yamaha_demo_tour




Benelli 752S vs. Yamaha MT-07: Dvouválcová zábava za rozumnou cenu

Máte k dispozici méně než 180 tisíc a rádi byste nějakého zábavného naháče? My jsme vybrali dva motocykly s řadovými dvouválcovými motory, které mají skoro stejný objem, výkon i cenovku, a přesto jdou každý úplně jinou cestou. Nekonečný příběh Itálie vs. Japonsko, tentokráte ve střední třídě, kde jde výrobcům o všechno!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Když jsme tyhle dva stroje dali dohromady, ani jednomu se to nelíbilo. Vždyť jsou zvyklí si hrát s úplně jinými kamarády! Yamaha si to nejčastěji rozdává s Kawou Z650 a Suzuki SV650, občas do toho prožene čtyřválcovou Hondu CB650R, a Benelli si zase nejčastěji tahá triko proti Ducati Monster 797, protože je o 50 tisíc levnější. Teď oba soupeři na toho druhého koukali trochu zaraženě. Jenže hoši, zákazník je zákazník a ten chce vědět, jestli má svoje peníze dát radši za japonskou vstřícnost, nebo italský temperament. Rozdíl 1 kW, 1 Nm, 10 000 Kč a monstrózních 44 kilo! Jenže motorku prostě nemůžete vybírat podle papírových údajů... Proto jsme tu my, abychom vám pomohli :-)

První dojem

Italský šmrnc, nebo japonská praktičnost? Tuhle otázku si v případě těchto dvou motorek budete klást snad v každé porovnávané oblasti. A začíná to už vzhledem. Mohli bychom napsat, že jedna je prostě z Itálie a druhá z Japonska a tím je to dané, ale to by ještě úplně nevystihovalo realitu. Yamaha MT-07 je totiž takový Transformer, tady se nikdy nehrálo na krásu, všechna emtéčka byla vždy s heslem Dark Side of Japan. Nicméně je neoddiskutovatelné, že už by potřebovala facelift a jsem přesvědčený, že jej letos na podzim dostane jako poslední z řady MT (vlastně ještě desítka je pořád stejná, ale ta přišla později a není to na ní tolik vidět). Nula-sedmička vypadá takhle už od roku 2014 (s malými retušemi), není to líbivá motorka, zejména v téhle černé. Je zajímavá, ale ne hezká, to ať se na mě nikdo nezlobí.

V soutěži krásy jednoznačně vyhrává Benelli. Je svá, není to kopie ničeho a pořád jasně vidíte, že tenhle design vznikl na Apeninském poloostrově. Yamahu budu vždycky respektovat pro její schopnosti, ale na Benelli bych se chodil dívat do garáže. Nejdřív mě zklamalo, že jsme nedostali na test motorku v té typické zelené Benelli barvě, ale čím déle jsem na téhle červené jezdil, tím více jsem jí přicházel na chuť. Přední LED světlo je osobité a s nápisem Benelli uvnitř, pak vás zaujme masivní přední vidle (50 mm!), trubková kyvka, příhradový rám, Bremba, zvednutá koncovka výfuku, prostě italská kočka. A taky je velká, ale k tomu se dostaneme hned v další kapitole.

Jak se na nich sedí

Už jsem to řekl, ale musím to zopakovat: Benelli je velká motorka! Úplný dospělák. Pořídíte si ji a budete mít pocit, že už nic dalšího nepotřebujete. Souvisí to i s hmotností, Italka je totiž o hodně, hodně, hodně těžší než Japonka. Tedy - na papíře. Těch 44 kilo zní dramaticky, jenže potom v praxi to zdaleka není tak horké, subjektivně byste řekli, že ten rozdíl je o dost menší. Navíc když máte jenom Benelli a nestojí vedle ní Yamaha, neřekli byste, že je těžká. Taková plnotučná, ale ne těžká.

Ergonomie je hodně sportovní, nohy máte vzadu, široká řídítka, k nimž se musíte předklonit, prostě dospělý stroj. Není to teda nic extra pohodlného, sedlo má kratší místo pro řidiče a je tužší a užší, se zrcátky je to tradiční italská písnička. Taky je už od prvního nasednutí poznat, že celá motorka bude výrazně tužší než Yamaha. Ovládání je celkem v pohodě, ale do měkoučké a přívětivé Yamahy má Benelli daleko. Docela nemile mě překvapila spojka zabírající na hodně krátké dráze, občas jsem se rozjížděl jako začátečník. Vzadu kvůli vytrčené pravé noze (výfuk) rozhodně nechcete sedět moc dlouho, na to je Yamaha příjemnější, i když nemá madla pro spolujezdce.

Yamaha je od první chvíle taková dorostenka. Nechci říct, že vyloženě maličká, ale... no skoro jo. U Benelli sednete a chcete vyrazit na výlet někam do volného terénu, na Yamaze se těšíte, až spráskáte auta na prvním (druhém, třetím...) semaforu. Fakt městská motorka nebo na divoké blbnutí po okreskách, kde nepůjde o nejrychleji projetou zatáčku, ale o nejdelší wheelie. Yamaha je postavená vyloženě prakticky pro každodenní provoz. Je hodně sedací, řídítka má o dost výš a docela úzká, stupačky o dost víc vpředu, sedlo veliké široké, fakt naprosto odlišná ergonomie než Benelli. Všechno tady jde lehoučce japonsky a taky je znát, že to je 1) o dost lehčí motorka a 2) o dost měkčí motorka.

Přístrojovky

Věc, na kterou se díváte většinu času, co sedíte za řídítky, je ve finále skoro důležitější než samotný design celého stroje. Yamaha nabízí ten starý známý podlouhlý LCD displej, který je praktický, velmi dobře čitelný a nabízí spoustu údajů včetně spotřeb. Nicméně je to takové neurazí, ale dneska už ani moc nenadchne. Vlastně už působí trochu zastarale, když všichni cpou i do podstatně levnějších motorek barevná TFT. Přesně jako Benelli. Ta má také barevný TFT displej, na světle světlý, ve tmě se přepne na tmavý, přičemž se změní i rozmístění údajů (nevím, jestli jsem za to rád nebo ne). Přepínat si můžete akorát celkové a denní kilometry, ty jsou jen jedny, ale je tu i teploměr nebo palivoměr a zařazený kvalt, takže vlastně docela pohoda, jen toho není prostě tolik jako na Yamaze. Displej je menší, ale také slušně přehledný. Yamaha toho nabízí víc, Benelli je hezčí.

Motory

Její dvouválec je přesně tím důvodem, proč je MT-07 tak úspěšná. Tohle je prostě jeden z nejlepších motorů střední třídy, ne-li přímo ten nejlepší. Z takhle malého objemu vydoluje fakt hodně síly, tím je legendární, má charakter véčka a zatahuje hodně mocně. Na konci milénia způsobil velký převrat ve vnímání motocyklů střední třídy dvouválec Suzuki SV650 a za takový další milník já považuji právě agregát MT-07. Ta chuť do života, ta hebkost a zároveň nesmlouvavost, ten krouťák!

Převody jsou kratší (o dost) než na Benelli a dynamika je prostě o úroveň výš, své dělá i hmotnost. Až působí jak motokros, bráp-bráp-bráp, rychle odkvaltujete a letíte. Motor dokáže být měkoučký a vstřícný, prostě na každodenní jízdu po městě, ale pak líznete spojku, předek letí do vzduchu a vaše předsevzetí o klidné jízdě jsou zase v kýbli. Jako pokaždé. Vibrace jsou vlastně celkem příjemné, celkový projev je takový utlumenější a jemný.

Benelli je z jiného těsta. Objektivně vzato trpí dlouhými převody - zatáčku, kterou jsme na Yamaze jezdili v pohodě trojkou, musela jet dvojkou. Ale já mám zase delší kvalty rád a mně to nevadí. Oukej, dynamika tím samozřejmě klesá, ale dokud vedle vás nejede MT-07, tak vám to nevadí. Sedí to sem líp, sedm-pět-dvojka je motorka na delší sportovní jízdy mimo město, tam se jí líbí a tam nižší otáčky při přesunech oceníte. I po městě dokážete v pohodě fungovat na nějakou čtyřku, takže to není žádná trága jak u starších vzducháčových Ducati, a já jsem za ty delší kvalty rád, protože Benelli tak působí dojmem dospělejší motorky.

Průběhem výkonu je to potom naprosto typická Benelli - znám 302, 502 a 752 a všechny se chovají stejně. Zvukově působí jako tříválec, fakt hraje nádherně, tohle prostě chcete. I když to je homologovaný, tohle jsou emoce, o kterých se Yamaze nezdá. Ale průběh výkonu je s tupějším středem, resp. na začátku dvouválec trochu zatáhne, ale kolem 3-5 tisíc nějak chybí ta síla, kterou jste čekali a které má MT-07 na rozdávání. O to víc se jí líbí potom, když ji podržíte u huby, no prostě opakuju to pořád dokola, je to motorka na ven, ne do města. Pak vibruje víc než MT, ale nijak tragicky.

Podvozky

Benelli je o víc než 40 kg těžší, což by mělo dělat obrovský rozdíl, jenomže za jízdy vám to ani nepřijde. Jako jo, je těžší, nicméně řekli byste tak o 20 kg. O čtyřiačtyřicet, není to překlep? Fakt se to Italům podařilo zamaskovat hodně pěkně. A taky působí jako dospělejší motorka, takže já ji za ta kila navíc hanit nebudu. Benelli má taky fakt moc pěkné brzdy, sice páčka té přední je tradičně i na nejbližší polohu docela daleko a její chod je spíš tvrdší, ale mají sílu. 

Trochu rozpačitý ale jsem z odpružení. Vepředu vaši pozornost poutá krásná masivní a plně stavitelná USD vidlice, ovšem vzadu, když se skloníte „pod sukně“, uvidíte levně vypadající tlumič pouze s nastavitelným předpětím. Nejde o to, že je Benelli výrazně tvrdší než Yamaha a na městských kanálech to občas slíznete, jako o to, že v zatáčkách, když začnete tlačit na pilu, působí podvozek trochu nevyvážený a nemůžu říct, že bych mu kdovíjak věřil i přes dobré obutí. Prostě taková trochu náladová Italka, na kterou si musíte zvyknout a zjistit, co si s ní můžete dovolit.

Yamaha je po přesednutí vyložená lehkonožka, ale dost mi na ní vadí hodně měkké tlumiče. A to jsem hmotnostní kategorie Ultralight a obecně mám raději měkčí motorky. Ale tady je to moc. Ve městě jsou tlumiče fajn, ale mimo město už je jejich měkkost mimo moji komfortní zónu a ve finále víc věřím té paličaté Benellce než Yamaze, že když ji pošlu do vinglu, tak z něj vyjedu tam, kde chci. Na MT-07 je ohromně cítit o 6 cm kratší rozvor a ta kila, tohle je motorka na kravnutí po jednom kole a na město. Při delší jízdě (pokud vám nebude vadit, že tu o dost víc fouká než na Benelli) je to samozřejmě fajn, že vás podvozek nevyklepe, zejména na typické české silnici II. třídy, ale jak přijdou zatáčky, tak je Yamaha prostě měkká. Brzdy jsou celkem fajn, takové měkčí, ale celkově nepůsobí tak dobře jako u Benelli.

Itálii nebo Japonsko?

Dvě odlišné motorky, dva odlišné přístupy ke střední třídě ve dvou válcích. Yamaha je velká malá a Benelli malá velká. Benelli má blíž k Monsteru 797, ten je ale ještě o 50 litrů dražší. Zase je to prostě Ducati, z Benelli občas cítíte tu Čínu, odkud pochází. Je to kompromisně udělaná motorka, která má hezky vypadat a znít. Pokud chcete Itálii, tohle je dobrá vstupenka ‑ motor je charakterní, ale ne nebezpečný (spíš občas trochu zklame), podvozek má svoje mouchy, nicméně v zásadě je to prostě Itálie. Yamaha je pro toho, kdo chce motorku na každý den. Přijít do garáže, hopnout a jet, ať je teplo nebo zima, sucho nebo mokro a u toho ještě kravnout. Sice už vypadá trochu letitě, ale je za lepší peníze a její motor je prostě klenot.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jan Rameš (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 174 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Honza Fuka - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Benelli
+ design
+ zvuk motoru
+ je to velká motorka

Yamaha
+ motor
+ ovladatelnost
+ každodenní používání


Benelli
- tupější střední pásmo
- ostrá spojka
- určitá paličatost

Yamaha
- už by potřebovala facelift
- hodně měkký podvozek


Který model byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 97x
  2. Hlasováno: 134x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 39 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
PlusOne přispěl 9 Kč
Bogodar přispěl 9 Kč
Páčkalíny přispěl 3 Kč
Zdenek54 přispěl 9 Kč
Freddy_X přispěl 9 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist