globalmoto_duben_nolan




Triumph Sprint ST 1050

Kapitoly článku

Motor, spotřeba

Konečně jsme u toho hlavního, a tím je řadový tříválec DOHC s elektronickým vstřikováním a zdvihovým objemem 1050 cm3. Nádherný zvuk slibuje přesně to, co od tohoto motoru majitel očekává, a sice kombinaci zátahu odspodu trochu jako od dvouválců a chytlavý sportovní jekot úplně nahoře jako u čtyřválců. S tímto motorem už jsem se seznámil u modelu Tiger v našem srovnávacím testu po Alpách, ovšem při zalehnutí za sportovní kapotáž Sprintu tento třívál chutná zase o něco jinak. Řezavý zvuk je prostě rajská hudba pro ucho každého motorkáře a po nájezdu na dálnici se Sprintu omlouvám, že jsem jej srovnával s Hondou VFR. Jízda sice není úplně bez vibrací, zato jak projev motoru tak zátah i ve vysokých rychlostech vám v helmě okamžitě vykouzlí nadšený úsměv. Řečí čísel to pak je 126 koní při 9250 ot/min a 105 Nm při 7500 ot/min.
Kompromisní řešení mezi dvouválcovým a čtyřválcovým světem je zkrátka znát, i při svižné jízdě se můžete spolehnout na tahavý spodek a není nutné tolik řadit jako na čtyřválci. Zároveň si ale motor můžete pořádně vytočit a stále cítíte, jak s otáčkami roste i výkon. To samé platí pro brždění motorem - citelně víc než u litrového čtyřválu, citelně méně než u dvouválu. A co říci o šestistupňové převodovce? Stačilo by jedno slovo - je dokonalá. Perfektní rychlé a měkké řazení i spolupráce se spojkou si prostě zaslouží pochvalu. První modely se údajně ještě vyznačovaly trochu opožděnou reakcí vstřikování, ovšem u testovaného stroje už stříkačka fungovala perfektně.

Ale zpátky k dilematu 2 vs 4 válce. Pro poctivost musím ale konstatovat, že co mi při testu přišlo jako výhoda, bude určitě mnoho jezdců vnímat jako nevýhody. Motor je nudnější, není to takový buchar jako litrové dvouválce a zároveň vytáčení přes devět tisíc už zní spíš jako trápení motoru než sportovní nářez čtyřválců. Úsměv na tváři vám možná zmizí u pumpy, při ostřejší jízdě se spotřeba pohybovala nad osm litrů, pod sedm jsem se dostal jen občas a při urychleném přesunu do Brna na jednu okruhovou akci si Sprint vyzunkl dvacetilitrovou nádrž ještě před sjezdem na Rosice. Ale copak za to můžu, že jsem jel tak rychle, když se mi auta pod dojmem mohutného trojitého reflektoru klidila z cesty už na kilometr daleko?

Odpružení, brzdy

Co se jízdních vlastností týče, je znát, že hlavním cílem konstruktérů bylo zachovat sportovní geny z historie tohoto modelu. Litý páteřový rám je příkladně tuhý a ve vyšších rychlostech se můžete spolehnout i na odpružení. Jen při skládání do náklonu je na Sprintu znát, že odpružení je posunuté na cestovní stranu, ale jak jste jednou v zatáčce, drží jako ryzí sporťák. Vybavení dvěma kufry se při svižnější jízdě bez spolujezdce jeví spíš jako nevýhoda, váha na zadku je znát a předek je pocitově trochu lehčí, to se ale dá spravit dotažením zadního předpětí a všiml jsem si toho opravdu jen náhodou, když jsme při focení jezdil stále stejnou zatáčku, občas s kufry a občas bez nich. Odpružení velmi dobře zvládá i naše silnice a při cestování si na něj nebudete moci stěžovat. Při razantnějším nasazení se projeví jeho limity a vyšší váha, takže kolínkáři asi mezi typické zákazníky patřit nebudou, ovšem mezi podobnou konkurencí si Sprint ST zaslouží pochvalu a i přes cestovnější charakter se nechá překlápět mezi zatáčkami docela svižně. Osobně mě trochu zklamaly brzdy, předek mi přišel trochu tupý a s pomalejším náběhem, který se při tvrdším brždění nedal moc citlivě dávkovat a také předek motorky byl trochu bez citu. Zahraniční diskuze majitelů ale na brzdy pějí chválu, takže je dost možné, že se jednalo pouze o nedostatek destiček testovacího stroje.

Co na to spolujezdec? Ten si na nedostatek pohodlí stěžovat nebude a po dokoupení zadního topcase s vámi ochotně vyrazí na pár týdnů někam daleko. Dodávané boční kufry k cestám přímo vybízejí a dvacetilitrová nádrž by měla i přes vyšší chuť k jídlu při klidnějším cestování stačit na dojezdy přes 300 km. Při projíždění měst bude třeba dát pozor na vratší řízení s plně obsazeným motocyklem a nezapomenout na menší rozvor, sportovnější svezení za městem se holt musí projevit jinde. Cestovatele naopak potěší, že od loňska se na Sprinta znovu montují plechové nádrže podporující magnetický tankvak.

Závěr

Na našich silnicích jde stále ještě tak trochu o raritu. Triumph Sprint ST je sportovně-cestovní stroj charismatické anglické značky. Důraz ovšem dává na slovo „sportovní“ a chytlavý zvukový i výkonový projev tříválce si vás určitě získají. Od japonské konkurence se liší ve spoustě detailů a stylu zpracování. Přestože celkově může působit trochu starším dojmem než ultramoderní tvary posledních modelů sportovních cesťáků, trojitý světlomet a vkusná kapotáž se neztratí ani po čtyřech letech na trhu.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Motokatalog.cz



TOPlist