journeyman_brezen




Yuki 125i Max: Prostor pro nenáročné

Maxiskútr ve 125, to není jen Forza a Xmax. Dá se pořídit taky za méně než polovinu. Má to ale smysl? Co vás čeká u Yuki, která stojí 56 990 Kč?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Pryč jsou doby, kdy čínské motorky svým designem vzbuzovaly spíše shovívavé úsměvy. Nedá se říct, že by Max nevypadal dobře. Na dálku dokonce vypadá velmi pěkně, hlavně v téhle červené, a ani pohled zblízka není špatný. Tvary jsou líbivé, nechybějí LED světla a hlavně je vidět, že to je velký skútr, žádné šidítko. Však má taky podstatně větší rozvor než Xmax i Forza. Detailní ohledání ale už ukáže, kde se schovává cenovka. Plasty jsou tvrdé, což platí i pro podlážku, a občas si zaskřípou. Zpracování ve smyslu, jak je skútr smontován, není špatné, ale opět musíme brát v potaz tu cenovku. Vyloženě škoda je lacině působící dvojice dvířek schránek pod řídítky – drží na úzkém kousku a mají při otevření dost velký vakl, nic moc nevypadá ani díra zámku a vlevo je vevnitř díra na zásuvku, jenom bez zásuvky. Velká škoda, tohle vidíte často a dělá to Yukině špatnou reklamu.

Přístrojová deska a vlastně celý kokpit je Yamaha Xmax odshora dolů. To není lehká inspirace, nýbrž těžká kopírka. Do zmiňovaných schránek pod řídítky se leccos vejde, pětipalcový smartphone v pohodě a navíc jsou zamykací, jen prostě to laciné zpracování… Informační rozhraní tvoří dva digitální budíky s kontrolkami uprostřed - vlevo je rychloměr, otáčkoměr a palivoměr, vpravo potom hodiny, tripy, kilometry a teploměr vody. Takhle na fotce to vypadá, že na nich není nic vidět, ale bez obav, ony se jen strašně špatně fotí, viditelné jsou i na slunku docela dobře. Když už jsme v kokpitu, musím Yuki pochválit za ruční brzdu, řešenou stejně jako na Tmaxu (zase inspirace Yamahou), ta je super. O té se dvojnásob drahé konkurenci ani nesní.

 

Nakousli jsme praktičnost, tak pojďme pod sedlo. Yuki říká, že se tam vejdou dvě helmy, ale je to spíš jen takové zbožné přání. Podsedlák je dlouhý, ale nízký. Dopředu jsme dali otevřenou helmu a dozadu ne, protože je tam baterka přesně v místě, kam by ta helma měla přijít. Možná nějaká hodně malá helmička že by se vešla, ale fakt nevím jak. Úhel otevření sedla by taky mohl být větší. Ochrana proti větru je celkem fajn, nižší plexi funguje přesně tak, jak vypadá. V dešti byste ocenili vyšší, ale do města je zase fajn takhle nízké.

Max je pro ty, kdo nemají peníze na nabušené Japonce, ale rádi by pohodlí maxiskútru. A co se ergonomie týče, je to fakt dobrý. Sedlo je pohodlné a prostorné, taky spolujezdec má dost místa a velká madla plus výklopné stupačky. Prostoru na nohy má řidič docela dost, sice si nohy úplně nenatáhnu, ale je to cajk. Řídítka jsou přirozeně, ovládací prvky na svých místech, prostě kdybych si měl vybírat skútr jen podle toho, jak se mi na něm sedí, tak Max postupuje do užšího výběru.

Jenže když chcete i jisté jízdní vlastnosti a výkonný motor, tak se budete muset poohlédnout jinde. Max není pro ty, kdo jsou zvyklí spěchat. Pohled do technických údajů napoví, že tohle není žádné dělo: necelých devět koní na maxiskútr s udávanou hmotností 140 kg (nějak podezřele málo) a psaná maximálka 85 km/h. Skutečnost je možná ještě o trochu horší, než byste čekali. Motor sice startuje (kromě elektriky je k dispozici také startpáka) i běží na volnoběh velice klidně a není otravný, rozjezdy má ale vyloženě vlažné a než se člověk nacpe na semaforech dopředu, měl by se podívat, kdo stojí v první brázdě. I s plným plynem se rozjíždíte na úrovni obyčejných aut, zapomeňte na to, že byste nějak vystřelili.

Motor působí udušeně a zastřeně, tady asi řádila euro-čtyřka víc než u jiných. Když jedete ve dvou, je to bezmála jak na padesátce. Škoda. Není to o tom, že by Yuki nechtěla jet, ona zrychluje, jen prostě pomalu. Jak v normálním autě. Když nepospícháte a jste spíše klidní jezdci, nevadí vám to. A pro lidi, kteří nemají s jednou stopou moc zkušeností, případně pro starší řidiče by tahle míra dynamiky mohla být lákavější než "raketový pohon" omílané Forzy či Xmaxe. I na obchvat města si můžete s Yukinou vyjet, když budete hodně drsní a podržíte plyn z kopce, tachometr vám ukáže dost přes stovku. Já tam viděl 113, ale to už jsem měl pocit, že se celý skútr rozpadne, jízda byla hodně nepříjemná. Kolem devadesátky je to ale na pohodu. Potřebujete na skútru jezdit rychleji?

Ono to souvisí i s podvozkem a pneumatikami, které jsou černé, kulaté a s podivným hrubým vzorkem. Značka „na vodě s vykřičníkem“. Podvozek není vůbec špatný, pokud se bavíme o přesnosti řízení a chování v zatáčkách při běžných rychlostech, do nějakých divočin se stejně nepouštíte kvůli línému motoru a pneumatikám. A kvůli škrtajícímu hlavnímu stojanu na levou stranu, a to fakt nejedete žádné MotoGP, nýbrž celkem běžné náklony. Problémem pro Maxe je přejezd příčných nerovností a vůbec vymetání děr, to hlavně zadní odpružení nese s velkou nelibostí, a když skútr zatížíte dvěma osobami a jste líní upravit předpětí, máte občas strach, jestli dorazíte v jednom kuse. Kostky potom i při provozu sólo nejsou terénem, který byste za den chtěli projíždět dvakrát. Reputaci podvozku výrazně vylepšují brzdy s propojenou funkcí (ABS za tyhle peníze chtít nemůžete), které fungují velmi dobře. Aby ne, když jsou obě kotoučové.

Yuki 125i Max jeto maxiskútr za méně než 60 tisíc, méně než polovinu, co stojí renomovaná konkurence. Ta z něj mít strach nemusí, určitě jí neodtáhne nerozhodné klienty. A co se portfolia Yuki týče, už jsem od téhle průhonické značky jezdil na lepších strojích, třeba letošní novince 125i XTR. Ale špatný Max také není, jen má svá specifika. Dynamika je vlažná, podvozek spíše na rovný povrch a zpracování má taky pár mušek. Na druhou stranu nabídne opravdu hodně prostoru, pohodlnou jízdní pozici a slušné brzdy. A nevypadá špatně. Je to maxík pro ty, co nespěchají a co se rádi rozvalují. Bydlíte na vsi a potřebujete dojíždět do nedalekého města do fabriky a nákupy? S Maxem úplně na pohodu, navíc za cenu, za kterou od Japonců nebo Evropanů seženete malé městské drncátko.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

vzhled
ergonomie a prostornost
brzdy
kultivovaný motor
cena


tvrdé plasty
vlažná dynamika
podvozek na nerovnostech


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 12 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Dan66 přispěl 6 Kč
Dawes přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist