Classic Show Brno 2014

V letošním roce proběhnul čtvrtý ročník Classic Show v historických prostorách Richard Adam Gallery, dříve Wannieck Gallery v samém centru Brna. Prodejní veletrh historických automobilů, motocyklů, náhradních dílů navštívilo mnoho návštěvníků, které tento obor zajímá.

Classic Show Brno 2014

Kapitoly článku

Na celou akci upozorňovala již od úterý 18. 3. výstava historických stojů v prodejním centru Vaňkovka. Mezi vystavenými exponáty bylo i několik motocyklů. Například tisícovka Harley- Davidson model J se sidecarem z roku 1917 nebo HD 1200 z roku 1930. Vystavena byla i nedávno zrenovovaná vínová tříkolka Morgan Aero z roku 1930, osazená vidlicovým dvouválcem J. A. P.

Přesuňme se přímo do výstavní galerie a zastavme se u jednotlivých expozic - zejména těch, které se týkají motocyklů. Tradičním vystavovatelem byl Motoveterán klub Ogar. Chlapci z klubu měli ale problém s exponáty. V pražském Národním technickém muzeu stále probíhá výstava zmíněné značky a mnoho klubových strojů je zde vystavováno. Pražská výstava bude díky velkému zájmu návštěvníků o měsíc prodloužena proti původnímu plánu. I přes tyto objektivní problémy, si členové Ogar klubu zaslouženě odváží jednu z cen brněnského Classic Show.

Moravskou premiéru si v Brně odbyl nový Indian Chief pražské společnosti MR43. Firma se v loňském roce zapsala premiérou motocyklu Norton. MR43 v letošním roce přináší na český a slovenský trh další velkou legendu, která byla vzkříšena v roce 2013 Indian Motorcycle. MR43 si z Brna odváží cenu za zajímavou expozici.

Firma Moto Classic v historické hale vystavovala nové stroje Royal Enfield, mezi kterými nechyběla horká novinka letošního roku Continental GT. Motocykl s tímto názvem předvedla anglická značka již v roce 1963. O půl století později přichází značka se stejným jménem a velmi podobným vzhledem. 
Velorex klub
v AČR sdružuje od osmdesátých let kamarády od koženkových tříkolek. V roce 1990 se klub stal součástí znovu obrozeného Autoklubu republiky Československé, později Autoklubu České republiky (AČR). Podílí se na pořádání mnoha celostátních srazů Velorexů a pořádání zahraničních expedic. Velorex klub vyvíjí velké úsilí k záchraně technické dokumentace tříkolek Velorex a zabývá se vlastní badatelskou činností. Hoši z Velorex clubu přivezli do Brna dvě unikátní tříkolky Os-Kar 52 z velorexového pravěku. Jeden z exponátů prošel náročnou renovací, druhý se prozatím nachází v původním stavu.


Jeden z exponátů přišel na svět v roce 1952 a je tedy nejstarší dochovanou celistvou, sériově vyráběnou tříkolkou konstruktérů bratrů Stránských. U stroje byla i zajímavě a podrobně popsaná historie. Tříkolku nejprve používal pražský novinář Václav Vojáček. Deset let tříkolku také používala Dr. Ing. Anna Horynová, ředitelka dívčí zahradnické školy v Praze. Stroj byl používán celoročně, ke každodennímu ježdění. Byl postupně upravován, aby se vyrovnal jízdním vlastnostem nových typů Velorexů

Tříkolka bude postupně uvedena do původního stavu dle dobových fotografií. Hned vedle stánku Velorex klubu představila firma Kříž unikátně oděnou tříkolku. Ta nebyla oblečena do koženky ani rifloviny. Velorex byl oděn něžnou vyšívanou záclonovinou. Jako motiv byly použity různé lidové vzory.

Značný zájem tradičně vzbuzuje na Classic Show stánek Montyjawa.cz. Zde jsou k vidění zajímavé motocykly, jejichž části jsou československého původu nebo se na nich podepsala československá konstrukce. Firma pana Aleše Matějky přivezla do Brna několik zajímavostí a sběratelských novinek. Například motocykl Tempo 150, vyráběný v Norsku v roce 1954. Agregátem je československý motor ČZ 150 z motorky Jawa-ČZ typ 352. Zbytek motocyklu je původní norské konstrukce. Na stánku byl vystavován i ČZ 250 Trial, který je znám pod názvem Petrovka a jméno získal po svém konstruktéru Jiřím Petrovi. Malý motocykl Italjet 50 Mustang získal na Classic Show cenu za technicky nejzajímavější exponát výstavy. Mustang je osazen maloobjemovým motorem z Povážských strojíren. V loňském roce byl zakoupen jako totální vrak na burze v Imole. Prošel velmi náročnou renovací.

Firma Jawa součástky nabízela nejen náhradní díly na československé motocykly. Ve firemním e-shopu je možné nakoupit reklamní předměty pro motorkáře a motorkářky. Dále se firma specializuje na dobové linkování motocyklů a vyplétání kol.
K nejstarším vystavovaným motocyklům patřil Douglas DT/SW 5 vyrobený v Anglii v roce 1928. Typickým motorem pro tuto značku byl plochý podélně uložený dvouválec. Motocykl byl vystavován v brněnském VCC klubu. 

Na konci levého křídla byl poměrně velký prostor vyhrazen závodním motocyklům. Svoje expozice zde měly: Kolštejnský a Královédvorský okruh, F3 Club Automotodrom Brno a Brno Grand Prix Revival. V tom to koutě bylo možné obdivovat mnoho zajímavých závodních motocyklů různých značek a různého data výroby.

Svoje expozice měly v Brně firmy, které se věnují renovacím historických vozidel. Návštěvník tak mohl nahlédnout pod pokličku a vidět jak taková renovace probíhá. Jak vypadá dřevěná kostra automobilu před tím, než ji autoklempíř oplechuje? Jak vypadají dobové postupy čalouníků, či lakýrníků? To všechno bylo v Brně k vidění.

Další zajímavostí v galerii je aukce historických vozidel, která se konala v uzavřeném sále. Dražbu pořádala aukční síň Auctum. Nabízen byl například nerenovovaný motocykl ČZ Standard 25 z roku 1938, ČZ 250 Enduro typ 988. 1. Z roku 1974 či Jawa Robot s výrobním číslem 327. O aukci byl mezi návštěvníky velký zájem. Aukční síň praskala ve švech pod náporem dražících i přihlížejících zájemců. 

Galerie na lávce je místo pro múzy. Vystavovalo zde mnoho výtvarníků zabývajících se historií motorismu. Zakoupit zde bylo možné i tisky Káji Saudka. Mne zaujala umělecko -řemeslná tvorba Jirky Rožnovského z Opavy. Prezentovány zde byly plechové modely automobilů a motocyklů. Jirka na přání pro zájemce vyrobí cokoliv, nic není problém. V jeho opavské dílně vzniká i mnoho dílek, která jsou používána jako ceny při vyhodnocení různých soutěží.
Classic Show není jen o starých automobilech a motocyklech. 

Je i o lidech, kteří se v tomto světě pohybují. A ti se musí nějak oblékat. Proto vznikají firmy, které se odíváním v tomto odvětví motorismu zabývají. V průběhu prodlouženého víkendu proběhlo mnoho komentovaných módních přehlídek zaměřených na historii motorismu, na kterých se představil Salon první republiky.
Záběr tohoto salónu byl opravdu široký od období secese až do začátku osmdesátých let minulého století. Velmi pozoruhodné bylo, že tato firma nepředstavovala pouze modely nové ale i původní sbírkové originály. Další firmou, která se zabývá módou, je firma Dantes. Ta se na letošní přehlídce zaměřila na období let 1900 – 1920.

 

Módní přehlídky nebyly jedinou atrakcí na pódiu. Probíhalo zde i vyhodnocení nejzajímavějších expozic i zajímavé diskuse se známými motocyklovými závodníky a rozhovory s renovátory historických strojů.
Celé setkání které proběhlo ve dnech 21 - 23. března 2014 mělo velmi široký záběr. Každý si zde jistě našel svůj šálek kávy. Já se budu těšit na další Classic Show v roce 2015.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.43
Známkováno: 7x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist