globalmoto_duben_nolan




Československé motocykly v moto muzeu Pavlíkov

Ivo Šarlingr si splnil velký sen s dětských let. Ke svým šedesátinám v roce 2007 si nadělil parádní dárek. Otevřel nádherné muzeum motocyklů, nad kterým zaplesá srdce nejednoho milovníka rychlých kol. Pozastavme se v této reportáži u motocyklů československé výroby v tomto muzeu.

Kapitoly článku

Městys Pavlíkov nalezneme ve středočeském kraji 7 km jižně od města Rakovník. Zmíněné muzeum Ivo Šarlingra „Splněný sen“ není podle mého názoru bohužel dostatečně známo motoristické veřejnosti. A to je velká škoda. Důvodem může být skutečnost, že se v těsné blízkosti Pavlíkova nenachází známá turistická atrakce, tak jak to u ostatních motoristických muzeí bývá.


Ale navštívit Splněný sen jistě stojí za to! K vidění je zde nesčetné množství velmi zajímavých strojů. Neuvidíme zde dlouhé řady péráků a chromovaných kývaček, ale mnoho technických lahůdek. Prototypy, motocykly firem a dílen, které vyrobily pouze několik strojů. A mnoho dalších zajímavostí. U mnoha motorek je podrobně popsána jejich zajímavá historie a příběh. Tato skutečnost celé expozici dodává duši  a autentičnost. Z naší nejstarší historie můžeme spatřit stroje Laurin & Klement v několika provedeních. 

Perlou je i vystavovaný Orion ze Slaného z roku 1927. Vystavováno je několik „Rumpálů“ Technickou lahůdkou je předválečná Jawa 175 s vodou chlazeným motorem. Další zajímavá Jawa vyrobená před druhou světovou válkou je v provedení pro autoškolu. Pro zasmání je k vidění  i Jawa z Berouskova cirkusu, na které se proháněli medvědi ve filmu Šest medvědů s Cibulkou (1972). Ze strakonické produkce kromě „Kaktusu“ je možné vidět i dva vzácné stroje ČZ 500 v různém provedení.

V Pavlíkově můžete také vidět vzácné exportní souběhy mopedů Stadión. Spatříte zde také plochodrážní motocykl značky Joli vyráběný soustružnickou dílnou Josef Linhart Praha – Bráník. Tento speciál se vyráběl v poválečném období, které se vyznačovalo prakticky nedostatkem všech materiálů. Stroj se vyznačuje vynikajícím dílenským zpracováním. Dalším bonbónkem je motocykl ABL.

Ten si vyrobil tvůrce Antonín Böhm ve třicátých letech minulého století pro svoje potěšení. V muzeu se nachází i mnoho zajímavých sportovních motocyklů československé produkce. Na jedné z vystavených motorek závodil i majitel muzea. Poválečnou zajímavostí jsou také motocykly Jawa 500 OHC. Tedy agregáty  těchto legendárních motorek montované do rámů Jawy 634. Celá tato stavba byla jistý čas v osmdesátých letech legální. Na tyto stavby bylo vydáváno technické osvědčení.

Pana Ivu Šarlingrovi jsem položil několik otázek, které se týkají muzea a jeho motocyklů: 
Co vás fascinuje na starých motocyklech?
Rozhodně se vždy pozastavím nad tím, jak a kdo to vymyslel a jak to udělali, když proti dnešku takřka vše dělali na koleně. Nemyslím velké motocyklové firmy, ale ty malé, které vyrobily malosériové nebo kusové počty motorek. A celkově u všech veteránů je ta krása zpracování, postupné vylepšování a doplňování designu od laciné verze až po de-Luxe

Proč jste se rozhodl zpřístupnit vaší sbírku veřejnosti?
Muzeum jsem otevřel v roce 2007 pro přátele a milovníky motoveteránů. Čím více se přišlo podívat známých a kamarádů, kteří přibývali, tak mě ujišťovali, že to ještě neviděli takovou velkou a rozmanitou sbírku. Že je to velká škoda, aby to zůstalo v soukromém uzavření. I když musím počítat s tím, že se stanu otrokem, ale dám veteránistům možnost shlédnout něco, co u nás hned tak neuvidí

Které z motocyklů vyrobených na území Československa považujete za nejzajímavější?
Z těch nejzajímavějších motorek vyrobených na území Československa mám více. Velice si vážím těch, které byly vyrobeny v malém nebo jediném počtu. I těch je v muzeu několik: např. BSJ- Brno, Štístek- Praha, Meteor Praha Vinohrady, Eisler- Boskovice Haná – Přerov, Praga 500 1x OHC, ITAR- Walter Praha, Walter- Praha, Orion Slaný, Premier Cheb. Většina těchto motocyklů je v muzeu již nyní, některé se postupně dokompletují a tak v příštím roce budou i k vidění. 

Jaké tedy připravujete novinky?
V letošním roce přibydou na trvalou výstavu Premier 500 sv, Orion 500 sv, Orion 1906, Jawa 500 OHV de- Luxe, Walter r.v. 1908, Orion 500 OHV sport.
Jakých akcí se zúčastňujete, které máte nejraději?
Veteránských akcí se zúčastňuji pravidelně již více jak 15 let. Dá se říci, že všechny akce jsou prestižní, neboť je pořádají obětaví pořadatelé a to zdarma ve svém volném čase. Jisté akce, které jsou se zahraniční účastí nebo ty, co jsou již 15- 35 ročník jsou zajímavé: Zbraslav- Jíloviště, Tachlovický trojúhelník, Domažlice, Klatovy, Fr. Lázně, Mariánské Lázně, Cheb, Plzeň, Elstner, Soběšice, Heltfštýn, Chomutov, Křivonoska atd. V muzeu mají své místo poháry a ceny z těchto akcí a je jich v muzeu dost.
 

Myslíte si, že československé stroje mají nějaká svoje specifika kterými se liší od motorek zahraničních?
České motocykly se od zahraničních příliš neliší. Máme jisté západní motocykly, které mají zadní brzdu na levé noze, nožní řazení na pravé straně, plynovou rukojeť na levé straně, nožní spojku na levé noze i ruční spojku na pravé ruce, nebo listové pero na zadním pérování, rozvody ventilu Československé motocykly v moto muzeu Pavlíkov
IOE- (F rozvod), i silnější kubatury nemají převodovku, někdy ani spojku (Megola), řízení předního kola na způsob auta- spojovačka, víceobjemové a víceválcové motory, dieslové motory.
 

I na takovýchto motocyklech se jezdí a dá se na nich naučit jezdit. České motorky většinou padnou do ruky. Jsme na ně zvyklí. Byly u nás a pořád to v nás je. Zahraniční motorky byly po válce také u nás, ale je málo lidí, kteří je mohli odzkoušet. Již několik let je možné ty skvosty také k nám dovést a těšit se na svezení a ukázání široké veřejnosti. V cizině bylo vyrobeno nepřeberné množství motocyklů. Jen malé procento je možno v muzeích nebo na veteránských akcích dnes vidět. U nás vždy české motorky zajímají většinu návštěvníků, neboť jsou naše a každému připomínají nějaký zážitek nebo vzpomínku a proto mají své kouzlo. České motorky máme prostě pod kůží.

Do muzea „ Splněný sen“ se v příští reportáži vrátíme. Podíváme na silné zahraniční stroje. A bude se opět na co dívat!!!

Modelka na Rumpálu z Pavlíkova, výstava Motocykl 2013 Praha Holešovice.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):



TOPlist