kompenzující vyšší věk mnohaletými zkušenostmi za řidítky i volantem. Třeba František Šťastný tehdy začínal na dvacet let starém nortonu, Jawa a ČZ budovaly silné týmy a kromě dvoudobých motorů měly obě tuzemské značky v portfoliu také velmi zajímavé čtyřdobé stroje. Situace „na bojišti“ se i kvůli společenskému klimatu a zásadním změnám v našem hospodářství měnila před očima, závod po závodu.
Kromě nespočtu medailonků slavných i pozapomenutých závodníků se čtenář dovídá třeba i o dobovém zákazu startu motocyklů zahraničních značek. Závodníci se však s pečlivě vypiplanými mašinami nechtěli rozloučit, ostatně mívali v nich uloženy pěkné peníze. Proto narychlo odstraňovali cizokrajná loga, místo nich na kartery a nádrže malovali názvy jako Blesk či krkolomné zkratky. Neinformovaní diváci i někteří „novináři“ se pak rozplývali nad úspěchy socialistických sportovců, kteří „přicházejí s novými a novými stroji“…
Na 270 křídových stranách formátu A4 jsou kromě širších dobových souvislostí a popisu tratí zastoupeni také závodníci. Ve čtivých medailoncích tak defilují jména jako Kostlivec, Bubeníček, Lucák, Dusil, Kněz, Jiří a Jaroslav Simandlovi nebo Jiří Koštíř a mnozí další, o nichž dosud nebylo nic tak podrobně a výstižně napsáno.
Cena 1000 Kč je pro někoho vysoká ale odpovídá mimořádné informační hodnotě i pečlivému a čtivému zpracování.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist