yamaha_demo_tour




Yamaha TMAX 500

Letos dostal TMAX komplet novou tvář a zcela přepracovaná je i zadní část a boky. Navíc dopředu přišlo o palec větší kolo, a tak určitě stojí zato si ověřit, jak se tohle všechno v nové sezóně osvědčí. Takto jsem uvažoval, když jsem usedal na nový model. O dalších inovacích jsem měl jen mlhavé tušení, ovšem hned po nastartování je znát podle trochu hlubšího a sportovnějšího „zavrčení“ také nějaký ten zásah pod kapotou.

Kapitoly článku

Design

Starší model měl spíše oblé tvary, model pro letošek začal trochu více přiostřovat hrany, především v zadní části. Radikalizace je navenek opravdu pěkně poznat, nový profil skútru je mezi ostatními dobře rozpoznatelný podle mě jde o změnu k lepšímu. Zezadu je dominantou velká sdružená svítilna. Ostře ohraničená svítilna dává stroji sportovní nádech. Po pravé straně určitě postřehnete pěkně vysoko střižený výfuk, který opět dává tušit více sportovní choutky stroje. Nesmím zapomenout na zajímavé uchycení zadního kola. Hřídel je více než 8 cm vidět mezi středem kola a vidlicí a působí to docela chytlavě.
Plochy pro nohy jsou osazeny leštěnými kovovými plochami s vyraženým nápisem stroje. Jde o vodorovné i skloněné plochy. Tunel mezi plotnami je dost vysoký a lesklý, oproti staršímu modelu má povrch méně odolný proti šmouhám z bot. Po pár nasednutích je to znát. To bych viděl jako malé mínus v užitkovosti. Přední opět sportovně střižená kapota vyměnila starší „mandlové“ světlomety za protažené svítilny a blikače také doznaly designérský zásah. Lakované plochy přibyly i na pravé straně stroje a především na variátoru je to na škodu. Zde opět botou škrtáte při použití hlavního stojanu a šmouhy kazí lesklou plochu.
Přístroje jsou úplně z „jiného světa“ než loni. Oproti loňskému modelu se tachometr přesunul do středu a otáčkoměr se vtěsnal do spodní části v podobě posuvného indikátoru. Palivoměr a teploměr mají kruhový budík na každé straně tachometru. Tripmaster a další tlačítko pro ovládání zobrazení údajů na spodním displeji je pohodlné a účelné.
Kompletně přepracované sedlo získalo změnou nejen optickou lehkost, ale změnilo se také otevírání - nově proti směru jízdy. Nevím nakolik to budoucí zákazníci ocení, mě osobně se pod sedlo dostávalo hůře než loni. Musíte se sklonit a je to trochu „proti srsti“. Možná to jinak konstrukčně nešlo, ale to se mohu jen domnívat. Ovšem na druhou stranu to jednu výhodu má. Ať máte jakkoli natočená řidítka, v otevírání sedla to nevadí. Jinak sedlo neztratilo nic ze svého pohodlí a sympatické tuhosti.

Motor

Měl by to být „starý“ známý řadový čtyřdobý dvouválec DOHC o objemu 499 cm osazený elektronickým vstřikováním a maximálním výkonem 43,5 koní při 7500 ot/min. Maximální kroutící moment je 45 Nm při 6500 ot/min. Motor je ale osazen jinou, sportovnější mapou vstřikování. Tato změna dává stroji až překvapivý sportovní náboj. Loňský model se i přes svou sílu s novým modelem nemůže měřit! Letošní motor se až neskutečně lehce vytáčí a jeho po překročení hranice 5 tis otáček Tmaxe doslova vystřelí vpřed. Možná, že tomu pomohla i celková redukce hmotnosti o 5 kg na celkových 203 kg suché váhy. Když se vám při rozjezdu podaří vyhnat otáčkoměr nad hranici právě 5 tis otáček, málo co vám na semaforech stačí.

Jízda a posaz

Posaz je hodně pohodlný a všichni si myslím najdou tu pravou příjemnou polohu. Okamžitě oceníte dvě velké schránky před koleny, i když alespoň jedna by mohla být uzamykatelná. Vejde se do nich hodně, i „lahváč“ se tam dá schovat, ale hlavně vše, co neradi taháte po kapsách. Zde bych dal malé mínus za chybějící zámek, jenže jakmile se uvelebíte, nastávají už jen samé plusy. Okamžitě se zbavuji mobilu, peněženky a dalších drobností, co mne vždy tlačí po kapsách. Posunutí spínačky na střed pod řidítka také prospělo, protože se nemusíte obávat o kolena ani toho, že byste ohnuli klíček.

