globalmoto_unor




Yamaha XJ6 ABS

Kapitoly článku

Motor a převodovka

Tenhle čtyřválec mě prostě dostal, nevěřil bych, že šestistovka může mít takovej záběr odspodu - i když samozřejmě zase bez sportovní špičky. Možná, že měření na brzdě by neukázalo až tak velký rozdíl od konkurence, ale díky krátkému zpřevodování prostě XJ6 i s parametry 78 koní a 60 Nm působí jako pořádný tahoun. Motor se již od nějakých dvou tisíc bez problémů sbírá a tah se lineárně zvyšuje až do 10 tis otáček. I při padesátce ve vesnici si můžete nechat zařazenou šestku a motor se za vesnicí bez protestů nechá opět roztáhnout do cestovního tempa!!! Nahoře se žádná sportovní špička sice nekoná, ale jízda ani tak není žádném případě nudná. K tomu přispívá i pěkný hutný a řezavý zvuk, který dělá čtyřválcovým ječounům docela dobré jméno.
Co se maximálky týče, ze zvědavosti nad průběhem křivky jsem na dálnici (samozřejmě německé ;-) mašinu prohnal až na dvoustovku - nahoře sice už moc nezrychlovala, ale zase jsem nebyl úplně připlácnutý k nádrži. Pepa Sršeň mi navíc potvrdil, že polokapotovaná verze mu na letišti ukázala i 220 km/h. Když jsem se vracel z první dvousetkilometrové projížďky a na palivoměru už zbýval jen poslední dílek, trochu jsem se obával výsledné spotřeby při razantní jízdě. O to větším překvapením byla slušná spotřeba 5,8 na sto. Další den jsem jezdil klidněji, ale zase projížděl několik dlouhých dopravních zácep a část cesty jel ve dvou, takže ani 5,5 L/100km není špatná hodnota, při běžném ježdění by se průměr asi ustálil na pěti litrech, což při velikosti nádrže 17,3 litru zaručuje tankování až po 300 km.
Převodovka mě nijak nenadchla ani nezklamala. Chod řadičky je trochu delší a není nijak výrazně cítit odezva od páčky, na druhou stranu za celý víkend jsem převodovku nenachytal při ničem nekalém. Celkově bych řekl, že ještě o něco lepší než u FZ. Odstupňování rychlostí těsně za sebou naopak posiluje požitek z jízdy a před každou zatáčkou si snadno nachystáte přesně takový kvalt, který vás za zákrutou pořádně zatáhne dopředu. Při pojíždění po městě bylo také znát, že vstřikování někdy nepatrně zacuká při ubírání a přidávání plynu ze zavřené polohy, ve vyšších otáčkách to ale nepocítíte.

Odpružení, jízda, brzdy

Už při nasedání na motorku mi odpružení přišlo měkké a zdvihy nějak dlouhé. Při jízdě ale tento pocit zmizí a vy si jen vychutnáváte lehkost, s jakou tlumiče sbírají nerovnosti našich rozbitých silnic a neobtěžují jimi jezdce. I v zatáčkách vše funguje jak má a teprve když se odvážete a začnete se pouštět do větších náklonů, projeví se měkký podvozek a dostaví se mírné zavlnění a nejistota, kolik toho podvozek ještě snese. Už se těším, až XJ za pár týdnů ještě proženu na okruhu a dokončím testík ze všech pohledů. Ve městě je XJ jako ryba ve vodě, díky zátahu ve všech otáčkách není problém se prosmyknout do volného pruhu či udělat myšku při vyhýbání kanálu.

Jen při jízdě se spolujezdcem se dostaví očekávaný pocit nestability a těžkého řízení, který je při jízdě s těžším spolujezdcem vlastní všem menším strojům. To byla v porovnání s novým strojem také asi jediná výhoda našeho starého rodinného XJ600N, u kterého se jízda ve dvou vcelku snadno kočírovala a spolujezdec měl k dispozici obrovské široké sedlo. Na nové XJ6 má spolujezdec stejné pohodlí, jaké je u dnešních strojů této kategorie obvyklé, a nebude problém přemluvit  slečnu na delší dovolenou. Jen ji musíte naučit popadnout designově dokonalá madla, která se ale nedrží tak dobře jako klasické nevzhledné držadlo. Pod sedlem  se skrývá malý úložný prostor, kam se ale vejde  spíš jen lékárnička, dvoudílný nepromok tam asi nacpete jen stěží.
Brzdy nové XJ6N odpovídají této kategorii a typu jezdců, kteří tyto stroje budou sedlat. Žádné jedovaté sportovní kousavky, které si zablokujete malíčkem, ale praktické a účinné brzdy, u kterých se i při silném záběru dobře dávkuje účinek. Na okruhu by sice nenadchly, ale ve spojení s nadstandardním ABS pak máte jistotu, že jste pro svůj bezpečný nájezd do zatáčky udělali maximum a nemusíte se tolik bát nerovností či štěrku.
Při zkouškách ABS mi někdy přišlo, že systém zasahuje trochu brzy a mohl by ještě chvilku počkat na ten okamžik, kdy pneumatiky maximálně zabírají a pocitově už jsou na hraně. Nakonec jsem došel k závěru, že při zkouškách extrémního brždění na letišti nebo okruhu by trénovaný jezdec s klasickými třípístky určitě zastavil rychleji. Ale v provozu při nouzovém brždění, kdy musíte kvůli nějakému idio...vi vyjíždějícímu z vedlejší silnice nebo pruhu skočit na brzdy? Tam jednoznačně hlasuji pro ABS.
Co dodat závěrem?
Yamaha XJ6N mě nadchla a myslím, že osloví i hodně majitelů předchozí modelové řady, přestože po stránce designu zvláště u nahaté verzi není ani stopa nějaké podoby. U polokapotované verze, kterou otestujeme za pár týdnů, už se možná nějaká podoba najde, uvidíme. Nové nahaté XJ6 toho za svoji cenu nabízí opravdu hodně a v moderním pojetí navazuje na myšlenku původní řady XJ, která dokázala skvělým způsobem skloubit užitnou hodnotu, zábavu a v polokapotované verzi i nějaké to pocestování.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Motokatalog.cz



TOPlist