globalmoto_duben_nolan




Jawa 500 OHC v Troskách

V titulku se nejedná o nález čtyřtaktní Jawy na šrotišti starého železa. Potřetí se uskutečnilo setkání těchto motocyklů v Českém ráji, konkrétně v malebném Rovensku pod Troskami. Potřetí byl hostitel a hlavní organizátor Jindra Drahoňovský. Sraz proběhl o posledním květnovém víkendu. Počet přihlášených půllitrů opět nepřekročil padesátku. K tomu patrně přispělo páteční vydatně deštivé počasí, které se naštěstí v sobotu umoudřilo.

Kapitoly článku

Do Městského rekreačního střediska PALDA za Rovenskem se první motorkáři začali postupně sjíždět již v pátek odpoledne. Mimochodem, z tohoto zařízení je možné v poklidu pozorovat panoramata této úchvatné části Čech, jimž vévodí hrad Trosky. Dorazily skupinky i jednotlivci z různých koutů naší vlasti, početná ekipa dorazila i ze Slovenska. Celé setkání bylo tedy mezinárodní. Většina účastníků na srazu nebyla poprvé. Spontánně se tedy vytvářely skupiny přátel diskutující především nad technickými záležitostmi a cestováním na poválečných českých čtyřtaktech. Diskuse pokračovaly i u piva v místním společenském zařízení, které je součástí rekreačního areálu.
„Rozhovor“ je i název raného sochařského díla profesora Josefa Drahoňovského ve středu nevelkého malebného náměstí. Na něm se začaly po deváté hodině půllitry sjíždět. O zábavu se starala svou skvělou produkcí kapela Hudba u města Vídně. A začalo být pěkně rušno. Čtyřtaktních Jaw přibývalo, až se jejich počet zastavil na čísle 47. K vidění byly různé stroje. Od perfektně zrenovovaných po „provozky“, které zdolaly mnoho tisíc kilometrů. Na startu bylo i několik upravených strojů. Velmi zajímavá byla oficiální přestavba do „kývačkového“ rámu. Ústroj „pětistovkařů“ byla různá, nejčastěji ve stylu kožené oblečení „vzor SNB“.
O půl jedenácté byl vydán jasný pokyn „ke strojům“ a později „motory natočit“!!! Za silného lomozu čtyřtaktů se náměstí zahalilo do slabého dýmového oparu. Po té stroje vyrazily na osmdesáti kilometrovou vyjížďku Českým rájem. První zastávka byla spojená s obědem v příjemné restauraci s hotelem Tábor. Stroje bez zadýchání zdolaly výšku 678 m. n. m. A kdo měl zájem, mohl vystoupat i na pětatřicet metrů vysokou rozhlednu, která je součástí komplexu. Další zastávka byla v malém muzeu motocyklů pana Pavla Pochopa. K vidění zde byly převážně zajímavé soutěžní stroje.
Po půl čtvrté odpoledne dorazila naprostá většina půllitrů zpět na rovenské náměstí. Následovala památeční společná fotografie. A po té pozvolný přesun opět do rekreačního zařízení PALDA. Kde po večeři začal společenský program. Ten startoval vyhodnocením celé akce, předáním diplomů všem zúčastněným. Následovala bujará grilovací párty a hudební vystoupení již zmíněné kapely. To se protáhlo do pozdních večerních hodin. Sponzorem celé vydařené akce byl pivovar Rohozec. V neděli dopoledne se spokojení milovníci bublajících strojů poklidně rozjeli do svých domovů. Budeme se netrpělivě těšit na další ročníky. http://jawa.prackov.com/
O pořádání srazu pětistovek se mnoho let vedly diskuse. Světem šly různé fámy o pořádání těchto podujetí typu možná, někdy, asi….. Osobně jsem si představoval jako hlavního organizátora někoho zkušeného. Například vlastníka několika ohácéček či majitele velké sbírky Jaw, případně protřelého organizátora veteránských akcí či motorkářských srazů. Nakonec se všeho ujal s pokorou Jindra Drahoňovský. Člověk, který si pětistovku pořídil pár týdnů před prvním oficiálním setkáním Jawa 500 OHC jako nostalgickou vzpomínku na mladá léta... S pořádáním podobných akcí neměl žádné zkušenosti. Dokázal jako první celou věc dotáhnout do zdárného konce. Obdivuhodné je to, že dokáže celou akci zorganizovat sám ve své režii, se svou rodinou a několika přáteli. Třetí repríza tohoto setkání potvrdila jeho životaschopnost. Dovolil bych si tedy za všechny účastníky poděkovat. A všichni se dle svých možností musíme zasadit o to, aby se nás v dalších ročnících sešlo více a magická „padesátka“ byla výrazně prolomena….. Například působením na své dosud váhající známé a kamarády. Pohled na velkou grupu těchto zajímavých motorek za to stojí. A což teprve když se nastartují!

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):
Motokatalog.cz



TOPlist