husqvarna_svartpilen_801_2




Jawa muzeum Rabakov

Muzeum s velmi příjemnou atmosférou se nachází pár kilometrů od Mladé Boleslavi. Za stejnou sbírku sériových motocyklů by se nemusela stydět ani týnecká Jawa. Tedy myšleno čistě teoreticky, pokud by existoval institut, jakým by tovární muzeum Jawa bylo.

Kapitoly článku

Pozoruhodné příběhy Františka Miclíka, zakladatele zajímavé sbírky, popisuje podrobně legendární kniha skvělého motoristického žurnalisty Jana Králíka  "A přece se točí ", ta vyšla již v roce 1989. Je "biblí" většiny českých milovníků "starého železa". V desáté kapitole pod názvem "Ó kolena, kolena" se popisují příběhy kolen lidských i výfukových. 
Dočtete se zde i o směně JAWY Robot za štaprli rumu a mnoho dalších úžasných příběhů. Muzeum v Rabakově jsem navštívil poprvé před deseti lety. To byla expozice umístěna ve starých prostorech bývalých chlévů.
Dnes jsou v těchto místech umístěny Stadiony, JAWY 90 různého provedení a speciální produkce "Samo domo" z dob, kdy výběr na našem motocyklovém trhu byl velmi omezený a český kutil a motorkář vyráběl, vylepšoval a experimentoval. Do nového muzea vcházíme na opačné straně dvora přes útulnou motorkářskou hospůdku.
Ta je samozřejmě vybavena v retro JAWA stylu, včetně motorkářských barových sedaček a mnoha dalších doplňků, na zdi visící "speciálky" a originálního motorkářského krbového nářadí. Dveřmi procházíme do další obdélníkové místnosti, hlavní části expozice. Zde se rozbuší srdce každého příznivce JAWY.
Převážně červené motocykly jsou zde vyrovnány podle roku výroby. Od "Rumpálu" po rotaxovou šestsetpadesátku. A mezi tím? Prakticky celý sériový výrobní program JAWY a navrch několik závodních speciálů a unikátní javácký sněžný skútr ze sedmdesátých let minulého století. 
Ten sloužil v zimních měsících odborářům z JAWY na podnikové chatě v Krkonoších. Sněžný skútr byl vyroben v jediném exempláři. Nechybí ani vzácné předválečné čtyřtakty a poválečná 500 OHC. Zajímavá je i expozice vojenských motocyklů, včetně speciálu ze Švédska.
Vystavovány jsou i automobily v uzavřeném i cabrio provedení JAWA. K vidění je také vodník dvěstěpadesátka a  JAWA 634 cestovatele Jaroslava Šímy, se kterými najel mnoho dobrodružných kilometrů. Celé muzeum je doplněno mnoha dalšími dobovými exponáty: plechovkami od olejů, státními poznávacími značkami, fotografiemi a dobovými plakáty, z nichž jsem některé viděl poprvé. Příjemné bylo i posezení v dílně, kde se některé motorky renovují. 
Tam nám pan František vyprávěl o době, kdy se sbíráním začínal. Kdy veteránských burz u nás bylo jako šafránu. A prakticky všichni kdo se na burze potkali se navzájem znali. Dával-li se dohromady nějaký motocykl, koupil se třeba další jen kvůli původnímu sedlu či jinému dílu. 
Doba se mění a taktovku nad početnou sbírkou motocyklů, převzal od Františka Miclíka syn Martin a horlivě pokračuje v rodinné tradici. Jak mi Martin Miclík sdělil, pěkně veselo bude v Rabakově v sobotu 27. 4. 2013, kdy si popisované muzeum vybralo za cíl hned několik motorkářských vyjížděk, včetně pražského Harley - Davidson Clubu. A to se bude opravdu na co dívat. Všem milovníkům JAWY a těm kdo chtějí vidět kolekci těchto motocyklů pod jednou střechou, návštěvu muzea srdečně doporučuji. V kombinaci s posezením ve stylové hospůdce, to může být velmi příjemný zážitek.

Info a pozice zde.
Několik obrázků z muzea v Rabakově z návštěvy před deseti lety.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (21x):



TOPlist