husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha FZ8

Když Yamaha loni na podzim vypustila do světa první částečnou fotku nahotinky FZ8, bylo v mžiku zaděláno na moře nekonečných diskuzí. Jejich hlavním tématem se pochopitelně stal objem motoru. Tenkrát bych boty vsadil na sedmsetpadesátkový čtyřválec... Ještě že jsem tak neudělal, protože dneska už bych chodil bos! Novému přírůstku rodiny FZ totiž dodává chuť do života osmistovkový čtyřválec.

Kapitoly článku

První z redakce se na zoubek FZ8 podíval Filip při ofiko prezentaci v Marseille. Můj čas nastal nyní při redakčním testu, během kterého jsem mohl vyzkoušet, jaká ta nová efzet osma bude na českých silnicích. Abych to neměl zadarmo, po většinu času mě v sedle modré nahotinky řádně zkrápěl vydatný slejvák.
Musím říct, že mám rád naháče, který jdou ryze klasickým směrem, jako je třeba XJR 1300, a nebo ty, co si na klasiku nehrajou a nebojí se odvážného agresivního kukuče. Prostě nic mezi. Právě FZ8 bezesporu patří do té druhé skupiny. Na jeho přísným výrazu se z velké části podílí trojúhelníková maska s čirým světlem a mini štítkem ukrývajícím přístrojovku. Třídílná sedmnáctilitrová nádrž není řadě FZ vůbec nic dlužna a určitě zaujme „sacím“ otvorem hned u řidítek. Nejedná se však o náporové sání, nýbrž o jeden z přívodů vzduchu k motoru. Osobně si myslím, že jde hlavně o detail oku lahodící. Matně černý hliníkový Deltabox svírající řadový čtyřválec ve stejném odstínu se společně se zlatými sedmnáctkovými disky a přední vidlí nemalou mírou podílí na velice racingovém dojmu.
Parádní je taky modrá podsedlovka ostře řezaných křivek zakončená dvojdílným koncovým světlem. Pod sedlem spolujezdce se skrývá skromnější prostor pro nářadí a snad i pár drobností, jako jsou doklady, klíče nebo mobil. Když sedlo otočíte vzhůru nohama, narazíte na praktická očka sloužící k jednoduššímu upevnění nákladu. Držák espézetky není nic pro designové fajnšmekry, ale nemůžeme mu mít nic za zlý, protože předpisy nemají pro odvážný design sebemenší pochopení. Naopak při náčrtu černě lakované koncovky se mohli designéři trošku víc odvázat. Myslím, že jinak prďácké svody by si zasloužily vymazlenější zakončení. Dost sympaticky působí namontované padací protektory s logem FZ8, které však série nezahrnuje. Ty se dají pořídit za příplatek, podobně jako šmrncovmí krytka sedla spolujezdce nebo lízátko pod motor. Modrá, černá a bílá - tak to jsou tři barevné varianty, ze kterých můžete efzeto vybírat. Mě asi nejvíc bere to bílé se zlatými koly.
To, o čem se před oficiálním představením nejvíc spekulovalo, byl objem řadového kapalinou chlazeného čtyřválce. Jak sám název napověděl, Yamaha vsadila na netradiční osmikilo. Víceméně se jedná o téměř stejný motor, který cvičí s vetší FZ jedničkou. Vedle objemu 779 ccm je nejzásadnějším rozdílem hlava motoru, protože FZ8 dostala čtyři ventily, kdežto jednička funguje s pěti. Ve finále bylo menší FZ naladěno na rozumných 106 koníků, které nastupují při 10 000 ot./min. Někdo by mohl namítnout, že v porovnání se šestkovou sestřičkou je to jenom o osm koníků více, ale u mašin této kategorie je dle mého názoru daleko důležitější kroutící moment. A právě ten je už o kus jinde, protože FZ8 se může pochlubit hodnotou 82Nm už při 8000 ot./min. Pro zajímavost hodnota krouťáku šestky mluví o 63 Nm při 10000 ot./min. a litru o 106 Nm při 8000 ot./min. Co se výkonu týče, rozdíl mezi osmičkou a litrem je daleko propastnější (106:150k) než mezi osmičkou a šestkou (106:98). Velice podobně jako FZ8 na tom je její přímý konkurent Kawa Z750. Její „míry“ jsou 748 ccm, 106 koníků při 10500ot./min. a 78 Nm při 8300 ot. za min. Nicméně čísla na papíře jsou jednou věcí a tou druhou důležitější je praktická část věci. Takže přehodit nohu přes sedlo a uvidíme, jak se osmičkové efzetko předvede.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (21x):
Motokatalog.cz



TOPlist