yamaha_demo_tour




Yamaha YZF-R6 (r.v. 99 a 01)

Když se v roce 1999 objevila na trhu nová Yamaha YZF-R6, doslova ohromila celou řadu nových příznivců této kubatury. Svým vzhledem do značné míry připomíná své silnější sestřičky YZF-R1 a YZF-R7 a když přihlédneme k tomu, že ve své třídě má nejvyšší výkon, zdá se být nejatraktivnější mezi šestistovkami.

Kapitoly článku

Na první pohled R6ka přesně zapadá do YZF-R série a není problém si ji splést třeba s R1čkou. Vpředu dva světlomety protažené do stran (s parkovacími světlomety v rozích) jsou typickým znakem těchto motocyklů. Mezi nádrží, podsedlovou částí a přední kapotáží vyniká lehký hliníkový rám.


Pro R6ku byl vyvinut zcela nový motor stejné koncepce jako motor pro R1. Jedná se o čtyřdobý řadový kapalinou chlazený šestnáctiventilový čtyřválec DOHC o zdvihovém objemu 599 cm3. Agregát je uložen do páteřového hliníkového rámu typu Deltabox II. O dobrý poměr směsi vzduchu s benzínem se starají čtyři karburátory značky Keihin. Zajímavý je náporový otvor sání mezi předními světlomety: je přizpůsoben tak, že motor saje i při vyšších rychlostech čistý a chladný vzduch. Převodovka je šestistupňová a lze s ní lehce a přesně řadit.


Pocit z jízdy je vynikající. Tedy alespoň z pohledu řidiče. Díky širokému rozsahu otáček si s R6kou můžete ledacos dovolit. To, co se jí nejvíce líbí, jsou široké, hodně zatáčkovité silnice. Skládá se do nich doslova sama a mohu vás ujistit, že i v rychlostech, kterým uvěříte, až když se podíváte na tachometr. I díky tomu byste si to mohli na tomto stroji rozdat s kdejakou sedmsetpadesátkou a slušně jí přitom zatopit. Dalším důvodem je i hmotnost 169 kg a výkon 120 k, což je na šestistovku docela hezký poměr. Trochu nevýhodou mohou být vysoké rychlosti pro jezdce vyšší postavy. Je vystavován odporu vzduchu díky nižšímu přednímu plexisklu. Spolujezdec si moc pohodlí také neužije, ale to je u supersportovních motocyklů celkem běžná záležitost. Motocykl má poměrně krátký rozvor.


O bezpečné zastavení se starají účinné brzdy. Vpředu se jedná o dvoukotoučovou brzdu o průměru 298 mm, vzadu potom o jednokotoučovou o průměru 220 mm. Odpružení je také na vysoké úrovni a je vpředu i vzadu plně seřiditelné. Vzadu je kolo umístěno do hliníkového kyvného ramena. Zdvih je zde 120 mm. Vpředu je teleskopická vidlice o zdvihu 130 mm. Na předek se na nerovné silnici přenášejí docela nepříjemné vibrace. Přední pneumatika nese rozměr 120/60 ZR 17, zadní potom 180/55 ZR 17.


V kapotáži je integrován plně elektronický, jednodílný panel. Uprostřed je otáčkoměr bílé barvy, nalevo potom vícefunkční digitální displej, na němž naleznete rychloměr a počítadlo denních i celkových kilometrů. Dole jsou potom umístěny potřebné kontrolky. Všechny ovládací prvky jsou na řídítkách.


Na českém trhu se Yamaha YZF-R6 pere o přízeň nejvíce s motocykly Honda CBR 600F, Kawasaki ZX-6R a Suzuki GSX-R600. Celá tato čtveřice je výborná a je opravdu těžké si mezi nimi vybrat, ale to už posuďte sami.

Informace o redaktorovi

Pavel Růžička - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):
Motokatalog.cz



TOPlist