yamaha_demo_tour




50 let veteránského hnutí v Brně

Druhou z mimořádných akcí pod křídly brněnského technického muzea je výstava mapující rozsáhlou činnost nadšenců zajímajících se o staré stroje v moravské metropoli. Brněnský klub se tak stal s pardubickým a českobudějovickým jedním z nejstarších veteránských klubů v naší republice.

Kapitoly článku

Vše započalo tím, že parta osmi fandů vlastnící Laurinku z roku 1923 se účastnila prvního legendárního závodu v Pardubicích roku 1960. A tento letopočet je považován za mezník vzniku spolku pod názvem Klub historických vozidel. Jednalo se o novou činnost, kterou nebylo jednoduché někam přiřadit. Tak vzal „veteránisty“ na milost nejprve všemocný Svazarm. Po roce 1989, kdy tato organizace zanikla, vše zastřešuje Autoklub a další motoristické organizace.
Výstava byla zahájena vernisáží 15. 11. 2010. Na ploše 450 čtverečných metrů je pro návštěvníky připraveno ke zhlédnutí na šedesát zajímavých a v mnoha případech mimořádných motocyklů. A nejen jich. K vidění jsou i dobové plakáty, medaile, trofeje, suvenýry a fotografie. Dále je možné spatřit samostatné motory a sbírku chladičových maskotů a mnoho dalších zajímavých exponátů. Automobily z prostorových a technických důvodů nebylo možné vystavovat.
Hned u vchodu nás vítá elegantní černá „šestistovka“ Sunbeam 9A se sidecarem z roku 1932. V jeho blízkosti se skví v plném lesku hned tři vzácné Čechie. První z nich „zkrácená“ sportovní verze 600 OHV. Druhá dvoutaktní je „třistapadesátka“ z roku 1936 a trojlístek uzavírá démonický trojmístný typ 600 OHV z roku 1929. Stroj pana Oldřicha Šandy, jednoho ze zakladatelů brněnského klubu, suploval v některých případech malý rodinný vůz, který byl pro mnoho běžných lidí finančně nedostupný. Vyrobeno bylo zhruba 3000 kusů těchto motocyklů.
Vzácným kouskem, který je v muzeu k vidění, je dvojkolka Walter vyrobená v roce 1908, poháněná plochým řemenem. Provází ho i velmi zajímavá historie. Kolem roku 1975 byl od nás vyvezen do Německa, kde byl restaurován. Před několika lety ho pan Jiří Hořice dovezl zpět do Čech.
V rohu protilehlém od vchodu je pěkně „rudo“. Nachází se zde smečka nabroušených Indiánů, prezentovaných mimo jiné typem Chief-special, nejdražším modelem, který fabrika prodávala, Indian 4 a typem Scout Police. Ostrov uprostřed sálu prezentují až na výjimky stoje anglické produkce, které jsou u brněnských sběratelů velmi oblíbené. Mám na mysli především značky Rudge, Ariel a Norton. Je možné také spatřit vodou chlazený Scott Super Squirrel nebo Zenith 680 s vidlicovým dvouválcem JAP. Ostrůvek doplňují také dva německé stroje NSU, žlutý francouzský Motobecane typ E. Kolekce je též zastoupena několika stroji Jawa a ČZ.
 
A to nejlepší nakonec. U nás vůbec poprvé je vystavován Indian Daytona a jako nevzácnější perla je uložen ve skleněném akváriu. Závodní speciál z roku 1923, disponuje dvěma kostrami. Jednou pro závod do vrchu druhou pro soutěže na ploché dráze. Přední i zadní brzda byla ovládána jedním nožním pedálem. Motorka o obsahu 500 ccm dokáže uhánět na svou dobu úctyhodnou rychlostí 160-170 km.
Permanentně také probíhá promítání mapující činnost brněnských klubů. Za zhlédnutí jistě stojí i ostatní prostory brněnského technického muzea. Například expozice historických vozidel nabízí pohled do produkce moravských výrobců jako jsou Zbrojovka Brno nebo Wikov Prostějov.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist