husqvarna_svartpilen_801_2




1. České muzeum motocyklů Lesná

Muzeum se nachází pár km od Vranovské přehrady. Expozici otevřel majitel pro veřejnost již v roce 1995, v r. 2009 pak bylo muzeum rozšířeno o další výstavní a prodejní galerii. Na muzeum plynule navazuje útulná Moravská restaurace. V rozlehlém areálu je situován i malebný camp a penzion.

Kapitoly článku

Pro mne osobně je návštěva 1. Motocyklového muzea na jihu Moravy srdeční záležitost. Je to první soukromé muzeum, které jsem v naší vlasti navštívil před více jak patnácti lety. Zde jsem také poprvé uviděl stroj Jawa 500 OHC tehdy s postraním vozíkem. Obraz tohoto motocyklu se mi natolik vryl do srdce, že jsem si ho později pořídil.
Exponáty v galerii jsou pravidelně vyrovnány v několika řadách na dlažbě v cihlové barvě. Struktura vystavovaných exponátů se nepravidelně mění. Ne všechny stroje jsou v držení pana Holcmana. Některé stroje jsou zapůjčeny kamarády a přáteli. Další byly repasovány v přilehlé dílně, jiné na renovaci teprve čekají. 
V době mé návštěvy expozici otvíraly po levé straně dvě předválečné „čezety“. V rohu byla k vidění Jawa 500 OHV v žlutočerveném provedení. U tohoto stroje byl udáván rok výroby 1929. Tedy první rok, kdy Jawa motocykly počala produkovat. Pod okny byla ustájena vrchová Jawa 350 OHV z roku 1938. Největší technickou zajímavostí mezi vystavovanými československými motocykly je podle mého názoru „bédéčko“ Praga 500 z roku 1930.
Tmavě modrý stoj vyráběný pražskou akciovkou ČKD je osazen unikátním rozvodem 2 x OHC. S poválečných československých stojů byl k vidění již zmíněný „půllitr“ 500 OHC typ 15 – 02 z roku 1958, tedy z doby, kdy se v Týnci nad Sázavou výroba čtyřtaktů pomalu, ale jistě chýlila ke konci.
 
Ze zahraničních strojů bych si dovolil vypíchnout šestistovku Indian Scout z devětadvacátého roku. K vidění byla anglická pětistovka Matcheless G 80. Tyto stroje u nás prodávala Mototechna v šedesátých letech.
Celou expozici také protínají sportovní speciály a to jak silniční tak plochodrážní. Galerie je také doplněna četnými dobovými artefakty, například prospekty, štítky a státními poznávacími značkami.
Muzeum plynule přechází v útulnou restauraci. Musím přiznat, že pohled do galerie od stolu na vyvýšeném stupínku v restauraci je opravdu úchvatný. Kávu jsem si z tohoto místa náležitě vychutnal s pohledem na vyrovnané šiky strojů, které symbolizují velký kus naší motocyklové historie.
Za mé návštěvy přijelo do Lesné podívat hned několik starých Jawiček. Jejich majitelé shlédli exponáty a občerstvili se v již zmíněné hospůdce.
Součástí celého komplexu je i ubytování, a to jak v kempu, chatkách i apartmánech. Pro osvěžení ubytovaných byl zbudován i bazén. Pan Pavel Holcman provozuje i výkup a prodej dílů na historické stroje. V teplejších měsících je možné areál navštívit na několik hodin pokud jedete náhodou kolem, nebo zde „pobejt“ delší dobu a podnikat odtud výlety po Znojemsku a Podyjjí.
Motocyklové muzeum disponuje po rozšíření v r. 2009 více než 1000 m2 krytých výstavních ploch. Šest sálů v historické formance a dalších dvou objektech tak tvoří pravděpodobně největší areál v republice, specializovaný na staré motocykly.
I proto nabízí Pavel Holcmann dalším sběratelům motocyklů možnost vystavení vlastních sbírek v muzeu, které každoročně navštíví tisíce hostů z tuzemska i zahraničí. Muzeum je celoročně přístupné. V zimním období však pouze po telefonické dohodě. Najdete jej zcela snadno, ve středu Lesné u Znojma.


Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (33x):



TOPlist