Galerie veteránů na kolonádě

Muzea veteránů rostou v posledních letech jako houby po dešti. Jsou pro tento účel vybírány různé budovy. Od stodol, přes sýpky a industriální stavby, až po stavby pro tento účel muzeí speciálně postavené. Pražský sběratel Milan Bojtar vystavuje svoje stroje druhým rokem v prostorách kolonády Solného a Lučního pramene. Je nutno podotknout, že je to místo pro jeho exponáty opravdu důstojné. Objevené ve Františkových Lázních dík velké náhodě.

Galerie veteránů na kolonádě

Kapitoly článku

V roce 2009 se Milan Bojtar se svým Mercedesem 170-V Cabriolet B zúčastnil prvomájové soutěže elegance. Tu se svým černým vozem vyhrál. Při pozdější procházce lázeňským parkem byla objevena již zmíněná nevyužívaná kolonáda. Zde se zrodila první myšlenka. Následovalo jednání s představiteli města, které bylo kupodivu úspěšné. Po náročném transportu techniky z Prahy se na jaře loňského roku otvíralo.
Pravé křídlo pavilonu je pro automobily, v levém je k vidění několik desítek motocyklů převážně české výroby. Řadu otevírá Jawa 500 OHC „šnek“ dříve také nazývaný „policejní stihač“ z roku 1952. Ze stejného roku je i původní sidecar Tůma v původním, nerenovovaném stavu. Následují skútry ČZ z nich jeden má najeto jen několik desítek km. Stroj v nálezovém stavu budí dojem nedávné renovace. 
Následuje několik podobně zajímavých Stadionů. Z nichž jeden stroj byl postaven speciálně pro závody na ploché dráze. Dále exportní souběh červených strojů S-22 a S-23 Export. Ty se mezi naše motoristy dostaly jen velmi zřídka. Soubor je doplněn i ne zcela běžné „kývačky“ s malými bubny. Ty byly ve své době opovrhovanými stroji, dnes je situace opačná. Zajímavou historii má i NSU Quick z roku 1938.
Stroj si v české rodině odložil v průběhu války německý voják a již se pro něj nikdy nevrátil. Soubor motocyklů je v letošní sezóně nově doplněn o stroje Simson. Jedno rychlostní Simson Mofa SL-1S, měl nádrž na místě pro nosič. Ne příliš povedený moped se vyráběl jeden rok. Další raritkou je tříkolka Simson Duo. Stroj určený pro invalidy měl ruční ovládání. Motor o obsahu 49ccm neposkytoval dvěma osobám velký jízdní konfort. Nehledě na to, že invalidní řidič (dík umístění motoru) se na své sedadlo musel soukat přes sedák spolujezdce.
K vidění jsou i dva stroje, které nejsou se sbírek pana Bojtora. Jsou to motocykly členů chebského Veterán Car Clubu. Je to ČZ 150 z roku 1951 jeden ze dvou strojů, který se v roce 2002 zúčastnil 3280 km dlouhé Motoexpedice Namibia. Za řidítky tehdy seděl Jiří Pavlík a Vladimír Bunda. Dalším expedičním strojem je Jawa 555-Pionýr, který projel Marokem, Saharou, Mauretánií a Senegalem do Dakaru. Jezdci Václav Houfek z Prahy a opět Jiří Pavlík. 
Perlami které  v lázeňské galerii jsou automobily. Kromě již zmíněného kabrioletu Mercedes ve vojenském provedení je to civilní otevřený vůz v pastelových barvách určený pro dámu. Oba otevřené vozy jsou vybaveny původním autorádiem. To mělo ve své době však takovou spotřebu energie, že s akumulátoru dokázalo hrát pouze několik minut. Trojlístek uzavírá černá „stosedmdesátka" s pevnou střechu.
Československé vozy prezentuje vzácná Škoda 430 Coupe Sport. Tu si do svých prostor na čas zapůjčilo i muzeum mladoboleslavské Škodvovky. Dále elegantní Škoda 420 Roadster Popular. Vzácným exemplářem je i Tatra 12 Roadster Speciál se zakázkově vyrobenou karoserií. Automobil prošel velmi nákladnou renovací.
Samotná kolonáda byla postavena na přelomu devatenáctého a dvacátého století a nachází se v blízkosti městského aquaparku. Budete-li cestovat v tomto cípu západních Čech je příjemné se zde zastavit. Při troše štěstí a přítomnosti pana Bojtara bude celá prohlídka okořeněna velmi zajímavým vyprávěním o zajímavé historii jednotlivých strojů.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.55
Známkováno: 11x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist