Yamaha XVS 1300 A Midnight Star

Po představení a redakčním testu monstrózní klasiky XV 1900 Midnight Star se po určité době vracíme ke kategorii cruiser ve stáji Yamaha. Tentokrát jsme náš hledáček zaměřili na mladší a o něco sportovnější a objemově střídmější modelovou variantu XVS 1300 A. Ta definitivně nahradila všem dobře známou XVS 1100 Drag Star, která se byla v minulosti v nabídce výrobce bestsellerem této kategorie.

Yamaha XVS 1300 A Midnight Star

Kapitoly článku

Úvod

Ačkoliv se na první pohled zdá, že třináctistovka hraje z podobných not jako silnější kolegyně, nenechme se zmást. V rámci možností má sportovnější charakter, kapalinou chlazený motor a klasické retro prvky jsou zde přeci jen trochu na ústupu oproti silnější devatenáctistovce. Yamaha má s motocykly tohoto typu již dlouholeté zkušenosti a tak je vcelku pochopitelné, že musela i v této objemové třídě aktuálně zareagovat na stále nápaditější konkurenci a přísnější emisní normy.

Vývoj a design

Bezesporu maximalistický vzhled tohoto motocyklu úzce vymezuje styl a jeho celkový výraz. Moderní technologie a prvky jsou na tomto stroji citlivě spjaty se vzhledem klasického motocyklu kategorie cruiser. Nízké těžiště, široké pohodlné sedlo jezdce a široce otevřená řídítka, to jsou základní atributy tvořící charakter tohoto velkého motocyklu.
Dominantou přední části je sdružený mohutný světlomet s čirou optikou typický pro kategorii Midnight Star v kombinaci s blinkry s čirým sklem. V zadní části je potom stroj ukončen velkým koncovým světlem a opět držákem blinkrů nemálo podobný stylu a vzhledu, jež jsme již viděli u silnější devatenáctky.
Jako užitečné a přínosné k širokému a nízkému usazení s rukama umístěnýma na širokých řidítkách lze připočíst klasické plošinové stupačky, řazení špička pata a mohutné dobře tvarované sedlo.To vše v rámci možností této kategorie nabízí komfort, který Vás jen tak neunaví. Vzhledem k rozměrům a proporcím zůstalo i trochu více místa pro spolujezdce, který překvapivě rovněž netrpí a na vcelku prostorném sedle skousne tak i nějaký ten km bez větších potíží, podobně jako na silnější variantě.

Jako technicky a vzhledově vydařené řešení lze považovat umístění většího chladiče. Ten je zasazen rozumně vpředu do klasického trubkového rámu a nepůsobí tak příliš rušivým dojmem. Dobře tak může vyniknout velký dvouválcový motor s úhlem 60ْ se zabroušenými bočními žebry a pochromovanými kryty hlav válců. Za velice praktický a u této kategorie skoro již standardní lze považovat rovněž sekundární pohon řešený řemenem, který je navíc doplněn kovovým krytem.
Oproti silnější variantě zde najdeme na první pohled nápadný sportovnější budík, který je vkusně integrovaný na řidítka, který je tak lépe čitelný a umístěný v zorném poli jezdce. Vše je vcelku dobře vidět a při noční jízdě navíc umocněno podsvícením do červena. Ovládání denního počítadla km, času, dojezdu na rezervu a tachometru může jezdec bez problémů přímo ovládat pravou rukou při jízdě na řídítkách bez toho, aby se musel výrazněji omezovat.
Vše je řešeno velkým tlačítkem “select“ na pohyb nahoru a dolu v menu doplněné o “reset“.
Na pravé rukojeti rovněž nalezneme přepínač zapnutí výstražných směrovek, což je u tohoto kolosu více než praktické.
Objemná 19l nádrž je plněna přes tradiční letecký uzávěr, který tak jen podtrhuje její sportovnější vzhled. Naopak za klasické prvky lze považovat hluboké velké kovové blatníky, které podobně jako impozantní paprskové ráfky “loukotě“ umocňují naopak pocit sounáležitosti se značkou a především silnější devatenáctistovkou. Nemálo podobná a mohutná je i koncovka výfuku, která svým dlouhým laufem dodává stroji ještě více na robustnosti. Devatenáctistovka je  vybavena přívěrou EXUP, zde zůstalo pouze u katalyzátoru a lambda sondy. Na pěkný trubkový černý rám, který je dobře protažený až pod sedlo, navazuje kyvná vidlice, která vtipně skrývá před Vaším zrakem velkou centrální pružící a tlumící jednotku.
S hmotností 283 kg se lehce zapotíte při manipulaci na místě, i když v rámci této kategorie to není žádný velký cvalík a vychází oproti přímé konkurenci velice příznivě. Rozumně je řešeno rozdělení poměru hmotnosti 48:52, které by tak mělo napomoci celkově lepší ovladatelnosti. Mohutné loukotě s kotouči jsou obuty do 16“ pneumatik o rozměrech v předu 130/90 a vzadu do robustnější 170/70.
My jsmě měli k dispozici na test modelovou variantu 2007 v krásném lávově červeném provedení. Pro letošní sezónu zůstává vše beze změn, jediný rozdíl bude právě v barevném provedení, kdy stříbrnou nahradí nově provedení v modré .

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.83
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist