Vespa GTV Vie della Moda

Vespa patří v současné záplavě skútrů bezpochyby mezi největšího aristokrata. Svými léty prověřenými a nezaměnitelnými liniemi, které se snoubí v až ikonickou siluetu celku, dává jasně najevo, že má větší ambice, než být jen dělníkem v každodenním provozu. Je ztělesněním elegantního skútru, který se svým osobitým šarmem v šedivé městské dopravě trochu vymyká. Ačkoliv si Vespy zachovávají po své neměnné charakteristické tvary, návrháři se tu a tam pokusí osvědčený elegantní design prostřednictvím nápaditých detailů ještě vyšperkovat. Jedním z výsledků takového snažení je zvláštní edice řady GTV „Vie della Moda“, v níž se stylový italský skútr pro letošní sezonu zjevil.

Vespa GTV Vie della Moda

Kapitoly článku

Snad by se i zdálo, že tyhle prosté, ale okulahodící harmonické italské už ničím nepřekvapí, ale chyba lávky, stačí si pohrát s detaily a barevným provedením a zas je k vidění něco nového. A přesně takto postupovali návrháři Vespy GTV Vie della Moda – ke klasickému základu, zavedené Vespě GTV, přidali pár detailů, povedené barevné provedené a výsledkem je asi ten nejelegantnější skútr, který je možné na silnici potkat.
Označení GTV představuje nejluxusnější řadu Vesp, která čerpá z klasického designu 50. a 60. let. Bachraté blatníky, výrazná zaoblená šikmá přední část, pětipaprsková kola (na nichž se, stejně jako na nosiči, zrcátkách a krytu výfuku, chromem nešetřilo), to jsou hlavní rysy Vespy, k nimž s označením GTV přibylo kulaté světlo umístěné na předním blatníku, chromovaná řidítka vystupující bez krytu z malého čelního panelu s nízkým štítkem a konečně dělené dvojité sedlo. Říkejme tomu retro nebo klasika, dohromady vše ale pěkně ladí.
Cílem edice Vie della Moda bylo GTVčko ještě více vymódit, a tak se tento skútr letos objevil ve tmavě vínovém provedení, jehož rafinovanost ještě podtrhuje o málo světlejší provedení sedadel v rubínové barvě rosso Chianti, připomínající názvem i odstínem světoznámou italskou odrůdu červeného vína. Symbolické spojení Vespy a vína se docela povedené – Vie della Moda jako by dozrála do toho nejvytříbenějšího stylu. Kromě slušivé barvy se nová edice na kapotě pyšní i dynamicky působícími podélnými bílými pruhy, které doplňuje „zakroužkovaná“ třístovka. A kdybychom si stále nebyli jisti, že jde opravdu o speciální sérii klasického GTVčka, ujistí nás o tom malý štítek na vnitřní straně před pravým kolenem řidiče. Vie della Moda se možná bude zdát moc holčičí nebo až příliš vyvoněná, ale tohle vizuální provedení GTVčku prostě sluší.
Co se vypilovaných detailů týče (třeba stříbrné nádobky brzdové kapaliny působí na řidítkách naprosto nenápadně), trochu rušivým a prázdným dojmem působí digitální hodiny s gumovými tlačítky, které se spolu s několika kontrolkami nacházejí na panelu mezi řidítky a které nepěkně kontrastují s výše umístěnými elegantně jednoduchými ukazateli rychlosti a stavu paliva a čtyřmi barevnými kontrolkami (rezerva paliva, blinkry, tlak oleje, dálkové světlo). Ano, s digitálkami se lze setkat u základní verze GTV, ale pokud Vie della Moda tak striktně lpí na svém šarmu a stylovosti, čekali bychom spíše klasický ciferník s ručičkami… Digitální displej je ale jedinou pihou na jinak skvěle sladěných „gétévéčkovských“ detailech, které nepostrádají ani nápaditost, což dokazuje třeba parkovací světlo integrované do kruhové mřížky vstupu vzduchu.
Hned při osedlání skútru si všimnete dvou rozdílů, které GTV oproti své sesterské sportovněji zaměřené řadě GTS (viz náš jarní test) přináší - odkrytá řidítka a dělené dvojsedlo. Krytuprostá řidítka přidávají díky svému chromovanému povrchu na eleganci celému skútru, jinak jsou svou geometrií stejná, jako ta krytá u GTSka. Rozdíl bychom však našli v ovládacích prvcích. Zatímco u GTS jsou přepínače vestavěny do širokého panelu řidítek, ovládací prvky GTVčka jsou o samotě v krytech mezi rukojetí a úchytem zrcátka. Karmínové kryty klasických ovladačů barevně korespondují se zbytkem skútru, vlastní tlačítka sice postrádají desénovou nápaditost a všudypřítomnou eleganci zbytku skútru, ale zde jde především o praktičnost, k níž nelze mít výhrady – klasický horizontální přepínač blinkrů lze v rukavici nahmatat mnohem lépe, než na pohled možná hezčí, ale trochu utopený kolébkový přepínač, který na GTSku občas činilo potíž najít.
Dvě sedadla budí dojem, že vznikla prostým rozdělením dlouhého, širokého a vpředu ergonomicky zúženého a přizvednutého sedla, které známe právě třeba z GTSka, a je to v podstatě pravda. Zatímco ale u sportovněji laděného GTS jsme pohodlné sedlo s povděkem kvitovali a chválili i na delších cestách (díky své hloubce umožňovalo najít si optimální posez), v předním sedle GTVčka právě na takových vyjížďkách chybí možnost posunout se více dozadu a aspoň trochu změnit úhel v kolenou. Při běžných městských přesunech však nedostatkem pohodlí trpět rozhodně nebudete a o mezeře mezi předním a zadním sedlem nebudete za řidítky ani na tandemu vůbec vědět. Subtilnější řidič bude mít možná trochu potíž dát v 790 mm vysokém sedle na zem obě nohy, díky nízkému těžišti lze ale skútr pohodlně lehce na jednu nohu naklonit a druhou ponechat na prostorné podlaze s protiskluzovým gumovým lemováním.
Vyšperkovaná Vie della Moda sice není žádná dálková turistka a malý štítek na řidítkách je víc než co jiného pouze ozdoba, její užitnou hodnotu však navyšují „standardní“ prvky řady GTS a GTV, tedy zadní nosič nákladu do 5 kg, přední schránka, objemný podsedlový prostor na dvě přilby „kokosky“ nebo pláštěnka na sedlo.
Kromě rozdílného sedla a řidítek je svezení na třístovce GTV zcela obdobné jako na stejně silném sesterském modelu GTS, to díky zcela identické technice, která se pod módním šatem ukrývá. Pokud se vám však nechce číst jarní test GTS 300 Touring, tak vězte, že tichý a jen na volnoběh lehce vibrující čtyřtaktní čtyřventilový jednoválec o objemu 278 ccm sice postrádá nakopávačku, díky elektronickému vstřikování a spolehlivému startéru však nemá problém naskočit kdykoliv. Variátor je vyladěn na silný záběr už odspoda a skútr tak má vynikající zrychlení (v hustém provozu někdy až zbytečně silné) a svižně táhne až k pouličním 50 km/h. Třístovka Quasar s výkonem lehce přes 21 koní tak ve městě, na křižovatkách a semaforech dosahuje bezvadné dynamiky. K té přispívá i dobře vyvážený, tedy razantní, ale citlivě dávkovatelný a nekousavý účinek obou brzd, které jsou vpředu i vzadu vybaveny 220 mm kotoučem a kterým zbývá dostatek sil i při vyšších rychlostech mimo město.
Díky ladění variátoru motor kousek za hranicí padesátky lehce zaváhá, pak ale chytí druhý dech a plynule zrychluje dál. S touhle vymóděnou dámou jsem musel absolvovat i stokilometrový přesun po dálnici. Ačkoli se přes stovku už ukazatel rychlosti nežene s takovou vervou, udržet stodvacítku nebyl žádný problém a z kopce se GTVčko rozparádilo až téměř ke stopadesátce. Motor nabízí výkonu dost, limituje ho však podvozek, tedy klasické uložení obou dvanáctipalcových kol – vzadu dvojice tlumičů, vpředu jednostranná kyvka.
Podvozek nemá s více či méně kvalitním městským povrchem nejmenší potíž, je komfortně měkčí a malá kola ve spojení s ostrým úhlem řízení a nízkým těžištěm zajišťují skutečně lehoučkou ovladatelnost 148 kg vážícího skútru. Pokud se Vie della Moda tváří jako luxusní módní doplněk, tak se se stejnou lehkostí a šarmem nechá vodit skulinkami pouliční dopravy. Pokud ale skútr ale vyženete na venkovské okresky, nesmíte se divit, že tlumiče občas dostanou nepěknou ránu. Aby ne, když děr, do nichž se dvanáctipalcové kolo přesně vejde, je na silnicích tolik! Přesto je až s podivem, kolik toho subtilně vypadající tlumiče schroupnou a jak je celý podvozek i při vyšších rychlostech tuhý. Odskakování předního letmo uloženého kola při ostřejší jízdě na nerovnostech je prostě vlastnost, nikoliv závada. Tahle modelka se zkrátka na venkov moc nehodí; obstojí tam, ale do prostředí nezapadne. Koneckonců i její obutí je spíše do města – spíše měkčí pláště Michelin City Grip sice nenabídnou kdovíjakou výdrž, ale bez protestů drží na jakémkoliv městském povrchu za deště i v chladném ránu.
Jak bylo řečeno, už tak dost elegantní Vespa GTV se v provedení Vie della Moda stala opravdovou módní lahůdkou. Odstíny rudé barvy, které se prostřednictvím kapoty a sedadel snoubí se zářivými chromovanými detaily, činí z téhle Vespy krásnou a vášnivou společnici pro vaše cesty. Vespa GTV 300 Vie della Moda je noblesní dáma na úrovni, a tak se taky chce pohybovat – nejvíc jí to proto bude slušet ve městech, v ulicích s kvalitním povrchem, kde se dokáže pohybovat s lehkostí a pružností šelmy. Neztratíte se s ní ani dál za hranicemi města, ačkoliv na venkov vás doprovodí už s menší dávkou pohodlí a jistoty. Pokud byste si tuhle vytříbenou Vespu chtěli pustit k tělu, vězte, že její cena je stejně exkluzivní jako její provedení. Tohle však není žádný tuctový dělník ulic. Za bezmála 125 tisíc dostanete luxusní zboží, které budete jen velmi neradi nechávat stát u kandelábru. Vespě 300 Vie della Moda by to totiž mnohem víc slušelo za výlohou luxusního butiku někde v Pařížské!

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - Výška testovacího jezdce: 188 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist