yamaha_demo_tour




Yamaha XVS 1300 A Midnight Star

Kapitoly článku

Motor a jízda

Srdcem motocyklu je kapalinou chlazený V-twin 60° SOHC o objemu 1304 ccm, který dosahuje výkonu 72,8 k při 5500 ot/min. O přísun paliva se stará elektronické vstřikování a nadměrné vibrace tlumí dva souosé vyvažovací hřídele. První usednutí za řidítka působí díky nízkému usazení a velkému sedlu velice komfortním dojmem, nicméně i tak si za široce rozevřenými řídítky uvědomujete celkovou mohutnost stroje.


Otočením klíčku mezi přístrojovkou a předním světlem Vám k uvítání zamává ručka rychloměru a nic nebrání po následném předstartovním kochacím tanečku okolo motocyklu s úsměvem na rtech vyjet do světa.
Klasické plošinové stupačky a řazení špička pata se jeví jako bezproblémová záležitost. Oproti starší XVS 1100 a dříve testované devatenáctistovce jsou plošinové stupačky výše, nicméně i přes to při prudším náklonu v zatáčkách velice brzy dojde k jejich kontaktu s vozovkou.
Nic se však neděje, stejně jako v minulosti u jedenáctistovky jsou plotny sklápěcí a vybaveny opět vyměnitelnými “botičkami“. Jízda samotná je velice příjemná a v rámci dané kategorie nabízí mohutný dvouválec nefalšovanou radost z jízdy, kterou si jezdec náležitě užívá se vším všudy. Odpor větru je dost citelný, nicméně díky usazení a stylu jde spíše o charakteristické znamení, než o nedostatek nad kterým je se třeba pozastavit.

Pohodová a cestovní rychlost se tak pohybuje kolem 130 km/h, kdy se na zařazený 4. rychlostní stupeň budete kochat ubíhající krajinou. Náležitě dimenzovaný motor dokáže tohoto cvalíka rozhýbat až k hranici 170 km/h, ovšem jedná se zde o hodnotu v pravdě limitní, jelikož při této rychlosti si díky širokému usazení budete připadat spíše jak rozvinutý brzdící padák stíhacího esa než jezdec na ocelovém oři.

Odpružení motocyklu je spíše tužší a na opravdu velkých výmolech to tak ucítíte na své zadnici. Osobně mi to však u tohoto stroje vyhovovalo, jelikož díky opravdu dobrému rozložení hmotnosti a dostatečně dimenzovanému rámu se dá s motocyklem i v zatáčkách kupodivu bez větších obtíží jet ve svižnějším a velice zábavném tempu, pokud máte zrovna náladu.
Vaším limitem je potom jen příslovečná obezřetnost k hmotnosti motocyklu a ohleduplnost vůči ostatním účastníkům provozu a koneckonců rychle mizícím plošinovým stupačkám.
Jednotlivé převodové stupně zapadají při jízdě, jak po másle. Jedničku lze vytočit při mohutných rozjezdech až k hranici 80 km/h, kdy zasáhne omezovač. Díky mohutnému krouťáku ji lze v nouzových případech použít i jako záchranou brzdu, ale je třeba si počínat opravdu obezřetně a pro poklidnější jízdu a předpisy podstatně dříve řadit na vyšší rychlostní stupeň. Dvojka končí někde na 120-130 km/h, abychom pak přeřadili velice rychle na oblíbenou a využívanou 3, kterou poté na okreskách dle libosti a stylu kombinujete se 4, se kterou však počítáte ve slušném zátahu až tak od 110 km/h, i když i kolem 70 km/h se s ní dá (kde je povoleno) ještě v obci vystačit a na okreskách ani nemluvě.

5. rychlostní stupeň jsem potom osobně používal spíše zřídka a jeho využití soustředil více na dálniční přesuny podobně jako třeba u nové H-D převodovky 6. Osobně jsem očekával poněkud pružnější rozsah jednotlivých rychlostních stupňů a širší využití 5. rychlostního stupně i v nižších rychlostech, ale člověk nemůže mít všechno.


XVS 1300 A je bezesporu stroj na delší cesty a přesuny krajinou. Ve městě je jízda sice možná a v rámci kategorie pro přihlížející i vcelku dunivá a na pohled lákající, nicméně s pohledu jezdce je to kupodivu dost o řazení a v husté dopravě rovněž o slušném umu zvládnout obstojně manévrovat. Nejčastější pro vás tak kolem 40-50 km/h bude řazení mezi 2-3, kdy je především kolem 40 km/h opravdu kumšt odhadnout, jestli dvojku nebo trojku na pohodovou jízdu. Jinak je i zde jízda vcelku příjemná a zábavná, jakmile je stroj v pohybu, přebytečná kila a peripetie s ovládáním na místě jsou rázem zapomenuty.
V předu osazené dva kotouče o průměru 298 mm dvoupístkovými třmeny vše zvládají vcelku obstojně a všechnu tu hmotu náležitě usměrňují, nicméně vzhledem k poctivému plechovému charakteru bych se asi za čtyřpístky rovněž nezlobil. Zadní 298 mm kotouč s jednopístkovým brzdícím třmenem vycházejícím ze silnější devatenáctistovky se sice neztratí, nicméně pro adekvátní účinnost potřebuje mohutný pedál po razantnějším sešlápnutí i náležitou pomoc z předu v případě akutního brzdného manévru.
I přes pro tuto kategorii příznivou hmotnost 283 kg je zkrátka třeba počítat, že se motocykl nezastaví jen tak na požádání jako sportovní žihadlo, vše chce náležitý rozmysl, předvídavost a především respekt. V průběhu testu jsem s motocyklem bez sebemenších problémů najezdil v kratším testu 976,6 km s průměrnou spotřebou kolem 5,9 l/ 100 km.

Závěr

Celkově lze říci, že se jedná o velice vydařený stroj kategorie cruiser a především plnohodnotnou náhradu za dřívější XVS 1100 Drag Star. Yamaha se tímto strojem jednoznačně vrací na vrchol mezi ostatní japonskou konkurenci v této objemové kategorii. Z ostatních značek se sluší zmínit určitě Honda VTX 1300 s mírně vyšším výkonem, Suzuki s klasičtějším vzduchem chlazeným Intruderem 1500C. XVS 1300 A je však jednoznačně z výše zmiňovaných nejlehčí a má asi v rámci kategorie nejsportovnější charakter. Mě osobně zaujal velký a silný motor, poctivý kov na jednotlivých součástech při zachování velice příznivé hmotnosti a bezúdržbový pohon zadního kola pocházející ze silnější devatenáctistovky. Finální rozhodnutí je samozřejmě na Vás, XVS 1300 A Midnight Star je aktuálně (březen 2008) za 279 900 Kč.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ vzhled a design kombinující klasiku s modernou
+ v rámci možností velice pohodlný stroj a to i pro spolujezdce
+ poctivý kov na jednotlivých součástech
+ motor


- účinnější brzdy by se hodily
- možná ještě o trochu výše umístit plošinové stupačky


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):



TOPlist