Yamaha XJR 1300 SP

Typickým představitelem muscle-biků je těžkotonážní drobeček XJR 1300, jehož měla Yamaha na trhu dvě verze. Trend k výrobě silných strojů u japonských výrobců je znám, ale v případě XJR byla na rozdíl od konkurence soustředěna pozornost spíše na jízdní vlastnosti a vzhled než na omračující výkon. Jak se zdá, tato volba byla správná. Námi testovaná vychytanější verze SP nabízí svému jezdci některé prvky, které ještě více zpříjemňují požitek z jízdy a celkový image motocyklu potažmo jezdce.

Yamaha XJR 1300 SP

Kapitoly článku

XJR 1300 SP

patří podle mého mínění asi k nejhezčím naháčům své kategorie na trhu. Všechna ta nádhera je poskládána do pevného dvojitého kolébkového rámu, který je u tohoto stroje stejnou klasikou jako naturální vzhled odkrytého, vzduchem chlazeného motoru. Na první pohled upoutá na motocyklu typický kulatý světlomet s chromovou obroučkou. Chromem se nešetřilo ani na krytech přehledných budíků a přístrojovém panelu, kde nechybí ani takové detaily, jako je například ukazatel množství paliva v nádrži či efektní destička z leštěného kovu s logem stroje. To pro případ, že byste při strhující jízdě zapomněli, s kým máte tu čest. Verzi SP si můžete dopřát ve dvojím barevném provedení, jež se snaží evokovat sportovní ambice. Za povšimnutí stojí také olejové tlumiče značky Öhlins, pohodlnější měkčí sedlo, či řetěz zlaté barvy. Co však vtiskuje motocyklu jeho osobitý výraz, jsou doširoka se rozvírající chromové kónické koncovky výfuků, které v kombinaci s mohutným kolem a mřížkou rozsvíceného zadního světla mohou způsobit některým jedincům padání čelisti. Pro jejich oživení potom můžete použít dvojici účinných klaksonů, které probudí na silnici i pár volů. Celkově lze říci, že i přes svojí mohutnost působí XJR opticky velmi lehce a vděčí za to především propracovanosti vydařeného

elegantního designu

.


Motor vychází u XJR ze slavné dvanáctistovky FJ, ale samozřejmě prošel úpravami (například větší vrtání). Pro jeho usazení byl podstatně vylepšen již zmiňovaný dvojitý kolébkový rám. Ačkoliv stroj nedosahuje extrémního výkonu jako například konkurenční X-Eleven, vůbec to není na škodu. Velice pohodových 78 kW (106 k) při 8000 ot/min vám určitě poskytne širokou škálu volnosti. Pokud budou stačit zkušenosti, silnice a neodlétnete, XJR se s vámi ochotně rozjede až k hranici 220 km/h. Aby taky ne, když pod sedlem přede výkonný řadový čtyřválec s šestnácti ventily a rozvodem DOHC o objemu bezmála 1300 cm3 (zvuk motoru). Motor byl konstruován s důrazem na vysokou životnost při minimální údržbě. I když se jedná o jednotku, která je chlazená vzduchem, co do hlučnosti se bez větších obtíží vyrovná těm s kapalinovým chlazením. Motor je velice pružný a připraven udělat vše, o co bude pootočením plynové rukojeti požádán. Jednotlivé rychlosti jsou uzpůsobeny do větší síly a mají široké rozpětí zátahu. Stroj tak nezaskočí ani jízda na vyšší rychlostní stupeň při nižších otáčkách. Spojka jde s příslovečnou lehkostí, u stroje tohoto objemu až zarážející. Oproti konkurenčním motocyklům u mě získala jednoznačně body. Motocykl je vybaven nádrží na 21 l o níž lze říci, že při námi naměřené kombinované spotřebě 6,9 l je dostačující. Motor přede jako kotě a na sytém charakteristickém zvuku XJR se podepisuje zvláště dvojice kónických koncovek výfuků.



Co se jízdních vlastností týče, i zde nás XJR příjemně překvapilo. Vzhledem ke kvalitnímu odpružení tlumiči Öhlins byla jízda i na delší vzdálenosti snesitelná. O to se určitou měrou postaralo měkčí a

pohodlnější sedlo

(verze SP), to ocení hlavně spolujezdci. Ačkoliv motocykl váží 230 kg, je velmi dobře vyvážen. Neměl jsem sebemenších problémů s pohybem motocyklu na místě. Jen pro usazení na centrální stojan to chce trochu více síly. Naštěstí je motocykl vybaven tradičním "policajtem". K němu bych měl drobnou výhradu, a to k jeho sklopení za jízdy, kde jezdci s větší botou bránil ve snadném řazení. Nicméně tento problém mohlo způsobit jen mírné pokřivení stojanu námi testovaného modelu. XJR svědčí vzhledem k jeho velikosti a obsahu více delší cesty, ale jelikož je docela dobře ovladatelný, nějaký ten občasný městský provoz ho nijak nerozhází. Pokud jste vyznavači ostré a rychlé jízdy, budete muset počítat s tím, že to bude dost foukat. Pneumatiky o rozměrech v předu 120/70 ZR17 a vzadu 180/55 ZR17 jsou zárukou bezpečného usazení v zatáčkách. Ale pozor na správné a nesjeté obutí. O bezpečné zastavení se starají osvědčené čtyřpístkové kotoučové brzdy ze supersportu R1, které vás opravdu nezklamou. XJR 1300 SP je motocykl pro náročné jezdce, kteří přesně vědí, co chtějí. Kromě největšího objemu motoru, který se do motocyklů této kategorie montuje, přinese stroj svému majiteli i neotřelý

originální design

, kterého si nelze nevšimnout. Nutno však dodat, že ačkoliv si oproti konkurenci co do ovladatelnosti XJR stojí na výbornou, měla by být i v tomto případě kritériem pro vaši možnou koupi také jezdecká vyzrálost. XJR 1300 můžete mít ve verzi SP za 298 736 Kč. Barevné kombinace pro sezónu 2003 jsou žlutá, modrá a černá.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička - Výška testovacího jezdce: 182 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.14
Známkováno: 7x

Motokatalog.cz
Náš tip

Yamaha XJR 1300

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist