globalmoto_duben_nolan




Yamaha FJR 1300AS

Kapitoly článku

Srdcem FJR 1300 je poctivá třináctistovka o přesném objemu 1298 ccm. I požadavky na cestovní měřítka jsou dnes stále zvyšovány a nikoho tedy nepřekvapí 143,5 k při 8000 ot/min, což je na cesťák stále slušná porce výkonu. Kapalinou chlazený čtyřválec se dokáže v letních měsících pěkně rozpálit a i z tohoto důvodu má jezdec možnost poštělovat-rozšířit kapotáž. Není divu, 268 kg vážící drobeček se při těchto hodnotách trochu zapotí.


Podle mého názoru však hlavní přednost FJR je kromě výkonu a moderní koncepce, především v neuvěřitelném rozpětí a elasticitě zátahu motoru. Točivý moment 134 Nm při 7000 ot/min a velký objem zajišťují motocyklu výborné vlastnosti v zátahu v jakémkoli jízdním režimu. Není problém jet na pátý rychlostní stupeň kolem 50 km/h, jelikož při větším pootočení plynové rukojeti motor ihned bez větších problémů a cukání pohodově zrychlí. I při tomto objemu motoru se motocykl vůči jezdci nechová nijak záludně.
Významnou předností je pohodlný podvozek, který je výborně naladěn na cestovní vlnu a při delší cestě nejste i díky kvalitnímu dvoudílnému sedlu příliš unaveni, což platí stejnou měrou také pro spolujezdce. Za velmi praktické považuji lehce nastavitelné odpružení zadního kola do dvou poloh pomocí páky po levé straně motocyklu.


Samostatnou kapitolou je u tohoto stroje poloautomatická převodovka (YCCS, Yamaha Chip Controlled Shift). První, co musíte udělat po nastartování, je se rozhodnout, zda budete rychlosti měnit nohou či levou rukou na řidítku. K tomu je určeno tlačítko na levé rukojeti, kterým právě volíte Vámi požadovaný režim řazení poloautomatu. Osobně jsem si na nožní řazení bez spojky nemohl zvyknout a přišlo mi to velice zvláštní, takže jsem standardně volil hned přepnutí do ručního řazení, ale i pokud by Vás během jízdy napadlo ruční-nožní režim změnit, není to problém.


Ruční řazení je podle příručky koncipováno tak, že ukazováčkem řadíte rychlosti nahoru a palcem podřazujete. Při tom rychlosti jsou poskládány lehce netradičně N-1-2-3-4-5, přičemž na 1 začne stroj reagovat až při přidání plynu. Neutrál zařadíte pouze, pokud je motocykl v klidu. Jednotlivé rychlostní stupně na místě řadit nelze, jednotka to rozpozná, řadit musíte pro rozjezd vždy 1. Chod je velice intuitivní a jezdec, který má běžné návyky jízdy na motocyklu zažité to zvládnete během prvních pár metrů. Řadit lze i pod plynem ale je třeba to trochu vychytat, protože to poměrně s motocyklem škubne, nicméně odezva je pak náležitě adekvátní a motocykl pěkně vystřelí.


Změna rychlosti je provázena hlavně v nižších rychlostech znatelným cvaknutím, ale na funkčnost to nemá vliv. Člověk si chvíli musí zvykat na takovýto režim jízdy a přesně dávkovat plyn, jelikož jinak je v nižších rychlostech odezva poněkud mdlá. Nicméně s narůstajícími km se Vám celý systém dostane velice rychle pod kůži. Rovněž přechod mezi motocykly s klasickým a tímto řazením nevidím jako problém. V době testu jsem jezdil dost často i se svým konvenčním strojem a díky zásadnímu rozdílu v pojetí řazení jsem v tom nepociťoval žádný problém až tedy na to, že mi to tak nějak ubralo na radosti z jízdy, ale to může být čistě subjektivní.
Rovněž na příručku jsem moc nedbal a celé řazení jsem zhmotnil pouze do ukazováčku levé ruky, protože při podřazování jsem palcem víc troubil než podřazoval.


Tento systém je na delší cesty rozhodně přínosem a neplánovanou cestu do Brna jsem si díky FJR prodloužil až do Mikulova, a kdybych neměl převozní značku a zákaz od importéra, jel bych asi i dál do Rakouska. FJR polyká km doslova samo a je to jednoznačně motocykl pro tyto účely jak stvořený. Co se týče ovladatelnosti, je i přes hmotnost stroje kolem 270 kg vcelku přijatelná, na místě a v nízkých rychlostech jste samozřejmě i díky rozměrům lehce limitováni, nicméně v plném tempu kg nejsou vůbec znát. Pravdou však zůstává, že pro začátečníky tento stroj příliš určen není. Jeho hmotnost vůči výkonu a délce, vyžaduje alespoň základní dávku zkušeností s jízdou na motocyklu bez zbytečně zbrklých jednání. Na druhou stranu jízdní vlastnosti jsou výborné. Hliníkový rám zajišťuje dokonalou stabilitu, což se spolu s výborným naladěním podvozku výrazně podepisuje na kvalitních jízdních vlastnostech, jak při průjezdu v zatáčkách, tak na delších dálničních přesunech. Z hlediska údržby je velice sympatické použití kloubového hřídele, což je však dnes u takto koncipovaných cestovních strojů zavedená praxe. Výhody tohoto provedení z hlediska údržby jistě nemusím popisovat. Brzdy jsou bezproblémovou záležitostí a v tomto případě jsem si to vyzkoušel opravdu na doraz a nečekaně. Průměrná spotřeba v testu se pohybovala kolem 6,5 až 7 l/100km podle stylu jízdy.


Závěr


FJR 1300 je zcela určitě stroj, jenž je špičkou ve své kategorii. Navíc, kromě tradičních hodnot nabízí právě v testovaném modelu i netradiční možnost poloautomatické převodovky. Klasická verze je samozřejmě dále v nabídce. Motocykl je i přes své nepopiratelně lehce mamutí proporce až překvapivě sportovně naladěn a jezdci tak nabízí poměrně široké pole působnosti. Je to myslím jedna z jeho hlavních předností oproti konkurenci a jeden z hlavních důvodů, proč jsem se k němu po letech docela rád vracel opět na kratší seznámení. Cena 499 900 Kč může být pro mnohé limitující, ale tomuto stroji v této výbavě odpovídá. Výrazně níže se můžete dostat, pokud oželíte např. ABS. Klady
  • maximální cestovní komfort a pohodlí
  • výborná ochrana proti větru
  • výborný poměr mezi cestovním a stále sportovním vyžitím
  • Zápory
  • horší ovladatelnost v nižších rychlostech
  • ovládání funkcí palubního počítače by mohlo být z řidítek
  • dost výrazně se rozpalují koncovky výfuku
  • Informace o redaktorovi

    Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm

    POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

    Kapitoly článku

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (6x):
    Motokatalog.cz



    TOPlist