Z úložného prostoru pod sedlem klidně vyjmete uloženou integrální přilbu a rukavice. Přilbu musíte vkládat obráceně a i proto je spodní část úložného prostoru polstrovaná. Ovšem druhou přilbu jako u loňského modelu sem nedáte.
Start a jemné ohřátí musí probíhat buď na hlavním stojanu, nebo pomalou jízdou. Při vyklopení bočního stojanu se motor automaticky vypíná. Takže pokud vyjíždíte z garáže, musíte postavit skútr na hlavní stojan, nebo ho na bočním nechat automaticky chcípnout.
Samotná jízda je doslova dokonalá. Nové patnáctipalcové přední kolo podporuje dobrou odezvu a perfektní plavné vykroužení oblouků. Tohle opravdu prospělo, větší přední kolo určitě ocení všichni, kteří občas zabrousí do koutů s vystouplými kanály a vydrolenými výmoly.
O litr zvětšená nádrž o celkovém objemu 15 litrů se mě osobně příliš nepodepsala na větším dojezdu, protože jsem naplno využíval sportovnější naladění a plyn byl většinu času za svou polovinou. Jak jsem konstatoval již vloni, Tmax představuje velmi dobře sladěný celek, který svým charakterem, výkonem, pohodlím a spoustou dalších příjemných maličkostí poráží konkurenci. Jakmile se rozjedete, přestáváte velikost Tmaxe vnímat. Mezi auty v koloně je to jen o málo náročnější než s menšími skútry. Jen vyšší zrcátka mají tu „špatnou“ výšku jako zrcátka dodávek a proto, když se sejdou dvě v souběžných pruzích, je na čase zvýšit opatrnost.
Po dálnici není problém držet konstantně i vyšší než povolenou rychlost. Spousta řidičů se vás okamžitě snaží předjet, protože se přeci nenechají „pojezdit“ od skútraře. A zároveň se snaží zjistit kolik vám to vlastně jede. Maximálka končí někde za 170tkou, ale zde už i přes vysoké a dobře tvarované plexi dostáváte spoustu větrných poryvů. Zde musím ještě podotknout, že plexi je dobré i pro nižší postavy a bez problému se přes něj dá sledovat cesta. Nemusíte přes něj vyloženě vykukovat. Nic nezkresluje, je čiré a nedělá „duchy“.
Na cestování vám opravdu stačí ta povolená 120 -130tka nehledě na to, že po překročení této hranice se neadekvátně zvyšuje spotřeba. Ověřeno při pár dotankováních kolem dálnic. Spotřeba se při jízdě s dodržováním rychlostních limitů dá udržet těsně na hranici 4 litrů. Ovšem temperament Tmaxe vám mimo město nedovolí nevyužít jeho nabídky a spotřeba se vyšplhá na 5 l/100 km, což i tak je velmi slušná hodnota.
Uvolněná pozice vám dovolí za den „shltnout“ spoustu kilometrů. Nic mě nebolelo ani netlačilo po 130 km v kuse. Jen je znát jemný tlak vzduchu na zadní část přilby. Náklony se provádí s lehkostí, jen co dovolí vaše sebevědomí. Zvolené pneumatiky to podporují a zadní 160tka jde krásně použít až do kraje. Dlouhé rychlé zatáčky budete vyhledávat. Předek nedává žádné známky nervozity najevo, pouze při přejezdu větších hrbolů do rukou dostanete malé rychlé vibrace, ale to už je dáno podstatou dlouhých řidítek.

Závěr

Kdybych měl vyjmenovat nějaké ty chybky, určitě bych je spočítal na prstech jedné ruky. A všichni by mi vyčítali, že jsem hnidopich, protože jde o prkotiny a to hlavní - celkový charakter a jízdní vlastnosti - jsou opravdu povedené. Jedinou výtkou tak zůstává cena, která se vyhoupla na 219 tis a při výbavě s ABS nad 239 tis. Je pravda, že se jedná o „vlajkovou loď“ mezi skútry u Yamahy, ale na trhu se přeci jen objevuje dost levnějších pětistovkových skútrů. I přes to vše bych asi osobně v této kategorii volil právě Tmaxe. Je pro mě tou správnou sportovní směsicí, kterou Yamaha míchá snad každý rok lépe a lépe.

Informace o redaktorovi

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist