Triumph Thunderbird 1600
Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 13.9.2010 | Zobrazeno: 40 239x
Značka Triumph má svoji pověst založenou hlavně na tříválcích, ale to neznamená, že občas nezabrousí i do jiných motorů. Úspěch měly řadové dvouválce v modelech Bonneville a Speedmaster, které si v Evropě i na zámořských trzích získaly slušné počty spokojených milovníků klasiky. Britští konstruktéři proto docela odvážně vstoupili do silně obsazeného segmentu velkých cruiserů a vedle desítek vidlicových dvouválců nabízených konkurencí představili šestnáctistovkový řadový dvouválec.
Kapitoly článku
Výsledkem snažení amerického designéra je nádherný svalnatý cruiser chlubící se mohutným dvouválcem. Thunderbird perfektně reprezentuje svoji kategorii, ale přitom zůstává jedinečný a nezaměnitelný, hlavně díky tvaru nádrže a světlometu se odlišuje od konkurence a rozhodně si jej s ničím nespletete. U země zaujmou litá kola s efektně zahnutými paprsky a mohutné výfuky, které na fotkách možná vypadají jako až přehnaně dlouhé, ale naživo působí přesně tím správným dojmem velké mašiny. Celou show zezadu uzavírá nádherný zadní světlomet ve tvaru kapky. Decentní černý pruh táhnoucí se od předního blatníku přes nádrž až dozadu jen posiluje celkový dojem souladu a luxusu.
Při pohledu ze sedla se budete kromě širokánské nádrže dívat hlavně na skupinu přístrojů v chromovaném krytu na nádrži. Kombinovaný analogový tachometr s otáčkoměrem doplňují kontrolky a displej s palubním počítačem, který nabídne spoustu užitečných informací. Každý doplněk a ovladač je přitom precizně zpracovaný a opatřený logem nebo nápisem Triumph a stroj dává každým coulem najevo, že sedíte na vlajkové lodi britské značky. Takovou pozornost k detailu a prvotřídní zpracování opravdu jinde nenajdete!
Díky obrovské nabídce příslušenství, doplňků i zavazadel si svůj Thunderbird můžete dotvořit k obrazu svému. Celkovou podobu svého miláčka můžete posunout do stylu techno-cruiseru M1800R, nebo naopak zvolit cestovní tourer ve stylu Road King a můžete si být jistí, že výrazný charakter Thunderbirdu vyjde skvěle v každé úpravě.
Po nahození velkého dvouválce jezdce hned chytne za srdíčko pomalé převalování řaďáku. Při rozjezdu poprvé pociťuji masivní krouťák 146 Nm dosažitelný při pouhých 2 750 ot/min a vyrážím prohnat stádečko 86 koní. Odpich na každé křižovatce a výjezdu ze zatáčky je impozantní, ale přesto nejde o žádného neurvalce a vše včetně řazení se odehrává kultivovaně a se sametovou plynulostí a předvídatelností. Vibrací v nižších otáčkách se jezdci dostává jen přesně do té míry, aby byla jízda zábavná, motor neškube ani při podtočení, vstřikování vzorně dávkuje přidání plynu a mě nic neruší při výjezdu z města. I přes nemalou hmotnost přes 300 kg se všemi náplněmi se v Thunderbirdem dá v ulicích docela snadno manévrovat a jeho masu pocítíte vlastně jen při vytlačování z garáže.
Převodovka a nastavení převodových poměrů přesně ladí s motorem a v každé situaci a jízdním režimu najdete přesně odpovídající kvalt. Při courání i při svižné jízdě, v zatáčkách i na dálnici, nikdy jsem neměl pocit, že by mi chyběl kvalt nebo že by nějaký převod byl příliš krátký. K příznivému dojmu navíc přispívá přenos síly na zadní kolo ozubeným kevlarovým řemenem, což je u Triumphu velká novinka.
Po výjezdu z města se tempo projížďky zvyšuje a na mě čeká další příjemné překvapení. Na rozdíl od „chopperovitých“ véčkových dvouválců se tenhle řaďák nechává bez protestů vytáčet i nahoru a dokonce navozuje dojem mírné sportovní špičky! Jízda je poměrně dynamická a s nadšením zjišťuji, že Thunderbird i přes svoji mohutnost a důstojný vzhled láká i ke sportovnějšímu svezení a uspokojí i jezdce toužící po občasné menší dávce adrenalinu. Nad 5 tis otáček už motor trochu polevuje a jeho hrubší projev vás donutí řadit, jinak ovšem není problém si vyrazit třeba na Slapy a místo vyhlídkového bublání si dát pořádnou svižnou honičku.
Také do podvozku investoval Triumph spoustu úsilí a během svižnější jízdy je znát podstatně tužší rám i lepší odpružení a odezvu od řízení, než je u této kategorie v podobných situacích obvyklé. Motocykl nepadá do zatáček ani jej není nutné přemlouvat do náklonu, v každé rychlosti a v každém poloměru prostě bez protestů vykrouží perfektní oblouk a jízda rázem působí snadným přirozeným dojmem a vám nic nebrání se vrátit domů se spokojeným úsměvem na tváři. Ani nerovnosti a výmoly vás příliš nerozhodí, kvůli vyšší hmotnosti a slušnému odpružení vše pohltí masa železa a k jezdci se toho příliš nedostane. Stejnou odezvu nabízejí i brzdy - mašina bez přehnaného ponořování poslušně zastaví, jen pro razantní nouzové zastavení je nutné za páčku opravdu pořádně vzít.
Když k tomu všemu přičteme vcelku pohodlnou vzpřímenou jízdní pozici, spíše jako na naháči než obřím cruiser, dovedu si na Thunderbirdu představit i nějaké to delší cestování. Pro něj navíc hovoří i na tuto kategorii velmi střídmá spotřeba kolem 6 litrů a velkorysá 22litrová nádrž. Masivnímu rozšíření v českých luzích a hájích tedy bude bránit jen vyšší pořizovací cena a fakt, že pro někoho jsou cruisery prostě nemyslitelné bez véčkového dvouválce a loga HD na nádrži.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)