yamaha_demo_tour




Yamaha FZ1/FZ1 Fazer

Kapitoly článku

Zdravíčko všem,
rozhodl jsem se rozdělit o pár zkušeností a postřehů s mojí Yamahou FZ1 Fazer. Moje předchozí a první motorka byla Yamaha Dragstar 1100 a byl jsem s ní maximálně spokojený, jenže jsem čím dál častěji vyrážel na delší štreky a velký odpor větru mi kazil požitek z jízdy. Začal jsem se poohlížet na čem by se dalo jezdit příští rok. Prvně jsem uvažoval o klasice XJR1300, ale nakonec narazil na tehdy ještě FZS 1000, a bylo rozhodnuto. Zařídil jsem si zkušební jízdu a po dlouhém přemlouvání majitele jsem se svezl. Vyslechl jsem si několik varování a vyrazil, po 50 ti metrech a (neplánované) exhibici na zadním kole, jsem pochopil proč se tak zdráhal s pučením. Každopádně po 5ti minutové jízdě bylo rozhodnuto…
Začal jsem slídit po internetu a hledat vhodný stroj, jenže po zváženi ceny ojetého motocyklu a myšlence na to, že na jaře 2006 přijde novy model, který se mi mnohem více líbil po vzhledové stránce, jsem uvážil ze bude lepši počkat a koupit novou motorku.

Jízdní vlastnosti, dojmy


Při přebíráni motocyklu jsem zjistil, že první garanční servis je po 1000 Km, během zajíždění se motorka nesměla vytáčet více než 6tis. otáček, ale i tak to byl mazec po přechodu z chopperu.
Třetí den a po první garanče jsem vyrazil vyzkoušet co vlastně v té motorce je. Do 4 tis. je to taková mazlivá a mírumilovná cestovní motorka, v hodně testech si na tento neduh stěžují, mě osobně to plně vyhovuje, protože se v těchto otáčkách s motorku výborně a pohodově cestuje, pokud se chcete jen courat po okolí. Od 4 tis. do 8 tis., je motorka příjemně živá a není žádný problém s nedostatkem výkonu, to co se děje od 8 tis není nic jiného než extáze. Mohutný tah motoru a ochota se vytáčet jsou skoro až neuvěřitelné. Pokud bych to měl přeložit do rychlostí tak potom z 0-100 něco kolem 3 sekund (na jedničku v pohodě 130 Km/h) dvojka, trojka a jste něco pod 10s na rychlosti 200 Km/h, pak ještě chvilku a na 4-5 pojedete kolem 230 Km/h, pak už jen pozvolné zrychlování až na 250 Km/h, více než 255 jsem z motorky nevytáhl.


Podvozek


Od výrobce je podvozek, zejména přední vidlice dost na měkko nastavené, ale toho jsem si začal všímat zhruba po měsíci a 10 000 najetých Km, vše ale spravilo jemné vyladění tlakového útlumu a předpětí pružin.

Brzdy


Myslím, že výkonnější brzdy si nedovedu představit, nebo lépe představit jejich využití v provozu. Vždycky je dostatek brzdného účinku a není problém ani zastavit motorku se zadním kole ve vzduchu (vše perfektně dávkovatelné a řízené), zadní brzda je při provozu v jednom docela zbytečností, protože díky odlehčenému zadnímu kolu se rychle zablokuje a spíše situaci komplikuje. Při jízdě ve dvou je její účinek už znát, ale i při kritickém brzdění není moc zapotřebí, vše s přehledem zvládají dva přední kotouče. (Ve většině případů, kdy plánovaně chcete zpomalit, stejně brzdíte motorem, nebo jen tím, že se pořádně postavíte tělem proti větru).




Pohodlí, jízdní komfort


Na motorce jsem ve dvou absolvoval cestu do Barcelony a zpátky, cestou projel křížem krážem Alpy a vypustil koníky na německé dálnici. Zde je pár poznatků a zkušeností…
Silnice II třídy – cestování s měkčím odpružením dovoluje pohodové a bezpečné cestování s rychlostí mezi 100-160 Km/h, aniž byste se museli před každou zatáčkou modlit jestli tam nebude díra nebo něco jiného.
Silnice I třídy – v pohodě se dá držet cestovní tempo kolem 160 Km/h a na rovinkách během chvilky překročíte 230 Km/h, vše bez námahy a s rovnými zády. (Do dvoustovky není opravdu jediný důvod se schovávat za štítek, žádné turbulence, nebo něco podobného, snad jen se trochu předkláním, aby se mi po přejetí nerovností nezvedalo přední kolo )
Dálnice – v Německu na dálnici jsme nejeli pomaleji než 200 Km/h a pokud nás nezdržovali plechovky, tak jsem udržovali tempo cca 230 Km/h, při kterém si motorka řekla o nějakých 8 litrů naturalu 95 ve dvou s plným zatížením. Jakmile se ale přehoupnete přeš 230 Km/h, tak se spotřeba vyšplhá na 10 litrů naturalu.
Velké zklamání ve mě ze začátku zanechávalo sedlo a to samé jsem slyšel také od spolujezdkyně. Je tvrdé a pro člověka zvyklého na měkké sedlo 2x větší velikosti přináší po cca 100 Km pěkné muka, zvlášť ve srovnání se starším modelem je rozdíl opravdu velký. Vše se naštěstí pomalu lepší a díky pár najetým KM mi toto už nevadí. Posez, jak v předu, tak vzadu je příjemný a záda Vás z FZ1 rozhodně bolet nebudou.




Závěr


Pro mě je FZ1 ideálním kompromisem mezi sportovní motorkou na vyjížďku po práci a cestovním strojem na objetí Evropy za pár dní (podotýkám, že Evropy západní, na štěrk se moc nehodí ) ať v singlu, nebo se spolujezdcem, skoro bych řekl, že na delší cesty je jízda ve dvou lepší. Bohužel ještě výrobci jako je GIVI a další nedělají na tento typ kufry, respektive držáky, ale to se příští rok určitě zlepší. Originální kufry jsou malinko, ale opravdu jen malinko předražené. - 14 tis. za jeden boční kufr a 5 tis. za držák je fakt hodně.

Poznámka o gumách:
Sériové obutí Michaelin Pilot Road je hodně v pohodě, nejezdím vůbec pomalu a mám na nich najeto 9 tis. a ještě mají i trochu vzorku.

Jan Pavlík

Další registrovaní motorkáři v naší databázi s Yamahou FZ1 Fazer.

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Petr Szabó - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Motokatalog.cz



TOPlist